مشهد - خبرگزاری مهر: هنوز هم یاد دبیر حزب جمهوری اسلامی که خاری بود در چشم منافقان و هفتم مهر ماه در خیابان عشرت‌آباد مشهد با انفجار انتحاری نارنجک ترور شد در این شهر زنده است و امروز به این مناسبت در بارگاه رضوی خاطرات سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد یکی از نخبگان شهید کشور مرور شد.

فرزند شهید هاشمی‌نژاد در مرور زندگی پر نشیب و فراز این شهید در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: شهید هاشمی‌نژاد از شهدای ترور انقلاب اسلامی ایران و از شاگردان آیت‌الله بروجردی و امام خمینی(ره) بود و در سن 27 سالگی به درجه اجتهاد رسید یکی از نخبگان جامعه ایران بود.

به گفته محمدجواد هاشمی‌نژاد؛ او در سال 40 به مشهد آمد و هدایت مردم در این دیار را به عهده گرفت و سرانجام در تاريخ هفتم مهر ماه سال 1360 در سن 49 سالگي همزمان با سالروز شهادت جواد الائمه ع) در مقابل حزب جمهوري اسلامي به دست منافقين كوردل به خيل شهداء پيوست .

او می‌گوید: سيد عبدالكريم هاشمي‌نژاد که ازعوامل تاثيرگذار جنبش انقلاب اسلامی  در مشهد بود آثاری نیز از خود به یادگار گذاشته است که تفکر ناب او در آنها جاری است و از آن جمله می توان از کتابهای  مناظره دكتر و پير، درسي كه حسين (ع( به انسانها آموخت، پاسخ ما به مشكلات جوانان، اصول پنجگانه اعتقادي، راه سوم بين كمونيزم و سرمايه داري، قرآن و كتابهاي ديگر آسماني، رهبران راستين، مسايل عصر ما، ولايت فقيه، رسالت انقلابي امام حسين(ع)، ضرورت تشكيلات، هستي بخش، مبارزه با جهل و ماديت، مقام شهيد، مشكلات بزرگ نسل ما و  مشكلات مذهبي روز  یاد کرد.

هاشمی‌نژاد شاگرد مکتب امام خمینی(ره)

فرزند شهید و رئیس بنیاد خانواده شهدای ترور در مرور خاطرات این شهید بزرگوار می‌گوید: پدرم در سال 1311 در بهشهر مازندران که شهری مذهبی است دیده به جهان گشود و در خانواده ای اصیل و مذهبی رشد یافت.

به گفته محمدجواد هاشمی نژاد؛ این بزرگوار در سال‌های نوجوانی شاگرد آیت الله کوهستانی بود  و با شیخ علی کاشانی هم در همان سال‌ها آشنا می‌شود.

وی با توصیف شخصیت معنوی این شهید اینگونه  بیان می کند: او که مردی اهل عبادت های مخلصانه و سجده‌های طولانی بود به توصیه آیت‌الله کوهستانی راهی قم شد تا تحصیلاتش را در آن دیار ادامه دهد و از محضر آیت‌الله برو جردی و حضرت امام کسب فیض کند.

کتاب مناظره "دکتر و پیر"

فرزند شهید در توضیح بیشتر بیان می‌کند: او منشاء تحولات فکری در جامعه ایران و شهر مشهد بود که از جمله آثار باقی مانده و تاثیر گذار این شهید کتاب "مناظره دکتر و پیر" است که گواه بر این حقیقت است.

وی ادامه می‌دهد: این کتاب از آثاری است که در راه مبارزه با رژیم طاغوتی و نشر تفکر امام خمینی(ره) بسیار تاثیر گذار بود و چندین بار در آن زمان تجدید چاپ شد.

فرزند شهید هاشمی‌نژاد می‌گوید: شهید سال 40 به مشهدالرضا آمد و در همین شهر به صورت جدی مبارزاتش را آغاز کرد و در خرداد سال 42 راهی زندان‌های رژیم پهلوی شد.

شهید منشاء تحولات تاریخی در مشهد

او در ادامه در بیان بخشی از خاطرات این شهید یادآور می شود: وقتی  اسدالله علم لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی را در سال 43 به مجلس شورای ملی می‌برد، هاشمی‌نژاد در مشهد یک سلسله سخنرانی را برگزار کرد و  این لوایح را به چالش کشید که در مسجد فیل بست پایین خیابان جمعیتی عظیم گرد می‌آیند و با حضور ماموران رژیم دو نفر نیز کشته می شوند ، که این حادثه از واقعه های تاریخ ساز در مشهد به شمار می رود.

 وی تصریح می‌کند: فعالیت در حزب جمهوری برای شهید، بهانه‌ای برای انجام کار تشکیلاتی بود و الا شهید زندگی اش را وقف روشنگری و مقابله با انحرافات کرده بود.

وی با بیان اینکه شهید بعد از انقلاب درمشهد می‌ماند در خصوص نحوه شهادت این شهید اینگونه تعریف می‌کند: مسئول عملیات شهادت شهید هاشمی‌نژاد که چندین سال بعد دستگیر شد، اعتراف کرد که شب آخر از سر شب تا صبح، با عامل شهادت شهید هاشمی‌نژاد که نوجوانی 17 ساله بوده صحبت داشته تا او را آماده کند و آنگونه برایش تصور ایجاد کرده بود که او بعد از این عملیات یک قهرمان محسوب می شود.

روزی که هاشمی‌نژاد ترور شد

وی ادامه می‌دهد: شهید در دقایقی قبل از هفت صبح هفتم مهر ماه سال 1360 در دفتر حزب جمهوری اسلامی در خیابان عشرت‌آباد مشهد ترور شد و منافقان عمق کینه خود را نسبت به این شهید که خاری در چشمشان بود به نمایش گذاشتند.

همسر شهید نیز  که خواهر سیدحسن ابطحی بود با گذر از سال‌های پر شور انتقلاب در کنار شهید و پس از تحمل رنج دوران در سال‌های بعد از شهادت ایشان در سال 1386 دار فانی را وداع گفت.

هاشمی‌نژاد که طلبه‌ای اهل مطالعه و همنشین قشر جوان و تحصیلکرده در زمان خود بود؛ الگویی است از یک مبارز و عالم آگاه برای آنان که در کسوت استادی در این سرزمین کار می‌کنند و او نویسنده‌ای آگاه به مسائل روز بود که  تربیت و رابطه با نسل جوان را سر لوحه کارها قرار داده بود تا محصول فکر بالنده اسلامی و انقلابی در رگ‌های جوان جامعه جاری شود.