مدیرعامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در مراسم تودیع خود گفت: سازمانی که در چارت خود در حد یک جت و فضاپیماست، اما در حد یک دوچرخه از آن بهره برداری می‌شود، قطعا به موفقیت دست نمی‌یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تودیع مجید امیدی شهرکی، مدیرعامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و معارفه محمد خدادی مدیرعامل جدید این سازمان خبری صبح امروز یکشنبه 7 مهر ماه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا صادق مشاور رئیس جمهور و قائم مقام سابق ایرنا و همچنین مدیران عامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی و همچنین معاونین و مدیران ایرنا در محل تالار ایوان شمس در تهران برگزار شد.

در این مراسم، مجید امیدی شهرکی مدیرعامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی در سخنانی گفت: معمولا در چنین برنامه‌هایی کسی مثل من پشت تریبون قرار می‌گیرد، بیلان کار خود را بیان می‌کند ولی من چنین قصدی ندارم. اتفاقاتی که در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در دوره بنده افتاد، قطعا ناشی از فضل الهی و منت الهی بوده و خوشحالم که بعضی خاطره‌های خوب در ذهن دوستان باقی مانده است.

وی افزود: هر اتفاقی که افتاده به برکت وجود و صبوری تمامی همکاران بوده خصوصا مدیران و معاونان ایرنا چون بعضی کارهای طاقت فرسایی که به صورت شبانه روزی انجام می‌شود، ناشی از تلاش این عزیزان است. اگر هم خطایی بوده، به واسطه بی تجربگی و ناپختگی بنده سراپا تقصیر بوده است.

مدیرعامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی با تبریک به محمد خدادی مدیرعامل جدید ایرنا اضافه کرد: قطعا دوستی با خدا قدر شناسایی والاتری را می‌طلبید که آقای خدادی برادر عزیزم واجد این شرایط است و یقین دارم فرصت مجددی که خدا در اختیار او قرار داده، طلیعه ای خواهد بود برای بهبود وضعیت سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی.

وی بزرگترین سرمایه ایرنا را نیروی انسانی آن عنوان و تاکید کرد: نیروی انسانی تحقیر شده و ذلیل شده هیچ وقت نمی‌تواند کار ارزشمند انجام دهد. اگر نیروی انسانی مشغول مسائل امروز و فردای خودش باشد و شرمنده خانواده اش باشد، نمی‌تواند کار فاخر انجام دهد و سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی و به نوعی کشور را به اعتلا برساند.

امیدی شهرکی اضافه کرد: سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی به واسطه جایگاهش می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد ولی این شرط و شروطی دارد که باید انجام شود؛ خبرنگاری که نتواند حق خودش را بگیرد قطعا نمی‌تواند حق جامعه و مردم را مطالبه کند و آن را پس بگیرد. سازمانی که در چارت خود در حد یک جت و فضاپیما است اما به اندازه یک دوچرخه از آن بهره برداری می‌شود، قطعا نمی‌تواند یک سازمان موفق باشد.

مدیرعامل سابق ایرنا افزود: آرمان‌های ایرنا باید با آرمان‌های جمهوری اسلامی مطابقت داشته باشد اما متاسفانه برخی سلایق خبرگزاری را به دره سقوط سوق داده اند. خبرگزاری ارگان‌های خیلی قوی دارد، مجمع عمومی دارد، شورا دارد ولی برنامه‌هایش بر اساس‌های دیگری طرح ریزی می‌شود. واقعا چه استفاده ای از شورای عالی و مجمع عمومی و خبرگزاری می‌شود؟

وی افزود: اثرات و نتایج عضویت اعضای عالی در سطح وزرا در شورای سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی چه بوده است؟ ما چند ماهی است برای دفاتر خارجی مان به مشکل برخورده ایم و جالب آن که وزیر اقتصاد هم عضو شورای عالی ایرنا است.

امیدی شهرکی همچنین به انتقاد از آنچه صدور مجوز‌های بی رویه برای تاسیس خبرگزاری در کشور نامید، پرداخت و گفت: در هیچ جایی از دنیا این همه خبرگزاری وجود ندارد. چرا بعضی احساس می‌کنند که رقیبی به نام خبرگزاری جمهوری اسلامی دارند و باید آن را زمین بزنند؟ الان یک دستگاه دو تا خبرگزاری دارد. یک نفر یک خبرگزاری دارد. آقای جنتی! امروز بعضی خبرگزاری‌هایی که ادعای مجوز خبرگزاری دارند، در حد یک سایت و یک وبلاگ هم نیستند. شما باید در این روند یک بازنگری جدی بکنید.

وی افزود: هر چند شاید بعضی از حرکات و اعمال و رفتار خبرگزاری جمهوری اسلامی هم خالی از اشکال نباشد و همین باعث شده باشد که بعضی‌ها ایرنا را به عنوان رقیب خود قلمداد می‌کنند. این خبرگزاری می‌توانست برای خبرگزاری‌های دیگردر نقش یک مربی باشد. من امیدوارم این مسائل با تجربه خوب و چندین ساله آقای خدادی و همکارانشان برطرف شود.

امیدی شهرکی با بیان این نکته که «من به واسطه ملاحظاتی که هست از بیان برخی مطالب در اینجا خودداری می‌کنم» به مناسبت دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: یکی از مدال‌های افتخار خبرگزاری جمهوری اسلامی همواره این بوده که یک خبرگزاری شهید داده بوده است ولی ما حتی از این ظرفیت هم به حد کافی و به حد نیازمان استفاده نکردیم.