رئیس پلیس کشور گفت: مرکز تولید و پرورش سگهای پلیس ایران در منطقه نمونه است و امروز سگهای ضد تروریست، مواد منفجره و مواد مخدر در این مرکز تربیت می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار اسماعیل احمدی مقدم روز دوشنبه در نشستی با وابستگان نظامی و انتظامی کشورهای خارجی مقیم تهران اظهار داشت: هفته نیروی انتظامی فرصتی مناسب برای ارتباط با مردم است و ما از تمام ظرفیت این هفته برای افزایش خدمات استفاده می کنیم. در این هفته نیروهای پلیس در دانشگاه ها، مدارس و پارک ها حاضر شده و ارتباط مستقیمی با مردم برقرار می کنند.

وی ادامه داد: برقراری امنیت به معنای واقعی بدون همکاری مردم امکانپذیر نیست و باید پس از برآوردهای امنیتی که از سوی مردم شنیده می شود اقدام به برقراری امنیت کرد. امروز نیروی انتظامی بخش تحقیقاتی برآورد اجتماعی را در حوزه امنیتی و پلیسی دارد. تلاش می کنیم بهتر و بیشتر پاسخگوی نیازهای امنیتی هموطنان باشیم.

رئیس پلیس کشور با برشمردن عناصر تشکیل دهنده شعار امسال هفته نیروی انتظامی تاکید کرد: اقتدار در سایه مردمداری به دست می آید و ما از مردم و برای مردم هستیم و هیچوقت بر مردم حاکم نخواهیم بود. موضوع اصلی در نیروی انتظامی مرد و مردمداری است.

وی با اشاره به استفاده از کلمه قانون در شعار هفته نیروی انتظامی تصریح کرد: قانون ارتباط دهنده ما با مردم است و رابطه ما را با هموطنان تنظیم می کند. این که تصور کنیم پلیس با تحکم و استفاده از ابزارهای غیر قانونی امنیت را برای مردم تامین می کند امری غلط است.

به گفته احمدی مقدم مردم روز آمدی موضوع دیگری است که در هفته نیروی انتظامی مد نظر قرار گرفته است و با توجه به پیشرفت دانش و فناوری که مجرمان از آن برای کسب منافع استفاده می کنند پلیس را ناگزیر می کند برای برآورد تهدیدها به روز باشد و از فناوری های نوین استفاده کند. نیروهای پلیس باید افرادی پاک، باانگیزه، شجاع و عالم باشند و با حرفه ای گرایی ساختارهای لازم را در زمینه امنیت فراهم کنند.

وی ادامه داد: اقتدار پلیس ایران ترکیبی از قدرت و محبت است و ما با مردم خودمان طرف هستیم که از قانون تجاوز کردند و در این هنگام پلیس باید مثل یک ناصح و معلم اجتماعی وارد عمل شود. کاربرد قدرت در جامعه برای معدود افرادی است که به هیچوجه حاضر نیستند از قانون تمکین کند. این سه عنصر پایه تشکیل دهنده اقتدار ما هستند.

رئیس پلیس کشور با بیان اینکه برای رسیدن به پلیس هوشمند باید مسایل مهمی از جمله پژوهش و آموزش تقویت شود افزود: باید تحقیقات کاربردی و آینده نگری در نیروی انتظامی نهادینه شود و سعی کنیم مسایل و درگیری های مان را در جامعه را به صورت علمی و نه آزمون و خطا رفع کنیم. خوشبختانه دفتر تحقیقات کاربردی تشکیل شده است و صدها محقق و استاد دانشگاه در این مراکز حضور دارند. دهه قبل که این دانشگاه وجود نداشت به جای دانشگاه علوم انتظامی مرکزی ضعیف و فرسوده بود اما امروزه این مرکز یکی از قطب های بزرگ آموزش است.

وی با بیان اینکه 22 سال است که نیروی انتظامی با اقدام چند نیروی امنیتی تشکیل شد، گفت: این نیرو از ادغام ژاندارمری، شهربانی و کمیته انقلاب اسلامی تشکیل شد و طبیعی بود که ادغام چند سازمان نیاز به دوران گذر دارد که با تدبیر این دوران طی شد. امروز نیروی انتظامی با سرعت در حال ترقی است حتی در تامین نیازها و دانش خودکفا شده ایم. در بخش های نرم افزار رایانه آی پلیس متکی به خود است گرچه ممکن است در بخش های کوچکی هنوز واردات داشته باشیم.

احمدی مقدم با اشاره به مرکز تولید پرورش سگ پلیس بیان کرد: ای مرکز یکی از بزرگترین مراکز تولید و پرورش سگ های پلیسی است که امروز سگ های ضد تروریست، انسان یاب، مواد مخدر و مواد منفجره تربیت می کند و این مرکز در منطقه بی نظیر است.

به گفته وی مرکز تولید اسناد الکترونیکی نیز از دیگر مراکز مهم پلیس است که فعالیت خود را آغاز کرده است. همچنین در حوزه گروگانگیری نیز یگان تروریست و رهایی گروگان ما توانمندی خوبی را دارند و در سال های اخیر حتی یک گروگان نیز کشته نشده است. در مساله گروگانگیری شهروند چینی نیز گروگانگیران جانشان را از دست دادند اما گروگان چینی زنده آزاد شد.

رئیس پلیس کشور از فعالیت 120 سامانه الکترونیکی در نیروی انتظامی خبر داد و افزود: بسیاری از سامانه ها از جمله صدور گذرنامه، گواهینامه، انگشت نگاری و عنبیه در منطقه بی نظیر است.

وی با اشاره به ناامنی های موجود در اطراف ایران تاکید کرد: در مرزهای پیرامونی ایران کانون ناامنی هستند به صورتی که افغانستان و پاکستان قادر به کنترل تروریست ها نیستند و در مرز ترکیه نیز گروه های پژاک و پ.ک.ک حضور دارند. امروز نیروهای پلیس در 80 درصد مرزهای ایران استقرار پیدا کردند و با احداث دیوار، کانال ها و سیم خاردار توانستیم از ورود مواد مخدر به کشور جلوگیری کنیم. امروز ایران از حیث آمارهای امنیتی جزو بهترین کشورهای دنیا است.

احمدی مقدم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه درست است که پلیس ایران بسیار حرفه ای و هوشمند است اما ما مغرور نیستیم که بگوییم نمی خواهیم همکاری های جهانی داشته باشیم. امنیت موضوعی جهانی است و اگر کشوری در همکاری های منطقه ای حضور نداشته باشد ممکن است خودش نیز دچار ناامنی هایی شود.

وی ادامه داد: ایران تمامی تلاشش را برای مبارزه با تروریست انجام می دهد و با دخالت هر کشوری در مسایل کشور و هر گونه مداخله مخالف است اما کشورهای دیگر نیز باید بدانند برای برخورد با تروریست ها و شبکه های قاچاق باید از دادنش و تجربیات و تبادل اطلاعات استفاده کرد. چندین قبل ما با همکاری امارات، عربستان و عمان موفق شدیم عملیات بسیار خوبی را علیه قاچاقچیان مواد مخدر انجام دهیم. نیروی انتظامی برای هر گروه همکاری عملی ،عملیاتی و تبادل اطلاعاتی اعلام آمادگی می کند.