سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعاهای امارات اعلام کرد: موضوع تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه قابل مذاکره نیست و این مسئله از نظر ما کاملا منتفی است.

به گزارش خبرنگار مهر، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: طی هفته گذشته شاهد یک رویداد مهم بودیم، سفر موفقیت آمیز رئیس جمهور کشورمان به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی ملل متحد اتفاق مهمی بود که توجه بسیاری از محافل رسمی و رسانه های جهان را به خود جلب کرد.

وی افزود: این سفر که بر اساس یک برنامه دقیق و منسجم طراحی شده و اهداف روشنی نیز برای آن تعیین شده بود، گویای پیشتازی گفتمان جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان است.

افخم با بیان اینکه یکی از اهداف این سفر تحول در سیاست خارجی بود، اظهار داشت: این هدف مهم در عرصه جهانی حاصل شده است و دکتر روحانی در برنامه فشرده چهارروزه خود طی ملاقاتها و سخنرانی ها و برنامه های خبری، سیاست های اصولی کشور را برای جهانیان تشریح کردند و نقطه عطف این دیدگاهها بحث هایی بود که در خصوص مفاهیم ضروری و مورد نیاز برای تعامل سازنده در سطح جهان باید مطرح شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی روحانی اظهار داشت: ایشان بحث های مهمی برای مقابله با خشونت، افراطی گری، بسیج جهان برای مقابله با افراطی گری، تروریسم، نگرانی از حملات تروریستی، فلسطین و حملاتی که منطقه را تهدید می کند و تحریم ها بر علیه جمهوری اسلامی که یک نوع خشونت است و همچنین مقابله با جنگ و نظامی گری مطرح کردند و استقبال زیادی از این دیدگاهها صورت گرفت.

وی تصریح کرد: سیاست دولت تدبیر و امید به عنوان یک گفتگوی پیشتاز در جهان مطرح است. دکتر روحانی تلاش کرد سه مفهوم واقع گرایی، صلح و اعتدال را در صحنه جهانی طرح کند و ضرورت توجه توامان بازیگران عرصه جهان را به کاربرد توامان هر سه مفهوم دعوت کند. امیدواریم شاهد مناسبات خارجی و سازنده بر اساس دیدگاههای مطرح شده باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سئوال که وزیر امور خارجه بحرین در مجمع عمومی سازمان ملل خواستار ترور سید حسن نصرالله شد و حزب الله لبنان را یک گروه تروریستی دانست، گفت: ما همچنین خبرهایی را دیده ایم اگر درست باشد ابتدا باید بگوییم که خیلی جای تعجب دارد. این اقدامات و عبارات نوعی همسویی گفتمانی با رژیم صهیونیستی است و طرح آن از سوی یک مقام رسمی کشور مسلمان در مورد یک مقام و شخصیت لبنانی که کاملا شناخته شده و مورد حمایت ملت های منطقه است، ترویج تروریسم دولتی است.

وی افزود: امیدواریم این اظهارنظرها دقیق نباشد و مقامات بحرینی زودتر واکنش نشان دهند.

افخم همچنین درباره اظهارات وزیر امور خارجه کانادا مبنی بر اینکه برای بهبود روابط ایران و کانادا تنها یک تماس تلفنی کافی نیست، اظهار داشت: آنچه بین ایران و کانادا در طی یک سال گذشته اتفاق افتاده، روشن است. آنها طی یک اقدام یک طرفه و عجولانه روابط خود با ایران را قطع کردند و متاسفم که بعد از رژیم صهیونیستی تنها مقامات کانادایی چنین اظهارات تلخی را در مورد ملت و دولت ایران بیان می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص تغییر لحن اوباما پس از دیدار با نتانیاهو و اینکه گفته است هنوز گزینه نظامی در مورد ایران روی میز است و اینکه روحانی گفته است که ملت متمدن ایران با گزینه جنگ و تحریم مذاکره نمی کنند، اظهار داشت: ما همچنان انتظار داریم که مقامات آمریکایی بر اساس سیاست واقع بینانه با جمهوری اسلامی رفتار کنند و با تکریم با ملت بزرگ ایران صحبت کنند. امروز آمریکا در مقابل یک آزمون بزرگ قرار دارد که باید دید چه میزان توان ایستادگی و مقاومت در مقابل جنگ طلبان را دارد.

افخم تصریح کرد: هر چه میزان استقامت آمریکا بیشتر باشد تعامل ما با این کشور و حرکت به سمت رویکردهای سازنده قابل بررسی است. البته فشار رژیم صهیونیستی به دلیل منزوی شدن و عصبانیت آنها از اینکه سیاست های دولت اعتدال در سطح جهان پذیرفته شده، ادامه دارد.

وی تصریح کرد: صهیونیست ها فشارها را ادامه می دهند و نه تنها ما بلکه بسیاری از تحلیلگران، این روش و برخورد رژیم صهیونیستی برای اعمال فشار را تکرار سناریوهای نخ نما شده می دانیم. برای ما آزمون دولت آمریکا و توان آن برای ایستادگی ملاک است.

افخم همچنین در مورد پرونده آمیا و مذاکرات وزرای امور خارجه ایران و آرژانتین بیان کرد: آنچه بین وزرای خارجه دو کشور تفاهم شد این است که مذاکرات هیات ها در ماه نوامبر در ژنو دنبال شود و ما به مقامات آرژانتینی اعلام کردیم این تفاهم به تصویر مقامات دو کشور رسیده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما آمادگی خودمان را برای حرکت بر اساس تفاهم نامه اعلام کردیم. اظهارنظرهای مقامات آرژانتینی تعجب آور بود، امیدواریم با تفاهم صورت گرفته مذاکرات هیات ها پیش رود و مسئولین آرژانتینی نهایت همکاری را داشته باشند.

مرضیه افخم در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره تکرار ادعاهای بحرین و امارات در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص جزایر سه گانه ایران، گفت: ما همواره به کشور دوست و برادر اعلام کردیم که آماده مذاکره برای رفع سوء تفاهم نسبت به ترتیبات اجرایی که در جزایر ابوموسی وجود دارد، هستیم.

وی افزود: این آمادگی را دوباره اعلام کردیم اما موضوع تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه قابل مذاکره نیست و از نظر ما این مسئله کاملا منتفی است.

وی در پاسخ به این سئوال که سوزان رایس اعلام کرده درخواست تماس تلفنی بین روسای جمهور از سوی ایران بوده است، اعلام کرد: ما امیدواریم مسائل جزئی که ارزشی در کلیات و محتوای مذاکرات و روندهای جاری ندارند کمتر دنبال شود. به اندازه کافی توضیحات مسئولین ایرانی در این رابطه را داشته ایم. در خصوص صحبت های رایس اعتراض نسبت به اظهارات نسنجیده وی صورت گرفته و این مورد از نظر ما تمام شده است.

افخم در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که در آستانه سفر نتانیاهو به مجمع عمومی سازمان ملل، رژیم صهیونیستی اعلام کرده یک جاسوس ایرانی را دستگیر کرده است، بیان کرد: این سناریوی تکراری رژیم صهیونیستی برای همه شناخته شده است حتی مطبوعات غربی نیز هم زمانی اعلام دستگیری جاسوس و سفر نتانیاهو را نوعی طراحی برای خروج از انزوا ارزیابی کرده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: رژیم صهیونیستی به دلیل اینکه امروز توان پیشبرد اهداف توسعه طلبانه را ندارد و گفتمان جنگ طلبانه در انزوا قرار گرفته است به سناریوهای تکراری دست می زند. آنچه مسلم است سناریوهای مذبوحانه از روی عصبانیت است و ما ارزیابی از آن نداریم، برای جهان نیز این سناریوها تکراری است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره حملاتی که به دستگاه سیاست خارجی کشور در پی مذاکره تلفنی با آمریکا صورت گرفته شده است، گفت: جامعه ایرانی یک جامعه چند صدا و تکثرگرا است، گروه ها واشخاص بر اساس مقررات و قوانین کشور آزاد به بیان نظرات هستند، دولت هم با سعه صدر این صداها را می شنود، تمام تحلیل ها و نظرات محترم است و دولت این مسئله را به عنوان یک اقدام تلافی جویانه در چارچوب شکست های انتخاباتی نمی داند.

افخم در پاسخ به سئوال دیگری درباره اظهارات جان کری مبنی بر توافق هسته ای با ایران ظرف شش ماه و اینکه اصول توافقی ممکن است به بهبود روابط بینجامد و این موضوع که آیا از نظر ایران گفتگوها با آمریکا تنها در زمینه هسته ای است و یا بهبود روابط نیز در پیش رو خواهد بود، اظهار داشت: گرچه در اولین مرحله ما ارزیابی مثبتی از تغییر لحن مقامات آمریکایی داریم اما مهم تغییر رویکردها و سیاست ها است که برای ارزیابی تعیین کننده است.

وی ادامه داد: امیدواریم مقامات آمریکایی در ادامه تغییر لحن به سمت تغییر سیاست گام بردارند و متناسب با روند تحولات و واقعیات مسئله را ارزیابی می کنیم. صحبت های جان کری را نیز در این چارچوب و متعاقب مذاکرات وزیر امور خارجه و 1+5 ارزیابی می کنیم. امیدواریم فضاسازی منفی متوقف شود و فضای مذاکرات به دور از تنش ادامه یابد.

خبرنگاری درباره ماموریت وزرای خارجه ایران و آمریکا از سوی روسای جمهور برای ادامه روند مذاکرات و اینکه فاز بعدی مذاکرات ایران و آمریکا چه خواهد بود سئوال کرد و افخم پاسخ داد: مذاکرات وزیر خارجه ایران و وزرای خارجه 1+5 آغازی بر روند جدید مذاکرات و تعاملات ایران و 1+5 است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: این مذاکرات در پایان ماه جاری ادامه پیدا می کند. ما یک رویکرد دو مرحله ای را پیشنهاد کرده ایم و امیدواریم در ژنو، چارچوب مذاکرات مشخص شود و بر اساس تفاهمات در آن اجلاس در خصوص گام های بعدی تصمیم گیری شود.

افخم خاطر نشان کرد: از ابتدا باید این چارچوب مشخص باشد که شروع و پایان مذاکرات در کجا خواهد بود. مذاکرات ژنو در این چارچوب است و بر اساس تفاهم ها، گام های بعدی مشخص می شود. برای ما پایان مذاکرات و چارچوب آن احقاق حقوق هسته ای ملت ایران و لغو تحریم های ظالمانه علیه مردم است. امیدواریم در این روند برخی نگرانی های منطقی طرف مقابل نیز پاسخ داده شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در مذاکرات اخیر ایران و آژانس مدالیته مورد نظر ایران مورد بررسی قرار گرفته و آژانس در این باره پاسخ مثبت داده است، گفت: نماینده ایران مذاکرات خوبی در آژانس با مسئولین آژانس داشته است. تفاهم شد اجلاس برگزار شود و طرفین مذاکرات را سازنده دانستند.

افخم گفت: این مذاکرات یازدهمین دور از مذاکرات ایران و آژانس و به دنبال دو سال مذاکره بود که در چارچوب خوبی تدوین شده و امیدواریم با توجه به سیاست و همکاری ما با آژانس و رسیدن به چارچوب مشخص در یک فضای مناسب، دور بعدی ادامه یابد. از اینکه آژانس مذاکرات را سازنده دانسته خوشحالیم و امیدواریم فضای تعاملات ادامه داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سئوال که آیا رئیس جمهور دعوتی از سوی پادشاه عربستان برای سفر حج دریافت کرده است، اظهار داشت: وزارت امور خارجه هنوز هیچ گونه دعوتنامه رسمی دریافت نکرده و چنین دعوتی از مجاری دیپلماتیک صورت نگرفته است.

 وی در پاسخ به این سئوال که آیا دولت آمریکا در مقابل اقدامات سازنده ایران به تعهدات خود عمل خواهد کرد، افزود: قرار است در مذاکرات ژنو چارچوب و چشم انداز مذاکرات ایران و 1+5 مشخص شود، این چارچوب تعیین کننده گام های بعدی برای طرفین است. ما می خواهیم در این چارچوب نقطه شروع و پایان مذاکرات مشخص شود که نقطه پایان از نظر ما حقوق هسته ای ملت ایران و حق غنی سازی است.

افخم گفت: بخش دیگر خواسته های ما لغو تحریم های ظالمانه است که به طور متقابل نیز اعلام کردیم بر اساس پادمانها در مسیر شفاف سازی نگرانی های طرف مقابل را رفع می کنیم. این چارچوب قدم اول برای مذاکرات است و امیدواریم ژنو به این چارچوب برسد و گام اول مثبت باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که نظر دولت جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اینکه ایران باید چه مابه ازایی در قبال ورود به مذاکره با آمریکا از این کشور بگیرد، تصریح کرد: مابه ازا و بحث های این چنینی را باید شفاف تر بگوییم. آنچه بین ایران و آمریکا مورد تفاهم قرار گرفته این است که تماس هایی در قالب 1+5 داشته باشند. تعامل در چارچوب هسته ای مشخص می شود وهیچ گونه ورودی به مباحث دوجانبه که ریشه های عمیق تاریخی و اختلافات را دارد، نداریم.

وی افزود: این تعامل تست وآزمونی است که از جدیت و صداقت آنها در تکریم ملت ایران و تایید حق ایران در چارچوب صلح آمیز هسته ای آگاه شویم. بحث های دیگر که در رسانه ها مطرح می شود به هیچ وجه مورد نظر ما نیست.

افخم درباره دیدار معاونین وزرای خارجه ایران و انگلیس گفت: مذاکراتی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شده است و معاون اروپا و آمریکا و نماینده انگلیس در 1+5 در دیداری ابعاد روابط دوجانبه و راههای حل تدریجی مشکلات را بررسی کردند. امیدواریم مذاکرات با گام های اولیه ادامه یابد و به صورت تدریجی به سمت حل مسائل پیش رویم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تاکید اخضر ابراهیمی بر حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 اظهار داشت: ما در چارچوب اصولی که خواهان یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه هستیم از ژنو2 استقبال کردیم. شرکت یا عدم شرکت ما در سیاست اصولی مان برای دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه تاثیری ندارد و خواهان مذاکره برای تعیین سرنوشت ملت سوریه هستیم. امیدواریم هر گونه ساز و کاری در این مسیر بدون پیش شرط صورت گیرد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره تغییر لحن اوباما در دیدار با نتانیاهو تصریح کرد: امروز آزمونی پیش روی دولت آمریکا و اوباما قرار دارد که باید توان و ایستادگی خود را در مقابل جنگ طلبان و گروه های فشار نشان دهند. امیدواریم فارغ از جوسازی، گام های دقیق و مبتنی بر احترام و تکریم برداشته شود.

افخم با بیان اینکه گروه های فشاری در داخل آمریکا هستند، اظهار داشت: آنها خواهان این مسئله هستند که چنین اقدامی صورت نگیرد. امیدواریم در این آزمون دولت آمریکا توان خود را نشان دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوال دیگری درباره بازگرداندن اموال بلوکه ایران در آمریکا، افزود: در مطالبات اصولی و مواضع صریح ما نسبت به دولت آمریکا تغییری ایجاد نشده و مطالبات ما به جای خود باقی است. ما خواهان کمک به موضوع هسته ای، شکل دهی به تعامل سازنده برای احقاق حقوق ملت ایران در چارچوب مذاکرات 1+5 هستیم و آمریکا اکنون در آزمونی قرار دارد تا تعامل خود را نشان دهد. رفتار آمریکا ملاک ما برای اقدامات بعدی است. ما لحن مقامات آمریکایی را گام اول می دانیم و قطعا به رویکردهای آنها نگاه می کنیم. ملاک برای ما تغییر سیاست آمریکاست.

وی درباره خبری مبنی بر سفر ظریف به واشنگتن اظهار داشت: سفیر وزیر امور خارجه به نیویورک نه تنها با استقبال مقامات رسمی مواجه شد بلکه بسیاری از تحلیلگران و سازمان های غیردولتی آمریکا نیز درخواست هایی برای دیدار با ایشان داشتند که بخشی از این درخواست ها در واشنگتن بود که به دلیل ضیق وقت آقای ظریف امکان شرکت نداشتند.

افخم در پاسخ به سئوالی در این باره که تا دو هفته دیگر نشست ایران و 1+5 در ژنو برگزار می شود، آیا سطح نشست مشخص شده و اینکه ایران برنامه ای برای برگزاری این نشست ها در سطح سران نیز دارد؟ اظهار داشت: از طرف ما آقای ظریف به عنوان رئیس گروه و از طرف مقابل خانم اشتون به عنوان رئیس در ژنو حضور خواهند داشت. ارزیابی ها و گفتگوها برای تعیین سطح شرکت از طرف 1+5 ادامه دارد.

وی ادامه داد: ارزیابی ها و اعلام چنین سطوح بالاتر زود است. در ابتدای راه پرفراز و نشیب و طولانی هستیم و باید بر اساس چارچوب به هم نزدیک شویم. باید ابتدا و انتهای مذاکرات مشخص شود و بر اساس این چارچوب گام های عملی برداشته شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بلومبرگ در این باره که گفتگوها با آژانس بر خلاف آن چه که شما گفتید مثبت ارزیابی نشده است و این در حالی است که آقای ظریف از دیدار با اشتون راضی بوده و  اینکه  دو گانگی تیم ما نوعی سردرگمی برای طرف های غربی به وجود آورده است و آنها می  گویند که مشخص نیست ایران در کدام جبهه در حال جنگ است تصریح کرد: این تحلیلی است که غربی ها دارند و ما چنین تحلیلی نداریم. سیاست های ما به صورت جامع دنبال می شود، در مذاکراتی که صورت گرفت طرفین آن را سازنده ارزیابی کردند. قطعاً 10 دور گذشته مذاکرات در دو سال گذشته به نتایج مشخص نرسیده چراکه نکات فنی مورد اختلاف وجود داشته است و این دوره از مذاکرات به دلیل آن که اولین دور مذاکرات بین ایران و آژانس در دولت جدید بوده است با رویکرد جدیدی انجام شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم طرفین در دور بعد به نتایج مطلوب برسند، تحلیل هایی که در این زمینه وجود دارد مبنی بر این که فضای وین و نیویورک متفاوت بوده است دقیق نیست، فضای مذاکرات 1+5 مثبت بود و با این اراده اولیه پیشرفت  که توافقاتی در این مسیر صورت گیرد.

افخم در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رئیس جمهور مبنی بر بورس دانشجویان خارج از کشور  گفت: رئیس جمهور دیدار خوبی با ایرانیان مقیم آمریکا در یک فضای صمیمانه داشت و همواره بخشی از زمان در این دیدارها به حل مشکلات اختصاص می یابد. رئیس جمهور نیز مشکلات و فضاها را برای امکان تردد و روابط بهتر شنیدند و مشورت هایی نیز با مسئولین اجرایی داشتند. آن چه مسلم است سیاست کلی برای تسهیل مراودات ایرانیان خارج و داخل وجود دارد.

وی افزود: در مورد بحث بورس هم درخواست هایی وجود نداشت، ارزیابی ندارم که هنوز چه مقدار کار در این زمینه انجام شده اما آمادگی اولیه برای اعطای این بورس ها وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعای آمریکا مبنی بر اعتمادسازی نسبت به بحث غنی سازی و بازدید از فرودو از سوی ایران، بیان کرد: ما همکاری هایمان خوب و شفاف بوده و برای تعامل سازنده همیشه اعلام آمادگی کرده ایم.

افخم در پاسخ به سوالی درباره توقف اخراج ایرانیان از امارات بیان کرد: هفته اول مهرماه اخباری را مبنی بر اینکه مقامات اماراتی به برخی از اتباع ایرانی اعلام کردند امکان اقامت برای آنها وجود دارد و تسهیلات فراهم شده و قوانین قبلی اجرا نمیشود را شنیدیم ، آن چه حاصل  شده در نتیجه پیگیری سفارت ایران ، کنسولگری در دبی و ملاقات بخش های کنسولی بوده است و امیدواریم به خبرهای قطعی و خوشحال کننده تری برسیم.

وی اعلام کرد: نشست کنسولی دو کشور ایران و امارات در پایان مهرماه در سطح معاونین وزرای خارجه در تهران برگزار می شود و مجموعه این موارد نشان می دهد تسهیلات برای اقامت ایرانیان فراهم شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در باره دیدار وزرای خارجه ایران و آذربایجان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان در حاشیه مجمع دیدار خوبی داشتند و خواهان روابط بهتر هستیم که این اراده طرف آذری نیز هست. دعوت از ظریف نیز در حاشیه این دیدار انجام شده و امیدواریم در اولین زمان با توجه به جدول زمان بندیهای وزیر امور خارجه این سفر انجام شود که گام مثبت و مهمی در مناسبات دو کشور همسایه است.

وی در پاسخ به سوالی درباره دستور رئیس جمهور برای پیگیری پرواز تهران- واشنگتن اظهار داشت: رئیس جمهور در سفر به نیویورک همان طور که اشاره کردم با ایرانیان ملاقاتی داشتند و یکی از مشکلات ایرانیان خارج از کشور و گردشگران آمریکایی امکان سفر به ایران است که در این مورد بحث خط پروازی مستقیم مطرح است که باید امکانات فنی و اجرایی آن بررسی شود. رئیس جمهور در این باره دستور دادند بررسی ها آغاز شده و  متعاقب با پیشرفت اطلاع رسانی صورت گیرد.

افخم درباره سفر هیات پارلمانی اروپا به ایران گفت: درباره سفر هیات پارلمانی از اروپا تفاهم های اولیه انجام شده که هیات پارلمانی سفر کند. برنامه سفر دو هیات منتشر شده و کارهای مقدماتی در جریان است که متعاقب با پیشرفت آن اطلاع رسانی می شود.

وی در پاسخ به سوال المنار درباره روابط ایران و عربستان بیان کرد: در چارچوب سیاست های اصولی جمهوری اسلامی ایران برای داشتن بهترین مناسبات و ارتباط با کشورهای همسایه تقویت مناسبات را مثبت می دانیم و امیدواریم زمینه های مناسب برای بهبود روابط برای ارتقاء مناسبات فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چین و روسیه و ژاپن پیشنهادی به ایران داده اند که در مقابل نادیده گرفتن بخشی از غنی سازی حاضرند کل تحریم ها در مقابل ایران را نادیده بگیرند، اظهار داشت: هنوز از مجاری رسمی چنین پیشنهادی را دریافت نکرده ایم گرچه همواره حسن نیت هایی از طرف های ثالث وجود داشته که کمک به رفع و کاهش تحریم ها می کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره بازپس گیری جام "شیردال" ایران از آمریکا بیان کرد: اینکه ارزیابی های داخلی آمریکا برای انجام این کار چه بوده نمی دانیم و در مورد آن صحبت نمی کنیم.

افخم افزود: در سفر رئیس جمهور به نیویورک معاون گردشگری نیز همراه ایشان بود و مذاکراتی در رابطه با میراث فرهنگی ایران داشتند که قرار است این مذاکرات در  تهران نیز دنبال شود. در بخشی از فضای مذاکرات مطرح شد که جام شیردال بازگردانده می شود ما هم استقبال کردیم و امیدواریم این گام حسن نیت برای مردم ایران و نشانه  ای در باز گرداند الواح تاریخی باشد.