معاون نخست وزیر ترکیه در واکنش به انتقاد آمریکا از آنکارا به دلیل همکاری با چین برای تولید موشک های دوربرد و سامانه دفاع موشکی گفت : تحریم دیگر کشورها برای ما مهم نیست و آنچه برای ما اهمیت دارد منافع ترکیه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از حریت، "بلند آرنیک" با اعلام این مطلب گفت : ترکیه هیچ تعهدی برای پیروی از فهرست سیاه دیگر کشورها ندارد.

ترکیه برای ساخت موشک های دوربرد و همچنین سامانه دفاع موشکی با شرکتی از چین به توافق رسیده که گویا این شرکت در فهرست تحریم های آمریکا قرار دارد و همین امر سبب اعتراض واشنگتن شده است.

معاون نخست وزیر ترکیه در ادامه گفت : برای کشور دیگری امکان پذیر نیست که بگوید من با این موضوع مشکل دارم و یا آنکه من آنها را در فهرست سیاه، یا فهرست قرمز قرار داده ام .

وی در ادامه با بیان اینکه مواضع آمریکایی ها در این خصوص قابل احترام هستند، گفت : ترکیه نیازی به این نمی بیند که درباره امور داخلی خود با کشورهای دیگر مشورت کند.

آرنیک تاکید کرد : ما عضوی از ناتو هستیم و از همان آغاز رابطه خوبی با اعضای این سازمان به ویژه آمریکا داشته ایم. اما وقتی که موضوع دفاع از ترکیه پیش می آید ما این قدرت و اختیار را داریم که بدون توجه به دیگران برای خود تصمیم بگیریم.

آرنیک در پایان تاکید کرده که قرار داد با شرکت چینی هنوز نهایی نشده و دلیل انتخاب آن از سوی آنکارا این بوده که پیشنهاد ارائه شده از سوی چینی ها اقتصادی تر از بقیه بوده است.

ترکیه برای توسعه توان موشکی خود مناقصه ای را ترتیب داده بود که در آن شرکت هایی از روسیه، آمریکا، فرانسه و چین شرکت داشتند اما گویا پکن توانسته گوی سبقت را در این رقابت برباید و همین امر موجب اعتراض کشورهای غربی شده است.

در همین رابطه طی روزهای گذشته ناتو نیز اعلام کرده بود که در طرح های مشترک ترکیه و چین شرکت نخواهد کرد.