یک روزنامه آمریکایی همزمان با آغاز به کار بازرسان سازمان ملل در سوریه، در گزارشی به تشریح راه های ممکن برای از بین بردن تسلیحات شیمیایی و اینکه بزرگترین دارنده این گونه تسلیحات کدام کشور است، پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، واشنگتن پست گزارش خود را با توضیح اینکه تسلیحات شیمیایی سوریه از چه نوعی است، آغاز کرده است.

بر اساس این گزارش تسلیحات شیمیایی موجود در سوریه بر سه نوع هستند :

1- عامل تاول : این عامل شیمیایی به محض تماس با پوست، سبب پیدایش تاول های دردآور در سطح پوست می شود. گمان می شود که سوریه دارای عامل سولفور خردل و احتمالا نیتروژن خردل باشد. این تسلیحات شیمیایی که جزو عامل تاول هستند به صورت مایع، جامد، و بخار وجود دارند.

2- عامل اعصاب : سمی ترین عامل شیمیایی موجود در جهان که قدرت بسیار زیادی دارد و مقدار بسیار کمی از آن می تواند منجر به بروز مشکلات قلبی و تنفسی و حتی حالت گیجی شود. استفاده مقدار زیاد از این عمل شیمیایی می تواند سبب فلج شدن، خفگی و حتی مرگ شود.

3- سارین : سوریه متهم به داشتن سارین است. سارین یک عامل مایع است که امکان تبدیل آن به بخار وجود دارد که قویترین نوع عامل های اعصاب به حساب می آید. این عامل شیمیایی از طریق استنشاق، تماس با پوست و یا آلوده کردن آب و غذا به انسان آسیب می رساند.

راه های ممکن برای از بین بردن تسلیحات شیمیایی

1 -خاکستر کردن 2 -تجزیه بوسیله آب 3 -جعبه های انفجار

گستردگی تسلیحات شیمیایی در جهان

هفت دولت بر اساس کنوانسیون تسلیحات شیمیایی اعلام کرده اند که تسلیحات شیمیایی در اختیار دارند (البته برخی از آنها این تسلیحات را از بین برده اند). کشورهایی که عضو این کنوانسیون نیستند و تسلیحات شیمیایی در اختیار دارند شامل سوریه و کره شمالی هستند. البته مصر و اسرائیل نیز گمان می رود که تسلیحات شیمیایی در اختیار داشته باشند، اما هیچ گونه اعلام رسمی درباره تسلیحات شیمیایی قاهره و تل آویو وجود ندارد.

بر اساس آمارهای موجود روسیه 11 هزار تن، آمریکا سه هزار و 100 تن، لیبی چهار تن و سوریه هزار و 100 تن تسلیحات شیمیایی در اختیار دارند. البته کشورهای هند، کره جنوبی، آلبانی و عراق نیز تسلیحات شیمیایی در اختیار داشتند که آنها را منهدم کرده اند.

بر همین اساس هند و کره جنوبی هر یک به میزان هزار و 100 تن، و آلبانی 16 تن تسلیحات شیمیایی را از بین برده اند. کشورهای روسیه، آمریکا و لیبی که هم اکنون این تسلیحات را در اختیار دارند به ترتیب 33 هزار و 100 تن، 28 هزار و 400 تن و 24 تن تسلیحات شیمیایی را منهدم کردند.