بجنورد - خبرگزاری مهر: رییس سازمان بسیج مستضعفین کشور به ایرادات اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر توسط بسیج در سالیان گذشته اشاره کرد و گفت: ستاد به دنبال اجرای اصولی فریضه امر به معروف و نهی از منکر و رفع ریشه ای منکرات است.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمدرضا نقدی عصر چهارشنبه در نشست شورای سیاست گذاری ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر خراسان شمالی، به سفر سال گذشته مقام معظم رهبری به این استان پرداخت و گفت: معظم له در این سفر 27 سوال را مطرح کرده و در واقع بخشی از آسیب های زندگی مردم ایران را برشمردند که تناسبی با ارزش های اسلامی ندارند.

وی وجه مشترک رفع تمامی آسیب های سبک زندگی مطرح شده از سوی رهبری را احیای امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد و افزود: اگر انجام این واجب الهی را جدی بگیریم؛ به یقین تمامی آسیب های سبک زندگی اسلامی را پوشش داده و مانع از ایجاد ده ها آسیب دیگر نیز خواهیم شد.

سردار نقدی اضافه کرد: نیروی مقاومت بسیج برای سال های متمادی در عرصه امر به معروف و نهی از منکر فعال بود و با راه اندازی ستاد اجرایی این فریضه، فعالیت تقریبا مناسبی نیز داشت اما این ستاد پس از سیزده سال، در سال 87 به کار خود خاتمه داد.

به گفته وی تعطیلی ستاد اجرایی امر به معروف و نهی از منکر در بسیج در سال 87 به دلیل ضعف در اثربخشی و اثرگذاری بود.

جانشین فرمانده کل سپاه در بسیج عنوان کرد: پس از آن آسیب شناسی فعالیت این ستاد آغاز و دلایل ضعف در عملکرد آن مشخص شد.

وی افزود: یکی از مهمترین دلایل عدم اثرگذاری مناسب ستاد اجرایی امر به معروف و نهی از منکر در بسیج این بود که امر به معروف و نهی از منکر در این ستاد تنها به مسائل اخلاقی و حجاب خلاصه شده بود و نهی از منکر در مورد منکراتی به مراتب بزرگ تر، نظیر منکرات سیاسی، اقتصادی، اعتقادی و ... انجام نمی شد.

سردار نقدی اضافه کرد: منکرات اعتقادی نظیر شرک به خدا و روی آوردن به عرفان های کاذب و فرق ضاله و همچنین منکرات اقتصادی که خود منشاء بسیاری از منکرات سیاسی و اجتماعی بودند؛ به مراتب از منکرات اخلاقی بزرگ تر و بدتر هستند.

وی دومین دلیل عدم اثرگذاری مناسب ستاد سابق امر به معروف و نهی از منکر در بسیج را فعالیت های سلبی و حکومتی دانست و عنوان کرد: در این ستاد به گونه ای عمل می شد که امر به معروف و نهی از منکر که خود فریضه ای ملاطفت آمیز و آرام است، اسیر برخوردهای تند و درگیری می شد و نمی توانست اثربخشی لازم را داشته باشد.

سردار نقدی سومین ایراد ستاد سابق را اقدام از جانب موضع حکومتی ذکر و اظهار کرد: دستگاه های بسیاری نظیر آموزش و پرورش، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... به نوعی در فعالیت های خود امر به معروف و نهی از منکر می کنند و در جنبه های سلبی این فریضه نیز نیروی انتظامی فعالیت می کند؛ اما کمبود موجود در این میان، اجرای امر به معروف و نهی از منکر از سوی مردم بود.

وی چهارمین ضعف ستاد اجرایی امر به معروف و نهی از منکر سابق را فعالیت در محیط های ناشناس و بدون شناخت قبلی ذکر کرد و گفت: در ستاد سابق اماکنی مانند محله، محل کار و ... که شناخت از مردم و افراد وجود دارد؛ رها می شد و در عوض امر به معروف و نهی از منکر در اماکنی که شناخت چندانی نسبت به افراد وجود نداشت، اجرا می شد.

سردار نقدی عنوان کرد: با شناسایی این آسیب ها ستاد امر به معروف و نهی از منکر در قالب جدید خود و با استفاده از نیروهای مردمی تشکیل شد و در گام نخست نیز فعالیت محله محور در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وی در این روش اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر فعال در هر محله که ریاست آن را امام جماعت مسجد بر عهده دارد، منکرات جاری در محله را شناسایی کرده و با اولویت بندی آنها، نسبت به اجرای این فریضه اقدام می کنند.

سردار نقدی همچنین امر به معروف و نهی از منکر در محیط کار را نیز از رویکردهای ستاد امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و گفت: این ستاد به دنبال اجرای اصولی فریضه امر به معروف و نهی از منکر و رفع ریشه ای منکرات است.

جانشین فرمانده کل سپاه در بسیج وارد شدن تخصصی به حوزه های مختلف از جمله اقتصادی، صنفی، فرهنگی، ورزشی و ... را از دیگر رویکردهای ستاد امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: در این ستاد آمران به معروف و ناهیان از منکر از متخصصان هر حوزه انتخاب می شوند تا بتوانند به خوبی نیازها و دغدغه های بخش های تخصصی جامعه را درک و برطرف کنند.