البرز - خبرگزاری مهر: امام جمعه الوند گفت: شعر و نثر ادبی زبان گویای هنر است که به عنوان ابزاری تاثیرگذار می تواند در انتقال ارزشهای دینی و اسلامی نقش مهمی ایفا کند.

به گزارش خبرنگار مهر؛ حجت الاسلام علی طهماسبی عصر پنجشنبه در اولین کنگره ادبی شعر و نثر دفاع مقدس که با حضور حجت الاسلام علی مصائبی نماینده ولی فقیه در سپاه امام رضا(ع)، سرهنگ بهرامی فرمانده سپاه امام رضا(ع) و محمدتقی صفری بخشدار مرکزی البرز در تالار شهید آوینی شهرالوند برگزار شد اظهارداشت: نگهداری ونوشتار آثار فاخر هنری در قالب شعر و مقاله و تحقیقات علمی مهم ترین و موثرترین راه پاسداشت آثار هنری است که موجب پیشرفت علوم در آینده خواهد شد.
 
وی گفت: شعر علیرغم اینکه از تخیلات شکل می گیرد اما به طور خاص منطقی قیاسی است که با داشتن برهان، جدال و خطابه از واقعیتی درونی و بیرونی حکایت دارد و از واقعیتی خارجی در جامعه هم به طور ناملموسی خبر می دهد تا مورد پذیرش عامه باشد و شاعر زبیان گویای مردم در بازگویی مشکلات و آسیب های اجتماعی است.

حجت الاسلام طهماسبی تصریح کرد: شاعران پر آوازه ایران در طول قرن ها توانسته اند با ایجاد و تبدیل سبک های مختلف به یکدیگر پویایی و نشاط هنری خاصی به شعر ایرانی ببخشند که شاعر بزرگ ایرانی" سعدی"  تنها یکی از اعجوبه های شعرای ایرانی تلقی می شود.

امام جمعه الوند افزود: باید در زمینه نشر آثار دفاع مقدس و زنده نگه داشتن یاد شهدا از قدرت تاثیر گذاری اجتماعی شعر وهنر استفاده کنیم تا جوانان بیشتر با وقایع دفاع مقدس آشنا شوند زیرا پیامی که باید برای انتقال آن ساعت ها سخنرانی کرد می توان در قالب چندین بیت شعر آن را به دیگران انتقال داد.

وی تاکید کرد: ضعف قابل توجهی در زمینه مقالات علمی و هنری دفاع مقدس در مدارس و دانشگاه ها وجود دارد و امروزه موضوعات حاشیه ای و نه چندان دارای اهمیت جای موضوعات دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت را گرفته و آموزش و پرورش باید با توجه بیشتری به زنگ انشاء داشته باشد.

این مسئول بیان کرد: دانشگاهها هم لازم است با توجه به تحقیقات و پژوهش هایی در زمینه نشر آثار انقلاب اسلامی موضوع دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار وفداکاری را در متن و اصل برنامه های درسی قرار دهند.
 
طهماسبی گفت: امروزه نه تنها تحقیقات علمی دانش آموزان و دانشجویان محدود به رونوشتی از مقالات از پیش تهیه شده در فضای مجازی است بلکه بدون هیچ تحقیق و پژوهش کتابخانه ای صورت می گیرد که این امر نه تنها کمکی به پیشرفت علمی دانش آموز نخواهد کرد بلکه انگیزه پژوهشی را نیز از بین خواهد برد.  

وی در پایان یادآورشد: باید سالانه سه مجمع بزرگ شعر ونثر ادبی در دهه فجر، هفته دفاع مقدس و سالروز آزادی خرمشهر با محوریت اشعار جوانان و دانش آموزان برگزار شود تا علاوه بر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به توسعه هنر در جامعه هم کمک شود.

در ابتدای این مراسم سرهنگ داود بهرامی فرمانده سپاه امام رضا (ع) البرز به عنوان دبیر اولین کنگره ادبی شعر و نثر دفاع مقدس البرز اظهارداشت: ازمیان 30 اثر ارائه شده به دبیرخانه این جشنواره 10 اثر ادبی و فاخر انتخاب شده که پنج اثرآن مربوط به بخش شعر و پنج اثر دیگر مربوط به بخش نثر و مقاله ادبی است.

وی هدف از برگزاری کنگره شعر و مقاله ادبی دفاع مقدس را نشر آثار دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: میدان دادن به نسل جوان در ارائه آثار هنری در زمینه های شعر و مقاله و نثر ادبی موجب افزایش روحیه هنری و اعتماد به نفس در اینده سازان کشور می شود.

در پایان دو نفر از برگزیدگان جشنواره اشعار خود را در بخش دفاع مقدس قرائت کردند.