دولت ژاپن برای خروج نظامیان آمریکایی از اوکیناوا، سه میلیارد و 100 میلیون دلار به واشنگتن پول می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشا تودی، به موجب قرارداد جدید نظامی امضا شده میان واشنگتن و توکیو، ژاپن برای خروج نظامیان آمریکایی از اوکیناوا به آمریکا پول می دهد.

بر اساس این گزارش، در توافقی که پس از دیدار وزیران دفاع و خارجه آمریکا با همتایان ژاپنی آنها به دست آمد، اعلام شد که ژاپن برای خروج نظامیان آمریکایی از اوکیناوا سه میلیارد و 100 میلیون دلار به واشنگتن پول می دهد.

این پول بخشی از هزینه هایی است که صرف جابجایی نظامیان آمریکایی از اوکیناوا خواهدشد.

توافق به دست آمده، میان ژاپن و آمریکا شامل بند دیگری نیز هست و آن استقرار هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در ژاپن است. این هواپیماها برای رصد بهتر تحولات جزایر مورد مناقشه در شرق دریایی چین مستقر می شود.

بر اساس این توافق، استقرار پهپادهای آمریکایی در ژاپن از بهار سال آتی میلادی انجام می شود. این توافق بخشی از برنامه های دو کشور برای تقویت اتحاد نظامی و دیپلماتیک آنها محسوب می شود.

در حال حاضر 50 هزار نظامی آمریکایی در اوکیناوا حضور دارند که عمده آنها در اوکیناوا مستقر هستند. حضور این نظامیان در اوکیناوا و اقدامات غیر اخلاقی آنها در تجاوز به دختران و زنان ژاپنی موجب بروز تنش های متعددی در سال های اخیر شده است.

در سال گذشته میلادی اعلام شد که دو کشور توافق کرده اند تا 9 هزار نفر از نظامیان آمریکایی مستقر در اوکیناوا به محل دیگری نتقل شوند. گفته می شود قرار است پنج هزار نفر از این تعداد به جزیره گوام منتقل شوند که هزینه این جابجایی هشت میلیارد و 600 میلیون دلار برآورد شده است.