مشهد - خبرگزاری مهر: در همسایگی بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) خیران سال‌ها بی ادعا پناهگاه نیازمندان شده و با وقف عمر و سرمایه‌شان دست فرزندان این سرزمین را گرفته تا در مسیر رشد حرکت کنند و این سرمایه معنوی روز حساب دستگیرشان شود.

به گزارش خبرنگار مهر، از جمله این نیکو کاران مشهدی پرفسور سید رضا خطیب، فرزند خطیب مسجد گوهرشاد است که در دو حوزه سلامت و آموزش و پرورش  عمر و سرمایه‌اش را وقف نیازمندان کرده و همزمان با جشن عاطفه‌ها در کشور تولد ده سالگی بنیاد خیریه‌اش را برگزار می‌کند.

جاده عاطفه در این بنیاد  پایانی ندارد و این موسسه که در محل خانه پدری پرفسور بنا شده دانش آموزان و دانشجویان نخبه مشهدی را زیر چتر حمایت خود گرفته و  موسس بنیاد عنوان می‌کند که مانند یک پدر تا پایان راه علم آموزی حامی فرزندان این دیار باقی خواهد ماند.

بنیاد سیدرضا خطیب از سال 82 در مشهدالرضا و در جوار بارگاه رضوی حرکت انسان‌دوستانه خود را درحمایت از بیماران صعب‌العلاج و خانواده‌های نیازمند در این شهر آغازکرد و هم اکنون حامی 750 خانواده است که علاوه‌بر پرداخت هزینه‌های درمانی آنها در تمام مقاطع زندگی از جمله ازدواج و تحصیلات عالیه به پشتیبانی خود از آنان ادامه می‌دهد.

خانه‌ای که وقف امور خیریه شد

مدیرعامل بنیاد خطیب در تشریح فعالیت‌های انسان دوستانه این بنیاد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: این بنیاد خیریه در محل خانه پدری پرفسور و با برداشت از قانون اسلامی وقف مجموعه‌ای را شامل هتل و درمانگاه با سند رسمی وقف نامه احداث کرده است.

سید احمد خطیب می‌افزاید: درآمد هتل آپارتمان خطیب که در جوار درمانگاه خطیب قرار دارد صرف امور درمانی بیماران نیازمند و حمایت از خانواده‌های تحت پوشش این موسسه می‌شود و در این میان دانش آموزان ممتازاز حمایت ویژه برخوردارند.

مدیرعامل بنیاد خطیب در معرفی پرفسور رضا خطیب موسس بنیاد بیان می‌کند: وی متولد 1309 در مشهد است و پدر ایشان در گذشته خطیب مسجد گوهرشاد بودند.

وی ادامه می‌دهد: ایشان سال‌های سال رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب آمریکا بودند و ده سال پیش در سفری که برای زیارت به مشهد آمدند تصمیم گرفتند منزل پدریشان را که در محل منزل آیت الله قمی قرارداشت به همراه دوخانه اطراف برای امور خیریه وقف کنند.

وی می‌افزاید: بیمارانی که به درمانگاه خطیب مراجعه می‌کنند برای اولین بار توسط پزشک رایگان معالجه می‌شوند ودر صورت نیاز توسط واحد مددکاری بنیاد اطلاعات ایشان به شکل محرمانه و با رعایت نکات اخلاقی کسب و دفترچه خدمات درمانی دریافت می کنند.

توزیع بسته های مواد غذایی

خطیب به انجام رایگان تمامی امور درمانی از جمله آزمایشگاه، سونوگرافی و درمان‌های تخصصی مانند جراحی اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی از این بیماران به دلیل مشکلات معیشتی از مشکل سوء تغذیه رنج می‌برند که با اعلام پزشک به واحد مددکاری از بسته‌های مواد غذایی نیز بهره‌مند می‌شوند.

او یادآور می‌شود: در سال 87 طبق تصمیم پرفسور سرمایه‌گذاری روی بچه‌های نخبه بنیاد آغاز شد و اول مهر هر سال لوازم‌التحریر مورد نیاز در اختیار همه دانش آموزان موسسه قرار می‌گیرد و شهریه دانشجویان پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از دانشجویان تحت پوشش این موسسه در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند ادامه می‌هد: البته به طور خاص روی فرزندان این بنیاد که ممتاز و نخبه هستند سرمایه‌گذاری و از حمایت‌های همیشگی برخوردار می‌شوند.

خطیب می‌گوید: بچه‌هایی که به سن اشتغال می‌رسند مشغول به کار می‌شوند تا از مسیر زندگی خارج نشوند و به گرفتاری‌های خانواده‌های تحت پوشش رسیدگی می‌شود.

احداث اولین مرکز نگهداری بیماران قطع امید از درمان در ایران

مدیرعامل بنیاد خیریه رضا خطیب از پیگیری احداث مرکز نگهداری بیماران لا علاج در مشهد و برای اولین‌بار در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: نزدیک به دو سال است که در حال پیگیری برای گرفتن مجوزهای لازم هستیم.

وی توضیح می‌دهد در راه گرفتن مجوزهای لازم از وزارت بهداشت و ملاقات با دکتر دستجردی به بهزیستی و سپس به دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری مراجعه کرده تا سرانجام مجوزها را کسب کند.

خطیب در خصوص لزوم ایجاد چنین در مراکزی اینگونه توضیح می‌دهد: این مراکز در خارج از کشور بیمارانی را مراقبت می‌کند که از بهبود آنها قطع امید شده و نگهداری‌شان در منزل برای افراد مشکل ساز است.

 هزینه‌های درمان بیماران لاعلاج کمر اقتصاد خانواده را می‌شکند

خطیب با ابراز تاسف از اینکه برخی از این بیماران لا علاج منبع درآمدی برای پزشکان می‌شوند عنوان می‌کند:  برخی پزشکان با اینکه می‌دانند امیدی به درمان نیست باز هم با پیشنهاد اعمال جراحی و استفاده از داروهای گران قیمت هزینه زیادی را به خانواده ها تحمیل می‌کنند که گاهی کمر اقتصاد یک خانواده را می‌شکند.

وی با بیان اینکه برخی بیهوده و با توصیه غلط برخی پزشکان تمام زندگی‌شان را می‌فروشند تا بیمار لاعلاجی را درمان کنند ادامه می‌دهد: در صورت ایجاد چنین مراکزی در کشور برخی از بیماران لاعلاج یا افراد سالمند که امیدی به بهبودی‌شان نیست سال‌ها و روزهای آخر عمرشان را به راحتی می‌گذارنند و با انجام کمک‌های دارویی باری از روی دوش خانواده‌هایشان نیز برداشته می‌شود.

تحریم‌ها ساخت مرکز نگهداری را  متوقف کرد

وی با بیان اینکه با تلاش زیاد اولین مجوز برای تاسیس چنین مرکزی گرفته شد و زمین مورد نیاز را نیز از مسکن و شهرسازی تهیه کردیم ادامه می دهد: متاسفانه تحریم‌ها ارسال کمک‌ها و اعتبار لازم توسط پرفسور از آمریکا به ایران را دچار وقفه کرد.

مدیرعامل بنیاد خطیب  ابراز امیدواری کرد با رفع مشکلات پیش روی این بنیاد هرچه زودتر و در سالهای آینده این مرکز در مشهد ر‌اندازی شود.

وی در خصوص دیگر فعالیت‌های این موسسه می‌گوید : قرار دادی با بیمارستان "امید" داریم که بیماران نیازمند را به این بنیاد ارجاع می دهند و مقداری از هزینه ها را قبول می کنیم.

خطیب با اشاره به اینکه در سال جاری نزدیک به چهار میلیون تومان بابت کمک های دارویی به بیمارستان امید پرداختی داشته اند می افزاید: 3200 نفر را تحت پوشش داریم که با همکاری  31 نفر در تیم پزشکی درحوزه دندانپزشکی، پزشک عمومی، متخصص قلب و عروق، چشم پزشکی، اعصاب و روان، اطفال، کلیه و مجاری ادرار و... خدمات ارائه می شود.

مرگ شهردار به علت خونریزی مغزی

پرفسور سیدرضا خطیب نیز در گفتگو با خبرنگار مهر دلیل ایجاد این بنیاد خیریه را در مشهد علاقه به زادگاه و همشهریانش عنوان می‌کند و می‌گوید: دوران ابتدایی را که تمام کرده در دبیرستان فردوسی مشهد مشغول به تحصیل شدم و در همان دوران بود که تصمیم گرفتم جراح مغز و اعصاب شوم.

وی در بیان خاطره‌ای از دوران تحصیلش می‌گوید: در زمان تحصیلم رئیس شهربانی مشهد را به دلیل صدمه مغزی به بیمارستان امام رضا آوردند که او به خاطر صدمه مغزی بیهوش شده و علائم خونریزی مغز را پیدا کرد و بعد از دو روز فوت کرد؛ پزشکان معالج اعلام کردند که تصویر برداری ها از مغز نشان داده در صورتی که جراح مغز در مشهد وجود داشت و او را جراحی می‌کرد زنده می‌ماند.

وی ادامه می‌دهد: مرگ شهردار مشهد انگیزه‌ای شد که برای ادامه تحصیل در رشته مغز و اعصاب و من تحصیل در دانشکده پزشکی را ادامه دادم.

خیر نیک‌اندیش مشهدی تعریف می‌کند: تحصیل را از دانشکده پزشکی مشهد شروع کردم اما چون مشهد همه رشته‌ها را نداشت به دانشگاه تهران رفتم و از آنجا برای کسب تخصص در جراحی مغز اعصاب  راهی آمریکا شدم.

او با لبخندی شیرین تعریف می کند: در آنجا با همسرم آشنا شدم و رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب آمریکا شدم و تدریس را ادامه دادم و چون می خواستم برای شهرم کاری انجام دهم تصمیم به احداث این بنیاد در مشهد گرفتم.

عمری که وقف نیازمندان شد

پرفسور خطیب که خانه پدریش راوقف نیازمندان و عمرش را در راه علم وقف کرده است می‌گوید : الان در آمریکا  و در کالج بروکلین دو کرسی ایجاد کرده ام که یکی از این کرسیها در زمینه  تحقیقات سرطان و تومورهای مغزی است تا این بیماری و راههای درمان آن را شناسایی و امیدوارم تا زنده هستم راه حلی برای این بیماری پیدا کنم.

او ادامه می‌دهد: همچنین اولین کرسی اسلام شناسی را با همکاری امام جماعت مسجد نیویورک راه اندازی کردم و هم اکنون در صدد راه‌اندازی کرسی شیعه شناسی در این دانشگاه هستیم.

این محقق و استاد دانشگاه توضیح می‌دهد: سال اول در مباحث اسلام شناسی فعالیت داشتیم وسپس در خصوص اسلام و جایگاه زن در میان مسلمانان  مباحثی ارائه دادیم.

وی با بیان اینکه ما در دانشگاه بروکلین آمریکا ثابت کردیم که زنان در اسلام جایگاه و مقام والایی دارند می‌افزاید: دکترمهدی امیر رضوی قرار است که مباحث شیعه شناسی را در این دانشگاه تدریس کنند.

پرفسور خطیب که با گذشت سالها هنوز به عشق وطنش و شناساندن جایگاه دین مبین اسلام درتلاش است می افزاید: به نظرم پزشکان ایرانی بسیار خوب و متخصص هستند و مراکز درمانی ایران نیز چیزی از کشورهای دیگر کم ندارد و حتی می توانم بگویم ایرانیان بهتر هستند.

پرفسور خطیب به دوستانش درایران و ادامه همکاری برای رسیدن به درمان تومور اشاره می کند و می گوید: دکتر پارسا، صابری، علوی، شاهین فر و اعتماد رضایی از دوستانم هستند که بعضی از آنها در زمینه تحقیقات قول همکاری داده اند.

وی تجربه سالهای دانش اندوزی در سفیدی موهایش نمایان است توصیه می کند: بچه ها را به بازیهای فکری ترغیب کنید چون این بازیها تاثیرات مثبت زیادی در پرورش مغز، خلاقیت و حتی شخصیت آنان خواهد داشت.

از کمک به فرزندان بنیاد خطیب خوشحالم

وی احساسش را در خصوص کمکی که به نیازمندان در این شهر دارد در یک جمله بیان می‌کند: "حس خوبی دارم و خوشحالم".

موسس بنیاد خطیب با اشاره به اینکه فرزندی ندارد می افزاید: به بچه های این بنیاد گفته‌ام که تا هر زمان که ادامه تحصیل بدهند و  حتی اگر در دانشگا‌های خارج از کشور قبول شوند هزینه هایشان را متقبل می شوم .

پایتخت معنوی ایران دیار نیکوکاران گمنام است و چه بسیار خیرانی که نامشان در خاطره نیازمندان این شهرثبت شده اما تاریخ نامشان را به خاطر ندارد.

.................................

گزارش: زهره رنگ آمیز