جشنواره موسیقی نواحی "آیینه‌دار" روز گذشته جمعه 12 مهر ماه در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جشنواره موسیقی نواحی "آیینه‌دار" روز گذشته جمعه 12 مهر ماه در تالار شهناز خانه هنرمندان به کار خود پایان داد. در این جشنواره، سی هنرمند از ناحیه جنوب شرق ایران به اجرای موسیقی نواحی پرداختند. قطعات اجرا شده در این مراسم، شامل ذکرهای گواتی بود.

قطعه نخست "گواتی" را خداداد اجرا کرد و اجرای بعدی توسط خلیفه شهمیربلوچ مالداری انجام شد که در اجرای موسیقی ناحیه جنوب شرق ایران در مقام خلیفگی؛ عالی‌ترین رتبه در این گونه موسیقی قرار دارد.

"گواتی" بخشی از موسیقی‌ بلوچستان است که تاکنون ناشناخته مانده و کمتر کسی خارج از منطقه بلوچستان آن را شنیده است. اجرای "گواتی" توسط خلیفه شهمیر بلوچ مالداری با تلاش و هماهنگی محمدرضادرویش ممکن شد.

این گونه موسیقی همانند "پری خوانی یا پرخوانی" ترکمن ‌ها و مراسم "زار" بندرنشینان ایران است با این تفاوت که "گواتی" برخلاف این دو مراسم ریشه ایرانی دارد.

در ادامه مراسم اختتامیه نخستین جشنواره موسیقی "نواحی آیینه دار" محمد رضا بنی اردلان روی صحنه آمد و گفت: اهمیت این گونه موسیقی به واسطه نسبتی است که استادان با حقیقت عالم برقرارمی کند.

وی افزود: اگر دقت کنید می بینید که مبتذل‌ ترین نوع موسیقی هم از صدا و سیما پخش می شود به شکلی که فردی که این موسیقی را می شنود هرگز با حقیقت عالم ارتباط برقرار نمی‌ کند ولی به موسیقی بومی توجه کافی نمی‌شود.

سپس حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی به اجرای انفرادی نور محمد درپور در خارج از کشور، در سالی که به نام حضرت مولانا نامگذاری شده بود اشاره کرد و گفت: اجرای نورمحمد درپور چنان بود که همه را محو خود کرد.

نوربخش همچنین به جایگاه رفیع زنده یاد استاد شاهمیرزا مرادی و سلیمان مردادی اشاره کرد و از بی توجهی به این هنرمندان ابراز تاسف کرد.

همچنین محمدرضا درویشی دبیر جشنواره موسیقی نواحی آیینه‌دار در ادامه این مراسم گفت: پیش از این جشنواره های موسیقی ما توسط بخشهای دولتی مانند ارشاد و حوزه هنری برگزار می شد و ما چون بی همتی دستگاه‌های دولتی را طی این چند سال مشاهده کردیم، از یک سال و نیم پیش به واسطه علی مغازه ای با احسان رسول اف گفتگوهای نخستین را آغاز کردیم تا این جشنواره را دربخش خصوصی اجرا کنیم.

محمدرضا درویشی افزود: این جشنواره را "آیینه دار" نام گذاشتیم زیرا اساتید ما آیینه دار تاریخ و فرهنگ و ادبیات شفاهی سرزمین ما هستند.

دبیر جشنواره موسیقی "آیینه دار" تاکید کرد: اجرای جشنواره در بخش خصوصی هیچ تداخلی با جشنواره های ارشاد ندارد. آقای علی مرادخانی نیز با برگزاری این جشنواره موافق است که این هم اتفاق مبارکی است.

حمید رضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، محمدرضا شجریان رئیس شورای عالی موسیقی، مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان در این مراسم حضور داشتند.

از جمله نوازندگان موسیقی نواحی که در این جشنواره از آنها تقدیر شد، می توان به  لعل بخش بیگ از چابهار، شیرمحمداسپندار از بمپور ایرانشهر،  دین محمد زنگ شاهی، نورمحمد درپور از تربت جام، خلیفه شاهمیربلوچ مالداری، ذولفقارعسکری پور از تربت جام، زنده یاد غلامحسین سمندری که به نمایندگی، مراد علی سالاراحمدی از تربت جام، حبیب الله قادرآتشکر از زابل، محمد عارف دهواری به نمایندگی ازگروه دراویش سراوان، علی محمد بلوچ نسب از چابهار، محمد اسحاق بلوچ نسب از چابهار، غلامحسین غفاری از تربت جام، حسن سمندری از تایباد، امیرگلیج از زاهدان، علیم قادر آتشگر از زاهدان، بهمن قادرآتشگر از زاهدان، ابراهیم حدیدی از زاهدان، رحمانی از سرحد بلوچستان، حسین علی کوشا از تربت جام، عیدوک رزمی از چابهار اشاره کرد.