همدان – خبرگزاري مهر: گلف ورزشی خانوادگی و مفرح است اما با این وجود شاهد آن هستیم که تبلیغ و اطلاع رسانی در این زمینه تا حدودی مغفول مانده که نیازمند توجه مسئولان امر است.

به گزارش خبرنگار مهر، اولين خاستگاه اولیه ورزش گلف کشور اسکاتلند بوده است و اسکاتلندی ها از زمان های بسیار قدیم به این ورزش علاقه زیادی داشتند و برای انجام بازی های آن باشگاه هم داشتند که همه بازیکنان عضو آن بودند.

زمین گلف حدود 30 تا 40 هزار متر مربع وسعت دارد و برای بازی گلف کفش ویژه میخ ‌داری نیاز است تا به هنگام ضربه زدن پای بازیکن نچرخد. همچنين لباس گلف هم برای راحتی حرکت بدن و از جنس مخصوص درست شده است.

زمین استاندارد گلف داری 18 حفره است و فاصله حفره‌ها از نقطه شروع و از یکدیگر متفاوت بوده و معمولاً بین 100تا 600 یارد متغیر هستند که در این فواصل موانع گوناگونی از قبیل موانع آبی، شنزار و چمنزارهای بلند و پرپشت طراحی و گنجانده شده است.

وجود حداکثر اکسیژن و نور طبیعی در محل بازی گلف به ارگانیسم بدن این اجازه را می ‌دهد که همه دستگاه‌ های حیاتی به خوبی انجام وظیفه نموده و در این حالت طبیعتاً قدرت اندیشه و تصمیم‌ گیری به مراتب بیشتر از زمان ‌ها و مکان‌ های دیگر است.

امکان انجام این ورزش از سنین کودکی تا کهنسالی وجود دارد، هر چند که تحرک لازمه جوانی است اما قابلیت استمرار، تکرار مداوم و آهسته این ورزش آمادگی جسمانی را تا سنین بالا حفظ می كند.

گلف فعالیتی بسیار مناسب برای کهنسالان است زیرا روند اجرا و انجام این ورزش خالي از حرکات تند و فشارهای نامنظم بر اندام ها و عضلات بر خلاف ورزش های دیگر است.

مسافت طی شده در ورزش گلف حدود هشت کیلومتر با زمان متوسط سه  الی چهارساعت است که این حجم فعالیت با توجه به زمان آن فعالیتی ایده آل برای افراد مسن است.

طی مسیر در ورزش گلف همراه با انگیزه و هدف است از این رو ورزشکار گلف باز همواره انگیزه ای تازه برای طی مسیر دارد و به همین دلیل احساس خستگی و بی حوصلگی نمی ‌کند.

بازی گلف موجب افزایش کیفی دقت و مهارت است و همچنين یک ورزش خانوادگی محسوب می شود و تمام اعضای خانواده می توانند بدون هیچگونه محدودیتی به تمرین گلف بپردازند زیرا پوشش لباس ورزشکاران این رشته بطور کاملاً مطلوبی است.

ظهراب محمودي در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ورزش گلف در همدان با توجه به اينكه ورزش نوپايي است و حدود يكسال است كه فعال شده و در بخش بانوان 55 نفر ورزشكار فعال دارد.

نايب رئيس هيئت گلف استان همدان با بيان اينكه در بخش آقايان نيز 60 نفر فعاليت مي كنند و بيمه شده هستند، افزود: ورزش گلف  همدان در ايام تابستان طرفداران زيادي دارد.

زمين تخصصي گلف در همدان بهره برداري مي شود

وي بيان داشت: زمين تخصصي گلف در مجموعه ملت همدان با مساحت 1500 متر زير بنا و با كمك ويژه ورزش و جوانان استان همدان بزودي بهره برداري مي شود.

محمودي با اشاره به اينكه هيئت گلف استان مشكلاتي دارد، اضافه كرد: كمبود اعتبارات در كل كشور با توجه به تحريم ها براي ورزش استان وجود دارد.

نايب رئيس هيئت گلف استان همدان عنوان داشت: با توجه به كمبود اعتبارات عملكرد اداره ورزش و جوانان و رئيس هيئت گلف بسيار خوب بوده و توانسته اند در ورزش گلف قدم هاي ارزنده اي بردارند.

محمودي در ادامه گفت: در راستاي ورزش گلف در همدان تجهيزات و زيرساخت هاي خوبي وجود دارد.

بخش خصوصي در راستاي حمايت از ورزش وارد شود

نايب رئيس هيئت گلف استان همدان ابراز داشت: بخش هاي خصوصي در راستاي حمايت از ورزش استان و ورزش گلف بايد وارد كار شوند و در تقويت هيئت هاي ورزشي تلاش كنند.

وي گفت: با راه اندازي اين زمين جديد و اضافه شدن يك زمين گلف به استان مي توان ورزشكاران بيشتري را در اين رشته جذب كرد.

محمودي تاكيد كرد: رشته گلف سه زير مجموعه از جمله گلف، ميني گلف و وودبال دارد و استان در هر سه زير مجموعه فعال است و در سد آبشينه نيز يك زمين براي گلف وجود دارد كه ورزشكاران علاقه مند به اين رشته در اين زمين به تمرينات خود مشغول هستند.

نايب رئيس هيئت گلف استان همدان افزود: هيئت گلف برنامه هاي زيادي در راستاي اين ورزش از جمله برگزاري مسابقات گلف، اعزام ورزشكاران، برگزاري دوره هاي مربي گري و داوري را در اين رشته دارد.

زمين گلف همدان در استاديوم ملت در كشور بي نظير است

وي اظهار داشت: زمين گلفي كه در استاديوم ملت تا يك ماه آينده به بهره برداري مي رسد يكي از زمين هاي بي نظير در كشور است.

محمودي بيان داشت: ورزش گلف در شهرستان هاي كبودراهنگ، ملاير و نهاوند در حال فعال شدن است و در رشته گلف در اين شهرستان ها گام هاي موثري برداشته مي شود.

شوراي شهر و نهادهاي مرتبط با ورزش در اين راستا حمايت هاي همه جانبه انجام دهند

نايب رئيس هيئت گلف استان همدان اضافه كرد: شوراي شهر و نهادهاي مرتبط با ورزش مي توانند حمايت هاي همه جانبه در اين راستا انجام دهند و با اقداماتي از جمله دادن زمين به هيئت هاي ورزشي و حمايت هاي مادي در اين عرصه ورود پيدا كنند.

وي عنوان داشت: اگر شوراي شهر و ديگر ارگان ها از ورزش استان حمايت كنند، حمايت آنها بي پاسخ نمي ماند چراكه استان در حوزه ورزش از پتانسيل بالايي برخوردار است.

محمودي با بيان اينكه ورزش گلف را مي توان در زمين هاي چمن، زمين چمن فوتبال و پارك هاي مي توان انجام داد، ابراز داشت: اما ورزش گلف به يك زمين اختصاصي نياز دارد تا ورزشكار در آن بتواند به راحتي ورزش خود را انجام دهد.

نايب رئيس هيئت گلف استان همدان تاكيد كرد: هيئت گلف استان همدان در هر سه رشته گلف، ميني گلف و وودبال وارد شده و اين سه رشته را حمايت مي كند.

وي با اشاره به اينكه فدراسيون كمك هايي را به هيئت گلف داشته است، اذعان داشت: فدراسيون در تجهيزات گلف به هيئت كمك مي كند.

در ادامه با يكي از افراد علاقه مند به گلف به گفتگو پرداختيم.

فاطمه طاهري افزود: رشته گلف در همدان مغفول مانده است و به جوانان و نوجوانان آگاهي كافي در اين رشته داده نشده است.

وي اظهار داشت: رشته گلف ورزشي خانوادگي است كه با برجسته كردن اين ورزش و ساير ورزش ها در استان خانواده ها مي توانند دقايقي خوب و مفرح را كنار يكديگر سپري كنند.

اين فرد علاقه مند به ورزش گلف اضافه كرد: اگر تعداد زمين هاي گلف در همدان بيشتر شود و در محيط پارك ها مكاني براي اين ورزش در نظر گرفته شود شاهد شكوفايي اين ورزش در همدان مي شويم.

با توجه به مطالب بيان شده انتظار مي رود كه ورزش گلف نيز مانند ساير رشته ها در استان به خوبي معرفي شود تا در اين راستا ورزشكاران خوبي را جذب كند و جوانان و نوجوانان اوقات خوب و مفرحي را در استان با فعاليت در اين رشته سپري كنند.