يزد - خبرگزاري مهر: دردهای عشایر در دیدار با مسئولان دائمأ واگویه می‌شوند و این در حالی است که گره بودجه به‌عنوان حلال این مشکلات هنوز باز نشده و این مسئله را باز هم در دیدار مسئولان با عشایر ابرکوه شاهد بودیم.

به گزارش خبرنگار مهر، عشاير كه خود یکی از قطب‌های اقتصاد كشور محسوب مي‌شوند، اين روزها همانند ساير اقشار مردم مشكلاتي دارند كه اغلب آنها اقتصادي است و رفع آنها در گرو اختصاص بودجه به آنهاست.

مسئولان هر از گاهي براي رفع اين مشكلات سري به عشاير مي‌زنند تا شايد بتوانند گرهي از مشكلات آنها باز كنند اما از آنجا اين روزها همه چيز در گرو بودجه و اعتبار است، مشكلات همچنان لاينحل باقي مي‌ماند.

استان يزد كه در مناطق بسيار محدودي از جمله شهرستان ابركوه و شهرستان خاتم، عشاير دارد نيز با همين مشكلات دست و پنجه نرم مي‌كند.

مسئول امور عشاير استان يزد بارها در بازديدهاي مختلف به ميان عشاير اين استان رفته اما به گفته عشاير، هنوز نتوانسته گره چنداني از مشكلات آنها باز كند و دليل آن نيز نبود بودجه اي است كه به آن اشاره شد.

در آخرين بازديدي كه مسئول امور عشاير استان يزد از مناطق ييلاقي ابركوه در منطقه بوانات استان فارس داشت، خبرنگار مهر او را همراهي كرد تا شايد بتواند با رسانه‌اي كردن مشكلات اين قشر، باری از دوش زندگی لذت بخش در ميان طبعيت اما بسيار سخت آنها بردارد.

اين مسئول در طول اين سفر مشكلات بسياري را برشمرد و اين نشان مي‌دهد كه مسئولان از مشكلات بي اطلاع نيستند اما گاهي به واقع كاري از آنها ساخته نيست و بودجه‌ها بايد از جاي ديگر تامين شوند.

برای تأمین زیرساخت‌های زندگی عشایری برنامه‌ریزی کرده‌ایم

حسن زارع در حاشيه اين سفر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در برنامه سال 92 دفتر امور عشایری استان یزد برنامه‌های زیادی برای تقویت زیرساخت‌های زندگی عشایری پیش‌بینی شده است که تحقق آنها تنها در صورت تأمین اعتبارات لازم امکان‌پذیر است.

وي در مورد این برنامه‌ها در مناطق عشایری ابرکوه افزود: ساخت سرویس‌های بهداشتی و تأمین آب گرم با استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی یکی از این برنامه‌ها است.

زارع عنوان كرد: ایجاد جایگاه سوخت فسیلی برای توزیع کپسول گاز در بین خانواده‌های عشایری نیز مدنظر قرار گرفته است که با هدف آسایش بیشتر آنان همچنین جلوگیری از تخریب بی‌رویه مراتع برای تأمین سوخت انجام بگیرد.

تکمیل مجتمع هارونی نیازمند اعتبار است

زارع ادامه داد: در منطقه هارونی نیز که نزدیک به 100 خانوار عشایری ابرکوه را در خود جای داده است از چند سال پیش به فکر ایجاد مجتمع دامداری افتاديم که تاکنون فعالیت‌های خوبی در این راستا صورت گرفته است.

این مسئول خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این سایت که 30 هزار متر وسعت دارد، واحدهای پرواربندی به عشایر واگذار می‌شود و هدف از اجرای این قبیل پروژه‌ها، کم کردن تعداد دام در مراتع برای حفظ این عرصه ها است.

وی افزود: اتمام مجتمع هارونی که آب آن تأمین شده‌ و نیاز به برقرسانی دارد نیز مورد توجه قرار گرفته است و در صورت تأمین اعتبار برای این موضوع می‌توان نسبت به واگذاری زمین به عشایر اقدام کرد.

نیازمند 700 میلیون اعتبار برای طرح‌های عمرانی هستیم

زارع گفت: ایجاد یک سایت گلخانه‌ای در منطقه دهستان فراغه که بخش زیادی از عشایر را در خود جای داده است نیز به عنوان یک نیاز مطرح است.

این مسئول ادامه داد: جانمایی این گلخانه انجام شده و برای اخذ مجوز چاه آب اقدام کرده ایم.

وی بيان کرد: انجام این برنامه‌های عمرانی به‌عنوان نیازهای ضروری عشایر ابرکوه نیاز به حدود 700 میلیون تومان اعتبار دارد که در حال حاضر هیچ اعتباری برای این منظور پیش بینی نشده است.

اجرای طرح‌های عمرانی چشم انتظار اعتبارات ملی است

زارع ادامه داد: امسال در بحث اعتبارات استانی تنها 100 میلیون تومان اعتبار برای دفتر عشایری استان یزد منظور شده است که در بخش خدمات رسانی و اموری از جمله آبرسانی سیار و تیغ زنی جاده های عشایری هزینه شده است.

وی افزود: در سال جاری هیچ اعتبار ملی نیز برای انجام فعالیت‌های عشایری به استان یزد اختصاص نیافته است و طرح‌های عمرانی این دفتر منتظر تخصیص این اعتبارات هستند.

مهمترین مشکل عشایر یزد جاده های دسترسی است

این مسئول در پاسخ به این سئوال که مهمترین مشکل عشایر استان یزد چيست؟ اظهار داشت: اصلی‌ترین این مشکلات بحث جاده های دسترسی عشایر است و دفتر امور عشایری استان یزد با توجه به این که دستگاه های راهسازی در اختیار ندارد با مشکلات اساسی برای خدمات رسانی در این قسمت مواجه است.

وی افزود: برای آبرسانی سیار به مناطق عشایری نیز با توجه به این که تانکر کافی نداریم و در تأمین اعتبارات نیز با مشکل روبرو هستیم دچار معضلات زیادی شده ایم.

زارع در مورد ارزیابی خود از فعالیت های مسئولان عشایر استان یزد عنوان کرد: تأمین بخشی از نهاده های دامی به صورت یارانه ای یکی از این فعالیت ها است که اگرچه به صورت کامل پاسخگوی عشایر استان یزد نیست اما کمک زیادی به این قشر کرده است.

زارع ادامه داد: در گذشته به ويژه در مناطق ییلاقی سرویس های بهداشتی وجود نداشت که در چند سال گذشته در این راستا گام های خوبی برداشته شده است.

فرهنگ سازی برای بیمه احشام نتیجه داد

این مسئول ابراز داشت: قبل از ایجاد دفتر امور عشایر یزد کمتر عشایری به فکر بیمه احشام خود بود که ما با کمک های مالی که در سال های اول انجام دادیم برای فرهنگ سازی این مسئله اقدام کردیم.

وی افزود: فرهنگ سازی در این زمینه جواب داده است و در حال حاضر 70 درصد از دام های عشایر توسط خودشان بیمه شده اند.

دردهایی که تنها واگویه می شوند

در این دیدار عشایر منطقه نیز به بیان مشکلات خود پرداختند؛ نیاز به تأمین آبگرمکن های خورشیدی برای رفع مشکلات بهداشتی از جمله مشکلات مطرح شده بود.

درددل‌های عشایر از تخریب مراتع همچنین عدم تخصيص سهم مرتع داران از سودهای حاصله از معدن با وجود این که روزبروز عرصه‌های مراتع به عنوان تأمین کننده نهاده های دامی به واسطه این فعالیت ها تخریب می شود نیز از دیگر مسائل مطرح شده بود.

نداشتن نقدینگی برای نگهداری از دام ها به مدت مورد نیاز و فروش احشام با وزن‌های کم به دلالان نیز از جمله مواردی بود که چون گذشته از جانب اقشاری که 25 درصد تولید سالم کشور را در اختیار دارند عنوان شد.

اگر چه تلاش‌های بسیاری برای حل مشکلات عشایر در کشورانجام شده است اما محرومیت‌ها چنان وسیع است که باید برای درمان این دردها چاره اندیشی اصولی کرد.

..............................

گزارش: رحیم میرعظیم