تاکید نواز شریف بر تمایل اسلام آباد برای صلح در منطقه، ابراز تمایل پاکستان برای همکاری با دولت افغانستان در خصوص مذاکرات صلح و سفر یک شخصیت مذهبی به کابل از جمله رویدادهای اخیر پاکستان به شمار می رود. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پاکستان تریبون، نواز شریف نخست وزیر پاکستان بار دیگر تاکید کرد: پاکستان خواهان صلح در منطقه بوده و نمی خواهد در هرگونه مسابقه تسلیحاتی شرکت کند.

خبر دیگر اینکه "جلیل عباس گیلانی" معاون وزیر خارجه پاکستان در گفتگو با خبرنگاران در اسلام آباد اعلام کرد: مدارکی را در ارتباط با نقش داشتن هند در ناآرامی های بلوچستان در اختیار دهلی نو قرار دادیم، اما دهلی نو به جای انتقاد از اسلام آباد باید گامهای ملموسی را در مذاکره با پاکستان بردارد.

وی افزود: هیچ جایگزینی برای حل مشکلات به خصوص موضوع کشمیر و تروریسم از طریق گفتگو وجود ندارد و اختلافات تنها باید از طریق مذاکره کنار گذشته شود.

جلیل عباس گیلانی گفت: موضوع آزادی ملا برادر بخشی از پروسه صلح با طالبان و دولت افغانستان است و اسلام آباد همکاری خود را در این زمینه اعلام می کند.

همچنین "مولانا فاضل الرحمان" یک شخصیت مذهبی پاکستان که طرفدار طالبان بوده به دعوت حامد کرزای به کابل سفر کرد. این اولین سفر یک رهبر مذهبی حامی طالبان به کابل بوده که به دعوت رئیس جمهوری افغانستان انجام می شود.

رئیس جمعیت علمای اسلام پاکستان ریاست هیئت 5 نفره به کابل را برعهده خواهد داشت. گفته می شود حامد کرزای مولانا فاضل الرحمان را با هدف ترغیب طالبان برای پیوستن به مذاکرات صلح به کابل دعوت کرده است.

به نوشته شینهوا، این درحالیست که طالبان مذاکره با دولت کرزای را رد کرده است و دولت افغانستان را عروسک خیمه شب بازی آمریکا معرفی کرده است.

مولانا فاضل الرحمان نفوذ قابل توجهی در میان طالبان افغانستان داشته و اوایل سال جاری نیز به قطر سفر و با شماری از مذاکره کنندگان شبه نظامیان دیدار کرد.