رئیس جمهوری سوریه با اشاره به اینکه قبول طرح نظارت بین المللی بر سلاح شیمیایی این کشور به خاطر ترس از تهدید نظامی نبوده است از غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی ها و بهانه تراشی های همیشگی آنها برای جنگ افروزی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بشار اسد در گفتگو با تشرین درباره مقایسه شرایط کنونی با زمان جنگ اکتبر سال 1973 گفت: شرایط کنونی بسیار متقاوت با قبل از زیرا در آن هنگام جهان عرب در همه زمینه ها با یک دشمن یعنی رژیم صهیونیستی مبارزه می کرد، اما در حال حاضر همه کشورهای عربی علیه سوریه بسیج شده اند.ما با دو مقوله متفاوت با هم روبرو هستیم و شرایط کنونی قابل مقایسه با چهل سال قبل نیست.در آن روزها خیانت و مزدوری پنهان بود اما هم اکنون به یک پدیده تبدیل شده است.

وی درباره احتمال رقم خوردن یک پیروزی دیگر مشابه اکتبر 1973 و در بحران کنونی این کشور افزود: معمولا همه پیروزی ها را از بُعد نظامی و مساحت جغرافیایی می سنجند، اما اوضاع فقط به این موضوع منتهی نمی شود بلکه به اراده مربوط می شود هنگامی که همه اراده کنند که پیروز شوند و با یکدیگر متحد باشند پیروزی رقم می خورد ما باید مصلحت خود را بدانیم و با تروریسمی که از خارج وارد شده است مبارزه کنیم.پیروزی واقعی از وحدت جامعه سوریه محقق می شود و مهمترین و بزرگترین پیروزی غلبه بر تروریستها و تفکر تروریستی است.ما باید به پیروزی یقین داشته باشیم.

اسد تاکید کرد: همه باید به مسئولیت خود در قبال کشور عمل کنند و درجه مسئولیت پذیری تفاوت می کند ابتدا دولت و پس از آن احزاب  و افراد مسئول هستند.واقعیت این است که ما نتوانسته ایم میراث آبا و اجدادی خود را به نسل جوان منتقل کنیم.ما نتوانسته ایم به خوبی با نسل جدید ارتباط برقرار کنیم و رسانه ها و عوامل خارجی بر آنها تاثیر گذشته اند.ما باید از مشکلات را حل کنیم زیرا منطقه خاورمیانه بحران خیز است و اگر بحران به سلامت عبور و از آن درس نگیریم از بحرانهای آتی نیز نخواهیم توانست به سلامت عبور کنیم.

وی درباره موضوع سلاح شیمیایی سوریه نیز بیان کرد: تولید سلاح شیمیایی در ابتدا به منظور بازدارندگی در برابر رژیم اسرائیل بود اما تولید این سلاح در نیمه دوم دهه نود متوقف شد و در ادامه سوریه در زمینه سلاحهای کلاسیک پیشرفت کرد و نیازی به سلاح شیمیایی نبود. طرح ما به شورای امنیت در سال 2003 درباره منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی نیز در همین راستا بود و این آمریکا بود که در مسیر طرح مانع تراشی کرد زیرا آمریکا نمی خواهد اسرائیل با توجه به اینکه هر گونه توافقی فراگیر خواهد بود از این موضوع آسیبی ببیند.موضوع سلاح شیمیایی برای بسیاری پوشیده مانده است و همه هدف از به کارگیری این برگه را به منظور پرهیز از حمله نظامی به سوریه می دانند اما موضوع گسترده تر از این است.

همه می دانید که آمریکا در طول تاریخ خود نیاز به بهانه نداشته است و هر زمان که نیاز داشته باشد بهانه تراشی می کند و اگر بهانه ای از دست رود به دنبال بهانه دیگری برای جنگ طلبی خواهد بود.به کارگیری برگه سلاح شیمیایی در راستای خدمت به سوریه و نقشه راهی در این راستا است.طرح مورد توافق سوریه و روسیه در واقع در دنباله تلاشهای سال 2003 از سوی ما است.هدف از به کارگیری طرح تقویت موضع روسیه و چین و دیگر کشورهای حامی سوریه بود.موافقت سوریه با طرح نظارت بین المللی بر سلاح شیمیایی ارتباطی با تهدیدات آمریکا ندارد.موافقت ما با این طرح، آمریکایی ها را شوکه کرد زیرا آنها فکر نمی کردند که ما با این طرح موافقت کنیم.شما دقت کنید که موافقت ما ظرف چند ساعت انجام شد و دلیل آمادگی قبلی ما برای این منظور و در راستای طرحهای ما بود.جنبه مهم موضوع این است که نقشه سیاسی موجود در جهان در خدمت منافع سوریه و ثبات منطقه باشد.

رئیس جمهوری سوریه درباره نقش تحویل سلاح شیمیایی سوریه بر قدرت بازدارندگی ارتش سوریه گفت: سلاح کشتار جمعی هیچگاه در جنگهای اعراب و اسرائیل مورد استفاده قرار  نگرفته است و روی آوردن به سلاحهای کلاسیک منعی ندارد.

اسد افزود: اگر به ابتدای بحران سوریه برگردیم مشاهده می کنیم که روسها و چینی ها سه بار قطعنامه ها علیه سوریه را وتو کردند، در واقع اگر این مواضع سرسختانه روسها و چینی ها در عرصه بین الملل نبود شاهد وضعیت دشوارتر از شرایط کنونی پیدا می کردیم.ما هم اکنون بسیار مطمئن تر نستب به قبل از ارائه طرح روسیه هستیم.

بشار اسد تاکید کرد: در حال حاضر سلاح ویرانگری علیه ما به کار گرفته شده است و باید به طور جدی به آن نگاه کنیم.سلاح افراطی گری کشور را به ورطه نابودی کشانده است و برخی از جمله رژیم اسرائیل آنها را علیه ما به کار گرفته اند ما در حال حاضر باید تمام تمرکز خود را بر روی این سلاح قرار دهیم.

وی درباره نشست ژنو 2 نیز بیان کرد: همه زمانهایی که درباره زمان برگزاری این نشست مطرح شده بود مجازی و از سوی رسانه ها مطرح شده بود.به طور عملی طرح مشخصی از سوی هیچ کشوری ارائه نشده است و دلیل آنها به ناتوانی گروههای مسلح در تحولات میدانی، ناتوانی مخالفان در ایجاد وحدت و نداشتن پایگاه مردمی این گروهها اشاره کرد.به این  دلایل آمریکایی ها همچنان در مسیر برپایی نشست ژنو کارشکنی می کنند و به این روند نیز ادامه خواهند داد.توپ هم اکنون در زمین آمریکا و کشورهای سرسپرده به آن است.ما همواره آمادگی خود را برای شرکت در این نشست اعلام کرده ایم و هیچ شرطی به جز گفتگو نکردن با تروریستها نداریم.یک راه حل سیاسی باید به وجود آید زیرا راه حل ناقص بی فایده است.

اسد تاکید کرد: ما دو گزینه پیش روی داریم و گزینه سومی در کار نیست؛نخست اینکه در برابر تروریست ها تسلیم شویم و دیگر اینکه از کشور دفاع کنیم.ما باید اختلافات سیاسی را کنار بگذاریم و درباره تعیین دشمن توافق کنیم در حال حاضر دشمن ما، تروریسم است ما اگر با تروریسم مبارزه نکنیم در واقع خود را فریب داده ایم.جنگ با تروریسم اولویت اصلی ما را تشکیل می دهد.

وی افزود: به اعتقاد من غرب هرگز از تفکرات استعماری دست برنمی دارد و سیاست همیشگی آن سیاست سلطه طلبی است. بیشتر کشورهای دنیا از واقعیت بحران سوریه آگاه شده اند و از راه حل سیاسی به ویژه در ژنو حمایت می کنند.اگر غرب برای حل بحران سوریه  اراده کند می تواند به حل آن کمک کند و این با توقف حمایتها از تروریستها شروع می شود.

رئیس جمهوری سوریه بیان کرد: کشورهایی مانند سعودی،قطر و ترکیه وابسته به آمریکا هستند و جریانی همسو با واشنگتن را دنبال می کنند.آمریکا قابل اعتماد نیست و نزدیکترین همپیمان آمریکا نیز نمی تواند به حمایت آنها امیدوار باشد، زیرا آمریکا تاریخی سرشار از پیمان شکنی دارد.آنها صبح یک چیز می گویند و در شب خلاف آن را بیان می کنند.آمریکا در موضوع توافق با روسیه صادق نیست و توافق روسیه با آمریکا تاثیری براقدامات سعودی ها و ترکها در حمایت از گروههای مسلح از نظر مالی و تسلیحاتی نداشته است.

وی در پایان گفت: به طور حتم این بحران اولین نیست و آخرین نیز نخواهد بود.این بحران نباید سبب شود که ما امید خود را از دست بدهیم.اشتباه این است که از این بحران درس عبرت نگیریم و نتوانیم در بحرانهای بعدی قوی باشیم.