بیوک ملکی، شاعر کودک و نوجوان، همزمان با روز جهانی کودک، شعر منتشرنشده‌ای با نام «اشتباه» را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ و ادب: بیوک ملکی، شاعر کودک و نوجوان، همزمان با روز جهانی کودک، شعر منتشرنشده‌ای را در اختیار مهر قرار داده است. او همچنین با گلایه از وضعیت نشر می‌گوید: کسی از کتاب‌های تالیفی، چه در زمینه شعر و چه داستان حمایت نمی‌کند و این در حالی است که شاعران و نویسندگان برای ادامه زندگی و فعالیت حرفه‌ای خود نیازمند پشتیبانی‌های دولتی هستند.

به گفته این شاعر نوجوان، تالیف و ترجمه در یک جدال نابرابر قرار گرفته‌اند؛ چرا که مترجمان، بهترین آثار را انتخاب و ترجمه می‌کنند. کارهایی که خواندنشان برای مخاطب کودک و نوجوان جذاب است و او را با یک دنیای دیگر و فضایی تازه و متفاوت آشنا می‌کند، اما مگر این امکان تا چه اندازه برای شاعران و نویسندگان فراهم است؟

ملکی به نقش منتقدان جدی در رشد و اعتلای ادبیات اشاره می‌کند و این‌که روزگاری جلال آل احمد، فیلمی را نقد می‌کرد و فیلمساز تنها به خاطر انتقاد جلال تا آنجا که می‌توانست کاستی‌های خود را برطرف می‌کرد، زیرا به منتقد و دانش او باور داشت. حالا منتقدی نیست که مولف را تا این اندازه تحت تاثیر قرار دهد و این نکته قابل تاملی است که چطور کسی که شعر را نمی‌شناسد به نقد آن می‌پردازد؟

بیوک ملکی، شعری را نیز در خلال گفتگو در اختیار مهر نهاد. مخاطب این شعر که 27 اردیبهشت 91 سروده شده، نوجوانان هستند و شاعر در آن به دغدغه‌های کودک و نوجوان امروز و شرایط اجتماعی که در آن زندگی می‌کند، پرداخته است. عنوان شعر بیوک ملکی که در ادامه می‌خوانید، «اشتباه» است:

آفتاب و ماه

سبزه و گیاه

هرچه دیدنی است

هرچه هست و

هرچه نیست

یا سفید.

یا سیاه.

--------------------------

هی به ما مدام

گفته‌اند:

«هرچه می‌کنید

هر کجا که می‌روید

راهتان

ختم می‌شود به چاه

یا گناه.»

-------------------------

راستی!

چرا تمام راه‌ها

ختم می‌شود به اشتباه؟

اشتباه از کجاست؟

راه‌ها چرا به چاه‌‌ها

ختم‌ می‌شوند؟

-------------------------

این هم از گناه ماست؟