کوهدشت - خبرگزاری مهر: روایت سرعت گیرهای غیراستاندارد تنها مربوط به یک شهرستان استان لرستان نیست بلکه موضوعی است که به صورت فراگیر در خیابانهای شهرهای مختلف استان مشاهده می شود تا بسیاری رانندگان از این وضعیت گلایه مند باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، سرعت گیرهای غیراستاندارد سال هاست بر سینه خیابان های شهرهای مختلف لرستان بالا آمده اند تا عبور آسان را از ماشین ها بگیرند، موضوعی که انتقادات رانندگان را به همراه داشته است.

سرعت گیرهایی از جنس مواد آسفالتی که بدون وجود تابلوهای هشداردهنده ، با ارتفاعی بیشتر از حد مجاز خود بالا آمده اند تا مشکلاتی را برای رانندگان وسایل نقلیه شهری به وجود آورند.

بارها اتفاق افتاده که ماشینی به علت ندیدن سرعت گیر، ناگهان با آن روبه رو شده و خساراتی را متحمل شده است.

نداشتن شیب ملایم و استاندارد و داشتن ارتفاع بیشتر از حد مجاز از جمله ایرادات سرعت گیرهای شهرهای استان از جمله کوهدشت است. از طرفی نداشتن تابلوهای هشداردهنده و عدم رنگ آمیزی این سرعت گیرها آن ها را از چشم راننده ها پنهان کرده است.

جالب آنجاست که برخی از این سرعت گیرها را خود مردم و بدون کسب مجوز از شهرداری مقابل منازل خود ساخته اند به طوری که ارتفاع تیز برخی از آن ها مانع عبور وسایل نقلیه شده است.

برخی از این سرعت گیرها که دیگر باید از آنها با عنوان "تپه" و دست انداز یاد کرد در ورودی شهرها ایجاد شده اند که به خاطر مشخص نبودن آن ها هنگام شب، راننده ها مجبورند با سرعتی بالا از روی آن ها عبور کنند که گاه موجب برخورد ماشین ها با بلوار و بروز حوادثی نیز شده است.

گاه دیده می شود که در طول مسیر یک خیابان در هر چند متر یک سرعت گیر تعبیه شده که این امر علاوه بر خساراتی که به جلوبندی خودروها وارد می کند، موجب کلافه شدن رانندگان شده است.

برخی رانندگان معتقدند جانمایی سرعت گیرها در برخی شهرهای استان بدون حساب و کتاب بوده به طوریکه در برخی موارد به نصب سرعت گیر در آن مسیر نیازی احساس نمی شده ولی گاه مردم در مقابل خانه های خود اقدام به احداث سرعت گیر کرده اند.

در این راستا استانداردسازی سرعت گیرها در شهرهای مختلف استان به ویژه شهر کوهدشت به یکی از مطالبات مردم تبدیل شده است، مطالبه ای که به نظر می رسد ضرورت رفع آن توسط خود مسئولان نیز احساس شده است.

سرپرست شهرداری کوهدشت در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه گفت: معضل وجود سرعت گیرهای غیراستاندارد که سال ها پیش در شهر کوهدشت ساخته شده اند مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده اند.

کامران کوشکی ادامه داد: ارتفاع و شیب این سرعت گیرها به هیچ وجه استاندارد نیست و به موانعی برای عبور وسایل نقلیه تبدیل شده اند.

کوشکی اظهار داشت: به زودی کار تعمیر و درست کردن شیب سرعت گیرها در سطح شهر کوهدشت کلید زده خواهد شد.

وی افزود: همچنین قبل از رسیدن به آن ها تابلوهای اعلام سرعت گیر، به زودی نصب خواهد شد تا راننده ها ضمن آگاهی از وجود سرعت گیر، سرعت وسیله ی نقلیه خود را کاهش دهند.

سرپرست شهرداری کوهدشت با بیان این که برخی مردم خودسرانه به ساختن سرعت گیر در سطح شهر اقدام کرده اند، تصریح کرد: تمام سرعت گیرهایی که بدون اطلاع شهرداری ساخته شده اند برداشته خواهند شد.

وی یادآورشد: از این پس باکسانی که به طور خودسرانه با کندن خیابان ها یا ملات ریزی به ساختن "سرعت گیر" و مانع اقدام کنند برخورد خواهد شد.

به هر روی وجود سرعت گیرهای غیراستاندارد موضوعی است که نه تنها در کوهدشت بلکه در بیشتر شهرهای لرستان مشکلاتی را برای عبور وسایل نقلیه به بار آورده است که امید می رود شهرداران دیگر شهرهای استان نیز رفع این دغدغه را در دستور کار قرار دهند.