همدان - خبرگزاری مهر: فرماندار همدان ضمن تشریح وضعیت شهرستان همدان در میزبانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، گفت: جشنواره تئاتر فرصت مغتنمی برای معرفی فرهنگ و فضای گردشگری همدان است.

حسن قهرمانی مطلق در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به اینکه بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان بیست و چهارم مهرماه همزمان با عید سعید قربان در همدان برگزار می شود و همچنین با توجه به استقبال پرشور و بی نظیر مردم همدان از سالن های همایش طی برگزاری این جشنواره در سال های گذشته، امسال بسترهای بسیار بهتری را برای ایجاد و برگزاری این جشنواره ایجاد شده است.

فرماندار همدان با بیان اینکه شعار بیستمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان "کودک و خانواده" است، افزود: با توجه به اینکه زندگی ماشینی بر جوامع عارض شده و ایران نیز از این قضیه مستثنی نیست، نیاز به توجه بیشتر به کودک و نوجوان عنایت بیشتری را می طلبد برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان می تواند فرصت مغتنمی برای نگاه بیشتر و توجه جدی تر خانواده ها به این قشر باشد.

جشنواره تئاتر کودک امسال شامل هفت بخش است

وی عنوان داشت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان امسال در همدان در هفت بخش اصلی شامل خردسالان، کودک، نوجوانان، تئاتر خیابانی، کارگاه های آموزشی، نمایشنامه نویسی، بخش بین الملل و بخش ویژه تئاتر همدان است.

قهرمانی مطلق گفت: مجموعا 41 گروه نمایشی در هفت بخش در جشنواره بیستم تئاتر کودک و نوجوان در همدان به اجرا می پردازند که در بخش خردسال پنج گروه کودک اجرای برنامه خواهند داشت.

فرماندار همدان در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر گلایه هنرمندان تئاتر از حضور مسئولان صرفا در مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره تئاتر نیز اظهار داشت: مسئولان باید در صورت فرصت حتما از نمایش ها بازدید خواهند کرد از جمله که بنده سال گذشته حداقل دو نمایش سالنی و یک نمایش خیابانی در همدان بازدید داشته ام.

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا جشنواره تئاتر به بخش ها و مناطق محروم استان همدان نیز برده می شود؟، گفت: امسال برای نخستین بار در مهدهای کودک اجرای نمایش را در برنامه جشنواره شاهد خواهیم بود و بخش خردسال از اجرای جشنواره مجزا شده که اتفاق مبارکی بوده و با توجه به اینکه کابین های سیار برای اجرای نمایش ها به خصوص به روستاها اعزام می شوند نیز برای استفاده هر چه بهتر همه اقشار جامعه برنامه جنبی تدارک دیده شده است.

16 سالن برای اجرای نمایش در نظر گرفته شده است

قهرمانی مطلق ادامه داد: در شهرستان همدان 16 سالن برای اجرای نمایش در نظر گرفته شده است.

فرماندار همدان بر لزوم بکارگیری تمام توان دستگاه های اجرای در راستای برگزاری هر چه باشکوهتر این جشنواره و میزبانی شایسته صحه گذاشت و افزود: با توجه به اینکه گروه های خارجی در این جشنواره حضور دارند و سایر میهمانان از سایر نقاط کشور به همدان سفر می کنند، ایام برگزاری جشنواره فرصت مغتنمی برای معرفی فرهنگ و فضای گردشگری همدان است.

وی عنوان داشت: زمان برگزاری این جشنواره فرصت مغتنمی برای ارتقای تعاملات فرهنگی با سایر ملل جهان به ویژه هنرمندان سایر استان های کشور و همچنین جوامع مختلف است.

قهرمانی مطلق یادآور شد: با توجه به جلسات مکرری که در استانداری و فرمانداری در ارتباط با برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان انجام شده، بسترهای لازم براز برگزاری هر چه بهتر اجرای نمایش ها انجام شده و در این راستا با دستگاه ها و ادارات مرتبط هماهنگی های لازم نیز صورت پذیرفته است.

امنیت لازم براز برگزاری جشنواره در همدان مهیا است

فرماندار همدان گفت: با توجه به اینکه استان همدان از امن ترین استان های کشور است و در طول ایام عید و تابستان برای مسافران داخلی و خارجی کوچکترین مشکل امنیتی نداشتیم از این منظر نیز بستر لازم برای برپایی این جشنواره در همدان مهیا است.

وی به لزوم برگزاری این جشنواره از ابعاد مختلف اشاره کرد و در این زمینه افزود: از طریق هنر و اجرای نمایش های تاثیرگذار می توانیم آموزه های دینی را به صورت نمایشی به کودکان بیاموزیم و مسائل مختلف فرهنگی را از طریق اجرای نمایش و هنر در ذهن مخاطبان تبیین کنیم.

قهرمانی مطلق اضافه کرد: اجرای نمایش در طول یک هفته در همدان می تواند پتانسیل های هنری همدان را در زمینه اجرای نمایش و به فعل درآمدن توان هنرمندان همدانی و گروه های نمایشی این استان به نمایش بگذارد.

اجرای تئاتر نباید تنها به یک هفته جشنواره بسنده شود

فرماندار همدان خطاب به گروه های نمایشی بومی یادآور شد: اجرای تئاتر نباید تنها در یک هفته جشنواره بسنده شود که لازمه این کار اجرای نمایش در همه ایام سال و آشتی دادن مردم استان با سالن های اجرای تئاتر در روزهای سال است.

وی همچنین بر لزوم اجرای تئاترهای قوی، اثرگذار و مخاطب پسند نیز تاکید کرد.

قهرمانی مطلق ابراز داشت: وظیفه مسئولان در راستای مستمر شدن تئاتر همدان در همه ایام سال، حمایت از گروه های نمایشی و در اختیاز قرار دادن سالن برای تمرین این قشر است چرا که هزینه کردن در این زمینه، سرمایه گذاری است.

فرماندار همدان اضافه کرد: امروز اگر بتوانیم در زمینه اجرای نمایش آموزه های مختلف را به قشر کودک و نوجوان بیاموزیم در آینده از هزینه های مختلفی که ممکن است در جامعه برای بحث فرهنگسازی خرج کنیم، جلوگیری خواهد شد.

وی به تاثیرگذاری نقش اصحاب رسانه در جریان سازی مباحث فرهنگی اشاره کرد و عنوان داشت: نقش رسانه در انعکاس روند برگزاری جشنواره تئاتر کودک نیز بسیار مهم است چرا که به ماندگاری این جشنواره و همچنین اطلاع رسانی مطلوب از وضعیت برگزاری آن کمک کرده و نیز اقبال مردمی از نحوه اجرای نمایش ها را نیز منعکس خواهد کرد.

فرماندار همدان در پایان سخنانش تاکید کرد: رسانه ها علاوه بر تبیین موارد مرتبط با جشنواره تئاتر کودک، نقد دلسوزانه را نیز فراموش نکنند.

برچسب‌ها