تبریز – خبرگزاری مهر: رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با اشاره به دریاچه قوری گل که دچار خشکسالی شده، گفت: نجات دریاچه قوری گل در ردیف طرح مجلس قرار دارد.

محمد اسماعیل سعیدی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب اظهار داشت: طرحی در مجلس مطرح شده که بحث تالاب های رو به خشکی در سطح کشور در آن بررسی و احیا می شوند که قوری گل هم جزو آنهاست.

وی با اشاره به جایگاه بین المللی دریاچه ارومیه و موقعیت گردشگرپذیری آن که مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است، گفت: تالاب قوری گل جزو کنوانسیون بین المللی رامسر بوده و از طرف دیگر جزو مناطق حفاظت شده است و از اهمیت بالایی از نظر زیست محیطی برخوردار است که خشکی آن باعث می شود از این کنوانسیون خارج شود.

سعیدی تاکید کرد: باتوجه به جایگاه ویژه تالاب قوری گل مورد توجه مجلس بوده و در ردیف طرح احیای تالابهای رو به خشکسالی قرار دارد اما در این میان دریاچه ارومیه با توجه به مشکلات بسیارش و خطرات زیست محیطی آن در اولویت قرار دارد.

رئیس مجمع نمایندگان مجلس استان به عوامل خشکسالی دریاچه ارومیه اشاره کرد و اظهار داشت: طبق بررسی هایی که کارشناسان در مورد خشکسالی این دریاچه داشتند به عواملی همچون احداث پل، برداشت بی رویه از آبهای زیر زمینی، ورودی های دریاچه و چشمه ها، کاهش بارندگی اشاره شده که هیچکدام آنها به طور قطع و یقین نمی تواند به تنهایی دلیل این مهم باشد.

سعیدی در ادامه اضافه کرد: برای احیای دریاچه ارومیه موارد مختلفی بررسی شده که تغییر الگوی کشت، مدیریت چاههای زیر زمینی، ورودی دریاچه ارومیه، ساماندهی سواحل، بارور سازی ابرها از جمله آنها هستند و تا انتقال آب به دریاچه باید اجرای این راه حل ها را تسریع بخشید.