دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از آغاز مرحله بازبینی بخش تئاتر نسل نو از 18 مهرماه با حضور حسین کیانی، محمدباقر قهرمانی و فریندخت زاهدی به عنوان اعضای گروه بازبینی این بخش خبر داد.

اسماعیل عالی‌زاد درباره بازبینی آثار بخش‌های مختلف سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به خبرنگار مهر گفت: مرحله بازبینی بخش "تئاتر نسل نو" جشنواره در دو مرحله انجام می‌شود. در حال حاضر مرحله اول بازبینی این بخش آغاز شده است. قرار بر این بود که دو هفته قبل مرحله اول بازبینی تئاتر نسل نو انجام شود اما بنا به درخواست گروه‌های متقاضی مبنی بر داشتن فرصت بیشتر، به احترام این هنرمندان مرحله اول این بخش با دو هفته تأخیر انجام شد.

وی ادامه داد: روزهای 18 تا 20 مهرماه بازبینی آثاری که از طریق ارائه نمایشنامه به دبیرخانه متقاضی حضور در بخش تئاتر نسل نو بودند، انجام شد و قرار است روزهای 20 و 21 مهرماه هم بازبینی آثاری که از طریق ارائه فیلم اجرا متقاضی حضور در این بخش تئاتر فجر هستند، انجام شود.

دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره اعضای هیأت بازبین بخش تئاتر نسل نو و احتمال متفاوت بودن اعضای بازبین مرحله اول و مرحله دوم این بخش یادآور شد: دکتر محمدباقر قهرمانی، دکتر فریندخت زاهدی و آقای حسین کیانی اعضای هیأت بازبین بخش تئاتر نسل نو هستند. در مرحله دوم بازبینی این بخش هم همین هنرمندان حضور خواهند داشت زیرا مهمترین نکته مدنظر گفتگوهایی است که این عزیزان با گروه‌های نمایشی انجام داده‌اند که البته این گفتگوها وجه غیر رسمی دارد. این گفتگوها در کیفیت آثار و رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت آثار برای حضور در مرحله دوم بازبینی و در نهایت جشنواره تئاتر فجر بسیار تأثیرگذار هستند.

عالی‌زاد درباره زمان اعلام نتایج مرحله اول بازبینی بخش تئاتر نسل نو جشنواره سی و دوم تئاتر فجر و همچنین زمان آغاز مرحله دوم بازبینی این بخش گفت: نتایج مرحله اول بازبینی بعد از نهایی شدن انتخاب‌ها و تشکیل جلسه دبیرخانه با اعضای هیأت بازبین تا قبل از عید سعید قربان اعلام خواهد شد. آذرماه نیز مرحله دوم بازبینی بخش تئاتر نسل نو انجام خواهد شد.

وی درباره تعداد آثار مدنظر برای پذیرش در مرحله اول و دوم بازبینی تئاتر نسل نو و ظرفیت پذیرش آثار این بخش در سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر افزود: در مرحله اول بازبینی 25 اثر و در مرحله دوم بازبینی بر اساس مفاد فراخوان منتشر شده 10 اثر پذیرفته خواهند شد تا در جدول نهایی این بخش در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر قرار گیرند.

دبیر جشنواره سی و دوم تئاتر فجر درباره بازبینی بخش چشم‌انداز این دوره از جشنواره گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده و فراخوان جشنواره، از هفته دوم آبان‌ماه مرحله بازبینی بخش چشم‌انداز تئاتر ایران در سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آغاز خواهد شد.

عالی‌زاده درباره وضعیت تأمین مکان تمرین گروه‌های متقاضی حضور در بخش تئاتر نسل نو توسط دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر تأکید کرد: اینکه آیا امکان مناسبی برای تمرین گروه‌های متقاضی حضور در بخش تئاتر نسل نو جشنواره تئاتر فجر فراهم شده یا نه، موضوعی است که باید گروه‌های نمایشی مدنظر درباره وضعیت مناسب یا غیر مناسب آن صحبت کنند. اما آن چیزی که من طبق گفته‌های برخی هنرمندان حاضر در این بخش متوجه شدم حاکی از شرایط مطلوب فضای تمرین فراهم شده از سوی دبیرخانه جشنواره است.

وی در پایان بیان کرد:‌ ما امکان تمرین برای گروه‌های بخش تئاتر نسل نو را در پلاتویی خصوصی فراهم کردیم که به گفته تعدادی از دوستان هنرمند، وضعیت مناسب‌تر و بهتری نسبت به پلاتوهای اداره برنامه‌های تئاتر دارد. البته ما در تئاتر ایران به لحاظ مکان تمرین تئاتر با استانداردهای معتبر جهانی فاصله داریم ولی نسبت به امکانات موجود تئاتر ایران، طبق نظرات هنرمندان متقاضی حضور در بخش تئاتر نسل نو، فضای تمرین در نظر گرفته شده مناسب بود.