خرم آباد - خبرگزاری مهر: پروژه شهرک گلخانه ای لرستان که بعد از گذشت هشت سال همچنان نیمه تمام باقی مانده صدای استاندار لرستان را درآورد تا به پیمانکار و متولیان پروژه اتمام حجت کند که زمان برای بهره برداری از این شهرک روبه پایان است و باید هر چه سریعتر اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان لرستان با آب و هوای معتدل و چهارفصل خود شرایط مناسبی برای پرورش محصولات گلخانه ای دارد به طوریکه این استان همواره در زمینه تولیدات محصولات مختلف در جایگاه های برتر در میان استانهای کشور قرار داشته است.

از سوی دیگر پتانسیل بالای این استان در حوزه کشاورزی و باغداری و همچنین تعداد زیاد فارغ التحصیلان کشاورزی بیکار در استان لرستان متولیان امر را برآن داشت تا کار احداث شهرک گلخانه ای خرم آباد در دستور کار قرار گیرد.

احداث این شهرک گلخانه ای در استان لرستان علاوه بر اینکه زمینه استفاده بیش از پیش از ظرفیت و استعداد استان در بخش کشاورزی را فراهم می کرد، موجب اشتغال جوانان جویای کار و همچنین کمک به توسعه تولید محصولات گلخانه ای در این بخش می شد.

در این راستا کار احداث این شهرک گلخانه ای از سال 84 در استان لرستان آغاز شد، پروژه ای که در طول هشت سال گذشته هر بار به دلایل مختلف راکد ماند.

استاندار لرستان: تکلیف شهرک گلخانه ای مشخص شود

استاندار لرستان ظهر یکشنبه در جلسه بررسی مشکلات شهرک گلخانه ای با انتقاد از وجود پروژه های نیمه تمام در استان لرستان اظهار داشت: مردم استان از وجود این پروژه های نیمه تمام در لرستان گلایه مند هستند و گلایه مردم در این رابطه به حق است.

هوشنگ بازوند با انتقاد از عدم اجرای پروژه شهرک گلخانه ای دیناروند عنوان کرد: پروژه ای که از سال 84 آغاز شده ولی هنوز به سرانجام نرسیده موجب گلایه مردم شده است.

وی با تاکید بر وجود برنامه ریزی و کار کارشناسی برای اجرای پروژه های سطح استان تصریح کرد: باید عملیات اجرایی پروژه های سطح استان بر اساس یک برنامه زمانبدی مشخص بوده و بر اساس آن حرکت شود.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه توسعه هر استان بر پایه برنامه ریزی است عنوان کرد: در این راستا برای اجرای پروژه شهرک گلخانه ای تعهداتی که بر عهده استان است را به طور حتم ما انجام خواهیم داد.

بازوند با بیان اینکه ما تعهد موجود برای ایجاد زیرساختهای مناسب مانند آب، برق و گاز را عملیاتی خواهیم کرد افزود: این پروژه جزء اولویتهای ما قرار دارد و به طور حتم باید زمینه اجرایی آن فراهم شود.

وی با بیان اینکه شهرک گلخانه ای دیناورند شامل 55 واحد است عنوان کرد: از این تعداد حدود 33 واحد اجرایی شده و 22 واحد دیگر آن باقی مانده است.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه هر چه زودتر باید تکلیف این 22 واحد شهرک گلخانه ای مشخص شود تصریح کرد: همچنین برنامه زمانبدی این پروژه باید مشخص باشد و در تاریخ معین نیز به بهره برداری برسد.

پروژه شهرک گلخانه ای به اندازه کافی تاخیر داشته است

بازوند با تاکید بر اینکه بهره برداری از این پروژه به طور حتم اشتغال مطلوبی در استان فراهم خواهد کرد بیان داشت: تجهیزات مورد نیاز برای اجرای این پروژه نیز به طور کامل در داخل کشور تامین می شود و جای نگرانی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه این پروژه به اندازه کافی تاخیر داشته است عنوان کرد: در حال حاضر این پروژه در وقت اضافه قرار دارد و به یک مطالبه جدی برای مردم لرستان تبدیل شده است.

استاندار لرستان با اشاره به بازدید وی از این شهرک گلخانه ای بیان داشت: در بازدیدی که از این پروژه داشتم به واقع دل من برای بهره برداران آن سوخت.

بازوند با بیان اینکه افکار عمومی به دنبال این پروژه است عنوان کرد: متاسفانه در گذشته فرصت اصلی برای بهره برداری از این پروژه را از دست داده ایم و باید هر چه زودتر زمینه لازم را برای ادامه کار فراهم آوریم.

وی با تاکید بر اینکه کارگاه این شهرک گلخانه ای باید ظرف هفته آینده فعال شود بیان داشت: کار انتقال سند زمین این شهرک گلخانه ای توسط جهاد کشاورزی باید ظرف یک ماه آینده صورت گیرد.

بازوند تصریح کرد: پروژه شهرک گلخانه ای دیناروند باید تا تاریخ یکم تیرماه سال 93 به طور کامل به بهره برداری برسد.

وی افزود: همچنین زیرساختهای لازم این پروژه نیز تا 15 اردیبهشت ماه سال 93 به طور کامل فراهم خواهد شد.

نماینده خرم آباد: پروژه های نیمه کاره لرستان به دغدغه عمومی تبدیل شد

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه پروژه های نیمه کاره در استان لرستان به یک دغدغه عمومی تبدیل شده است عنوان کرد: وجود این پروژه های نیمه تمام در استان دیگر آزار دهنده شده و باید وضعیت آنها مشخص شود.

ایرج عبدی با بیان اینکه استان لرستان در این زمینه مظلوم واقع شده است، تصریح کرد: با این روند پروژه ها نمایندگان نمی توانند پاسخگوی مطالبات مردم باشند.

وی با تاکید بر اینکه پیمانکار جدید شهرک گلخانه ای دیناروند باید هر چه زودتر با جدیت کار را شروع کند بیان داشت: این گونه پروژه ها در استانهایی که دارای حداقل ترین ظرفیتهای کشاورزی هستند اجرایی شده و این در حالیست که استان لرستان قطب کشاورزی محسوب می شود و این پروژه نیمه کاره باقی مانده است.

پیمانکار پروژه شهرک گلخانه ای به وعده خود عمل نکرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان نیز در این جلسه اظهار داشت: در صورتیکه پیمانکار شهرک گلخانه ای دیناروند هفته ای پنج واحد از این شهرک را به بهره برداری برساند ما ظرف یک ماه کار انتقال سند زمین را انجام خواهد داد.

اسحاق طاهری مقدم با بیان اینکه پیمانکار این پروژه دغدغه انتقال سند را نداشته باشد تصریح کرد: متاسفانه طی جلسه ای که یک ماه پیش برگزار شد قرار بر شروع کار گذاشته شد که متاسفانه  از آن تاریخ تا کنون هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است.

وی بیان داشت: در این جلسه مقرر شد که هر هفته پنج واحد این شهرک به بهره برداری برسد این در حالیست که این اتفاق نیفتاد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه هنوز قطعات و تجهیزات 33 واحد این شهرک گلخانه ای روی زمین است و کاری انجام نشده عنوان کرد: ما از پیمانکار این شهرک می خواهیم که ظرف هفته آینده نسبت به اجرای عملیات این پروژه اقدام کند.

برای ادامه کار پروژه حدود 3.5 میلیارد تومان دیگر نیاز است

عضو هیئت مدیره بانک زمین و شرکت توسعه عمران اراضی کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه تا کنون برای اجرای پروژه شهرک گلخانه ای دیناروند 3.5 میلیارد تومان هزینه شده است افزود: برای ادامه کار این پروژه حدود 3.5 میلیارد تومان دیگر نیاز است.

فرخ چنگیزی با بیان اینکه به دلیل عدم عملکرد مطلوب پیمانکار قبلی این پروژه خلع ید شده است عنوان کرد: این پیمانکار همواره با دادن قولهای بدون عمل موجب شده بود که عملیات اجرایی این پروژه به کندی پیش رود.

وی از انتخاب پیمانکار جدید برای اجرای پروژه شهرک گلخانه ای دیناروند خبر داد و گفت: این پیمانکار ظرف هفته آینده اقدام به آغاز عملیات اجرایی این پروژه خواهد کرد.

عضو هیئت مدیره بانک زمین و شرکت توسعه عمران اراضی کشور با بیان اینکه این شهرک گلخانه ای شامل 55 واحد صیفی جات است عنوان کرد: هر کدام از این واحدها به مساحت دو هزار و 300 متر مربع احداث شده است.

چنگیزی میزان تولیدات این شهرک گلخانه ای را سالانه چهار هزار تن انواع صیفی جات عنوان کرد.
.......................................

گزارش: فاطمه حسینی