کتاب «چرا جنگ» شامل نامه‌های آلبرت اینشتین و زیگموند فروید درباره پدیده جنگ، علل پیدایش و امکانات جلوگیری از آن که پیش‌تر با ترجمه خسرو ناقد از سوی انتشارات کتاب روشن و نشر آبی منتشر شده بود، به دلیلی تعطیل شدن این دو موسسه انتشاراتی در ماه‌های گذشته، از سوی یک ناشر دیگر (پیدایش) راهی بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «چرا جنگ؟» شامل نامه‌های آلبرت اینشتین و زیگموند فروید درباره پدیده جنگ و علل پیدایش و امکانات جلوگیری از آن است که به انضمام گفتگویی با خسرو ناقد (مترجم این کتاب) این بار از سوی نشر پیدایش راهی بازار کتاب شده است.

ناقد در این گفتگو که با عنوان «هرگز جنگی خوب و صلحی بد وجود نداشته است» منتشر شده، ضمن پرداختن به پیشینه آثاری که درباره جنگ نوشته شده، از میان آنها می‌توان به کتاب «توسیدید» مورخ یونانی و یکی از سرداران جنگ پلوپونزی اشاره کرد.

 

دیگر کتاب مشهوری که ناقد به آن پرداخته «در باب جنگ» نوشته کلاوزویتس ژنرال آلمانی است. مترجم درباره کتاب کوچک ولی مهم ایمانوئل کانت با عنوان «صلح پایدار» نیز در این گفتگوی طولانی نکاتی را مطرح کرده است.

خسرو ناقد در این کتاب به نظرات سیدحسین نصر نیز اشاراتی کرده و بخشی از نظرات محمدعلی جمالزاده را نیز که در نامه‌ای برای مترجم از مسئله جنگ نوشته، بازگو کرده است.

این کتاب در کمتر از یکصد صفحه از سوی انتشارات پیدایش منتشر شده است.