خرم آباد - خبرگزاری مهر: فرودگاه هفتاد ساله خرم آباد که بعد از هفت دهه با همه حسرت هایش برای برگزاری پروازهای مختلف و متعدد به حیات "کج دار و مریز" خود ادامه داده این روزها با پیگیرهای صورت گرفته از سوی متولیان امر برای تطویل باند این فرودگاه، به برقراری پرواز حجاج امیدوار شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، لرستان در سال 1322 شاهد راه اندازی فرودگاه در خرم آباد بود؛ فرودگاهی که امسال 70 ساله شد تا همچنان علی رغم گذشت هفت دهه داغ پروازهای متعدد و متنوع بر دلش باقی بماند.

فرودگاه هفتاد ساله در طول این سالها فقط شاهد برقراری پرواز خرم آباد - تهران و بالعکس بوده است؛ هر چند که همین پرواز نیز در طول سالهای گذشته نشان داده که "بگیر و نگیر" دارد تا در برخی مواقع شاهد تعطیلی برخی پروازهای فرودگاه باشیم، فرودگاهی که برای نگهداری آن سالانه 2.2 میلیارد تومان هزینه می شود در حالیکه درآمد چندانی ندارد.

البته چند سال پیش فرودگاه خرم آباد شاهد دایر شدن پرواز خرم آباد - مشهد بود؛ پروازی که دوام نیاورد تا نخستین پروازهای آن تبدیل به آخرین پروازها شود.

این وضعیت در فرودگاه خرم آباد در حالی رخ می دهد که این فرودگاه مصوبه دولت برای راه اندازی پرواز حج را دارد و حتی این فرودگاه دارای مجوز برقراری پروازهای برون مرزی نیز است ولی اینکه چرا در طول سالهای گذشته شاهد دایر شدن پروازهای جدید نبوده سوالی است که جوابهای مختلفی دارد.

به هر روی وضعیت فرودگاه خرم آباد بارها صدای افراد مختلفی را درآورده است، از مسئولان گرفته تا سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و حتی این اواخر نیز صدای مدیر خود فرودگاه را نیز بلند کرد تا برای دایر شدن پروازهای مختلف دست به دامن بخش خصوصی و فعالان حوزه گردشگری شود.

هر چند که تاکنون تلاشهای صورت گرفته از سوی اسفندیار کیانی مدیر فرودگاه برای ایجاد تعامل و همگرایی بین بخشی به منظور دایر کردن پروازهای گردشگری موفق نبوده ولی امید می رود این تلاشها با همکاری بیشتر دستگاههای مرتبط با این حوزه به ثمر بنشیند.

به هر روی یکی از انتقاداتی که همواره از سوی حجاج مطرح می شد عدم راه اندازی پرواز حج در فرودگاه خرم آباد علی رغم داشتن مجوز پرواز برون مرزی و اخذ مصوبه دولت بود؛ موضوعی که دلیل عدم اجرای آن به وضعیت باند فرودگاه و عدم توانایی در پذیرش هواپیماهای پهن پیکر نسبت داده می شد.

در این راستا استاندار جدید لرستان در اولین روزهای حضور خود در استان رفع این دغدغه را در دستور کار قرار داد تا نخستین بازدید هوشنگ بازوند از فرودگاه خرم آباد صورت بگیرد.

این دغدغه و توجه به نظر می رسد حرکتی نویدبخش برای رفع مشکلات این حوزه باشد، حرکتی که صد البته به نتیجه رسیدن آن نیازمند پیگیری و تلاش جدی است، چیزی که مدیریت ارشد استان همواره بر آن تاکید کرده است.

استاندار لرستان در این رابطه می گوید: در حال حاضر فرودگاه خرم آباد برای پذیرش پروازهای مختلف هیچ مشکلی ندارد و تلاش می کنیم که در راستای افزایش تعداد پروازهای این فرودگاه پیگیریهای خود را انجام دهیم.

هوشنگ بازوند با یادآوری اینکه فرودگاه خرم آباد برای پذیرش هواپیماهای پهن پیکر و بزرگ نیازمند تطویل باند است، افزود: خوشبختانه در بازدیدی که از فرودگاه خرم آباد داشتیم و بررسی هایی که صورت دادیم مشخص شد که این فرودگاه هیچ مشکلی برای تطویل باند ندارد و می توان از یک طرف کار توسعه باند فرودگاه را انجام داد.

وی با بیان اینکه کار تطویل باند فرودگاه در حالی انجام می شود که پروازهای این فرودگاه همچنان برقرار خواهد بود و به طور همزمان کار پیش خواهد رفت، ادامه می دهد: پیش از این صورت جلسه ای با شرکت فرودگاههای کشور برای تطویل باند فرودگاه صورت گرفته بود که مابه دنبال تغییر یکی از مفاد این قرارداد بودیم.

بازوند یادآور می شود: در این صورت جلسه مدیریت کار تطویل باند فرودگاه به شرکت فرودگاههای کشور واگذار شده که ما تصمیم گرفتیم مدیریت کار را خود استان در اختیار بگیرد تا بتوانیم کار را با سرعت عمل بیشتری انجام دهیم.

استاندار لرستان معتقد است که اگر مدیریت کار توسعه باند فرودگاه خرم آباد در اختیار استان باشد می توان این کار را ظرف مدت زمان 9 ماه تا یکسال به نتیجه رساند و یادآور می شود: تطویل باند فرودگاه خرم آباد یکی از پیش درآمدهای راه اندازی پرواز حجاج در این فرودگاه است.

بازوند می گوید که در صورت اتمام کار توسعه باند فرودگاه خرم آباد می توان پیگیریهای لازم برای راه اندازی پرواز حجاج از محل این فرودگاه را انجام داد.

بنابر این گزارش نخستین بار در جریان سفر دوم هیئت دولت به لرستان بود که مطالبه دیرین مردم لرستان برای راه اندازی پرواز حج در فرودگاه خرم آباد مورد تصویب قرار گرفت، موضوعی که سالها به دغدغه زائران تبدیل شده بود.

با تصویب این مصوبه در هیئت وزیران امید می رفت لرستانیها روزی شاهد برقراری پرواز حجاج در فرودگاه مرکز استان باشند ، موضوعی که بعد از گذشت نزدیک به شش سال همچنان محقق نشده است.

در حال حاضر حجاج لرستانی برای اعزام به سفر حج باید رنج سفر زمینی به تهران را هم در رفت و هم برگشت متحمل شوند تا هر ساله زائران لرستان با اتوبوس به تهران عزیمت کرده و از آنجا راهی سفر حج شوند که این امر علاوه بر افزایش هزینه برای آنها تبعات دیگری نظیر خستگی، حوادث احتمالی جاده ای، معطلی و .. به همراه دارد.

به هر روی در حالی مشکل اصلی فرودگاه خرم آباد برای راه اندازی پرواز حج محدودیت باند پروازی این فرودگاه و عدم توانایی در پذیرش هواپیماهای پهن پیکر بوده است که مسئولان امر در طول شش سال گذشته تلاشی برای رفع این مشکل نکردند تا بالاخره رفع این مشکل به هوشنگ بازوند استاندار جدید لرستان برسد؛ مشکلی که امید می رود با پیگیری های مدیریت اجرایی استان بالاخره برطرف شود.