نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم پایانی سیزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ گفت: از توانمندان این عرصه درخواست می‌کنیم به سرمایه‌گذاری در این عرصه توجه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، سیزدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ شامگاه دوشنبه 22 مهر با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، احمد علمشاهی مدیر کل دفتر امور چاپ و روسای اتحادیه‌های چاپخانه‌داران، صحافان و لیتوگرافان و همچنین جمع زیادی از فعالان حوزه چاپ و بسته‌بندی در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفت: فربهی علم اقتصاد و فرهنگ با فربهی صنعت چاپ گره خورده است. اگر ما بتوانیم با تقویت زیرساخت‌های علمی و تربیت نیروی انسانی و استفاده از فناوری‌های نوین، کیفیت و هزینه چاپ را در کشور متناسب با فضای امروز این صنعت در جهان مدیریت کنیم، قطعا به رشد علمی کشور کمک شایانی کرده‌ایم.

وی افزود: امروز نبود کیفیت کامل و بالا بودن هزینه چاپ خود یکی از موانع توسعه‌ای و پیشرفت علمی جامعه است. اگر بتوانیم با ارتقاء کیفیت این صنعت در کشور و تربیت نیروی انسانی عالم و استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه بسته‌بندی قدم‌های اصولی و منطقی برداریم و در این رقابت سخت و دشواری که برای به دست آوردن بازار در جهان امروز شکل گرفته و نقش بسته‌بندی هم بسیار مهم شده است، صنعت چاپ کشور را تقویت کنیم، قطعا به تولید کالای مناسب و رشد اقتصادی کشور کمک جدی کرده‌ایم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی سپس گفت: با رشد و پیشرفت و توسعه جوامع بشری شاهد توسعه و پیشرفت صنعت چاپ هم بوده‌ایم و می‌توان گفت، یکی از شاخصه‌های پیشرفت و توسعه دانش و صنعت چاپ در هر کشوری است و اگر این سال‌ها می‌بینیم در این کشور به این صنعت توجه جدی می‌شود، این با لحاظ کردن این مسئله است که کل کشور در مسیر جهش و پیشرفت پیش می‌رود.

ابوترابی ادامه داد: تربیت نیروی انسانی و استفاده از نیروی با تجربه می‌تواند در توسعه صنعت چاپ نقش محوری ایفا کند و شاید بزرگان و صاحبان سرمایه مادی بتوانند در تولید فناوری پیشرفته و متناسب با ظرفیت‌های امروز امروز جهان در کشور، خود نقشی را ایفا کنند و لذا از توانمندان این عرصه درخواست می‌کنیم به سرمایه گذاری در این عرصه توجه داشته باشند.

وی یادآور شد: ما در عرصه تولید علم و تبدیل دانش به فناوری، امروز در کشور شرایط رو به رشدی را داریم و شما می‌توانید با مطالبه از مجامع دانشگاهی به سرعت بخشی به این عرصه کمک کنید. امیدوارم بزرگان کشور به این مساله اهمیت بدهند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین بر لزوم کوچک‌سازی دولت تاکید کرد و گفت: آن چه ما باید در عرصه مدیریتی به آن توجه کنیم، کوچک کردن حجم دولت در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و واگذاری امور به بخش خصوصی است. یکی از مهم‌ترین موانع در رشد کشور بزرگ شدن حجم دولت و ورود آن به عرصه‌های تصدی‌گری است و این علاوه بر ناکارآمد ساختن دولت، اجازه رشد و پیشرفت بخش غیردولتی را هم نمی‌دهد. یکی از مسایلی که باید به طور جدی روی آن کار شود، واسپاری صنعت چاپ به دست بخش غیردولتی و اجازه دادن به حضور فعال آنها در این عرصه است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور شایسته در این عرصه همت کند و در این زمینه یادآور شد: ما در نهاد قانونگذاری به یاری آقای جنتی می‌شتابیم و اگر مواردی به طور واقعی نیاز به کمک دارد، امیدواریم به طور دقیق و علمی بررسی شود و در این جهت هم بتوانیم یاور و کمک شما باشیم.

ابوترابی همچنین خطاب به اهالی صنعت چاپ گفت: برای کوچک کردن حجم دولت، بخش خصوصی هم باید به یاری دولتمردان بشتابد و اگر بخش خصوصی در حوزه‌هایی می‌تواند ورود کند و کار شایسته خود را در معرض نگاه دیگران قرار دهد، این بسیار کارگشا خواهد بود.

در این مراسم همچنین علی نیکوسخن رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران به نمایندگی از صنف چاپ بیانیه اصناف را قرائت کرد. در این بیانیه با اشاره به پیشینه صنعت چاپ در ایران به جایگاه فعلی آن پرداخته شده بود که از جمله آمده است: توجه دولت به بخش‌های مختلفی نظیر نشر، مطبوعات، تبلیغات و بسته‌بندی در سال‌های گذشته مفید واقع شده و در سال‌های آتی هم می‌توان فضای رقابت با کشورهای همسایه را در حوزه صنعت چاپ به وجود آورد.

در این بیانیه همچنین به نیروهای مستعد بدنه چاپ اشاره شده و آمده است: علیرغم فرسودگی بخش عظیمی از ناوگان صنعت چاپ کشور، قسمتی از آن با استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری توانسته است از امکانات سخت‌افزاری برخوردار باشد.

در بیانیه اصناف چاپ همچنین از کم‌توجهی به صنعت بسته بندی در بخش صادرات محصولات گرانقیمتی مانند زعفران و خرما انتقاد و همچنین تاکید شده است صادراتی معادل 1050 میلیون دلار در صنعت شیرینی و شکلات در سه سال گذشته، بدون همراهی صنعت چاپ ممکن نمی‌شد. از این رو توجه به صنعت چاپ و بسته‌بندی می‌تواند به رشد صادرات کشور منجر شود.

در این بیانیه با اشاره به گردش مالی 865 میلیارد دلاری صنعت چاپ در سه سال آینده، فعالان اصناف خواستار توجه دولت به بازارهایی مانند سازمان کشورهای اسلامی، سازمان ISS، سازمان کشورهای عضو اکو و سازمان همکاری‌های اسلامی شده بودند.

نیکوسخن که این بیانیه را قرائت می‌کرد، همچنین خواستار کاهش تعرفه‌های گمرکی مواد اولیه لازم صنعت چاپ و بسته‌بندی شد و گفت: ارایه تسهیلات با نرخ سود بانکی پایین به واحدهای چاپی، نیازمند کمک دولت است. دولت همچنین نباید تصدی‌گری خود را در صنعت چاپ کاهش دهد.

این عضو شورای سیاستگذاری صنعت چاپ همچنین به جایگاه این شورا در تصمیم گیری و تصمیم سازی برای صنعت چاپ کشور اشاره و خواستار توجه جدی وزارت ارشاد و به خصوص سیدعلی صالحی معاون فرهنگی این وزارتخانه به تصمیمات این شورا شد.

در این مراسم همچنین احمد علمشاهی مدیرکل دفتر چاپ وزارت ارشاد و دبیر سیزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ کشور هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی صنعت چاپ کشور به مسئولان و به خصوص نهادهای قانونگذار و تصمیم‌ساز کشور عنوان کرد و یادآور شد: صنعت چاپ کشور نقش بسیار مهمی در گسترش کیفی محصولات کشور دارد.

به گفته وی امسال حدود سه هزار اثر به دبیرخانه سیزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ارسال شده که حاکی از رشدی 70 درصدی است.

مدیر دفتر امور چاپ همچنین گفت: 60 درصد ظرفیت چاپی کشور ارتقاء پیدا کرده و به جرات می‌توانم بگویم که تمام محصولات برگزیده سیزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ قابل رقابت با کالاهای مشابه خارجی است.

علمشاهی با اشاره به همکاری اصناف و اتحادیه‌ها در برگزاری این جشنواره یادآور شد: وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی هیچگونه دخالتی در کار داوران و یا انتخاب آثار برگزیده این جشنواره نداشته و سعی کردیم این گونه امور را به بخش خصوصی و اتحادیه‌ها واگذار کنیم.

مدیر دفتر امور چاپ وزارت ارشاد همچنین با تقدیر از تلاش‌های علی اسماعیلی مسئول قبلی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، به سیدعباس صالحی معاون جدید امور فرهنگی وزارت ارشاد خوشامد گفت و از تلاش‌های علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همراهی با این جشنواره قدردانی کرد. وی همچنین از برگزاری جشنواره‌های استانی در قالب سیزدهمین جشنواره ملی صنعت جاپ خبر داد.

وی در پایان از ثبت 300 رکورد در معرفی واحدهای فعال بخش چاپ و نشر به بانک ملی برای دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی تا روز گذشته خبر داد.

در این مراسم همچنین 6 پیشکسوت صنعت چاپ به شرح زیر تقدیر شدند که به هر کدام از آنها سه سکه طلا هدیه شرکت نورتک (حامی مالی جشنواره ملی صنعت چاپ) اهدا شد:

سیدعبدالمطلب حسین پیامی (چاپ پیامی از تهران)، سیاوش سیادت (چاپ سیادت از کرمانشاه)، فریدون بشارتی کلایی (لیتوگرافی تهران از تهران)، محمدحسین امینی (چاپ امید از زنجان)، ابراهیم صبوری آزاد (چاپ صبوری از فارس) و مهدی عابدپشته (صحافی عابد از تهران).

در این مراسم همچنین از خبرنگاران فعال حوزه به شرح زیر تقدیر شد:

فعال‌ترین خبرنگاران: مریم زباندان (ایرنا) و احد سمیعی (ماهنامه چاپ و نشر).

خبرنگاران فعال: کجویی (رادیوکتاب)، دارابیان (خبرگزاری کتاب) و صدقی (سایت اخبار چاپ)