مجری کارشناس برنامه تلویزیونی "پگاه تحول" گفت: برنامه"پگاه تحول" رویکرد اصلی خود را ترویج و تبیین ابعاد مختلف تفکر انقلاب اسلامی در حوزه علوم انسانی ذیل تأکیدات مقام معظم رهبری ، قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود معینی پور، مجری کارشناس برنامه تلویزیونی "پگاه تحول" در بیان اهداف این برنامه در سال 91 گفت: شکل گیری "پگاه تحول" در سال 91 با محوریت اولین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی بود و براساس سلسله پژوهشهای میدانی و گفت و گوهای تفصیلی و تحلیلی با اساتید و صاحب نظران حوزه علوم انسانی شکل گرفت. به پیشنهاد مسئولین کنگره، برآیند این پژوهشها و مصاحبه ها، منجر به تهیه و تولید برنامه «پگاه تحول 1» شد.

معینی پور ادامه داد: این برنامه، در راستای اهداف برگزاری اولین دوره کنگره علوم انسانی، به تبیین ضرورتها و اقتضائات تحول علوم انسانی پرداخته و ابعاد امکان یا امتناع علوم انسانی اسلامی را بررسی کرد.

وی اظهار داشت: برنامه"پگاه تحول1" رویکرد اصلی خود را ترویج و تبیین ابعاد مختلف تفکر انقلاب اسلامی در حوزه علوم انسانی ذیل تأکیدات مقام معظم رهبری، قرار داده بود؛این برنامه توانست در سال گذشته طی یک برنامه تحلیلی و چالشی 17 قسمتی با حضور متفکرین و صاحب نظران داخلی و اندیشمندان خارجی میهمان کنگره، به جنبه های مهمی از مباحث پیرامون علوم انسانی اسلامی بپردازد.

معینی پور در خصوص چگونگی پرداخت این برنامه تلویزیونی نسبت به مقوله علوم انسانی گفت: برای اولین بار، آراء و نظرات متفاوت و بعضا مخالف با رویکرد علوم انسانی اسلامی، توسط میهمانان خارجی در این برنامه طرح گردید و از آنتن سراسری سیمای جمهوری اسلامی ایران، به سمع و نظر مخاطبان این برنامه رسید. طبق تحقیقات انجام شده و بازخوردهایی که از برنامه سال قبل انجام گرفته است؛ "پگاه تحول" اولین برنامه جدی و مؤثر تلویزیونی در حوزه تحول علوم انسانی، به شمار می آید.

مجری و کارشناس برنامه تلویزیونی "پگاه تحول" درخصوص چگونگی سری جدید این برنامه تصریح کرد: در برنامه امسال، "پگاه تحول" وارد شاخه های مختلف علوم انسانی می شود و تولیدات و ظرفیتهای اسلام در حوزه علوم انسانی را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. از سوی دیگر، نگاهی آسیب شناسانه به وضعیت علوم انسانی در جامعه امروز و نقد نهادهای متولی سیاست گذاری و اجرا در حوزه فرهنگ و علوم انسانی، در دستور کار برنامه "پگاه تحول 2" قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: در ذیل این دو رویکرد اصلی، به ارائه گزارشاتی از ظرفیتهای موجود علوم انسانی در کشور، اقدامات صورت گرفته در راستای تحول علوم انسانی و حرکت به سمت علوم انسانی اسلامی پرداخته می شود.

معینی پور در خصوص ارتباط برنامه "پگاه تحول2" با دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی افزود: برنامه امسال همچون سال گذشته، با حمایتهای فراوان دبیرخانه کنگره تهیه و تولید گردیده است و تلاش شده تا با پرداختن به ابعاد و شاخه های متنوع علوم انسانی در کشور و بررسی ظرفیتهای دین اسلام در ارتباط با این موضوعات، زمینه سازی مناسبی برای برگزاری دومین دوره کنگره صورت گیرد.

وی ضمن اشاره به روند تولید برنامه "پگاه تحول 2" گفت: روند پژوهش و تولید این برنامه، بیش از 6 ماه بطول انجامید. در تنظیم مباحث و میهمانان این برنامه سعی شده تا اندیشمندان و منتقدین فضای علوم انسانی موجود در کشور به بیان نقطه نظرات کارشناسی خود بپردازند و فرصتی برای نقد و آسیب شناسی دستگاه ها و نهادهای متولی در کشور فراهم شود.
معینی پور ادامه داد: ما بر آنیم تا در گام نخست بستری فراهم شود تا مخاطب با چارچوبهای اصلی مباحث تحول علوم انسانی آشنا شده و در مرحله بعد، فرصتی برای بیان آراء متفاوت و بعضا مخالف با رویکردهای علوم انسانی اسلامی، ایجاد شود.

وی در خصوص مخاطبین برنامه "پگاه تحول 2"افزود:  از نظر مخاطب شناسی، "پگاه تحول 2" در دو سطح تهیه و تنظیم شده است؛ در سطح اول، مخاطب عام مدنظر بوده است و بدنبال جریان سازی در این بخش هستیم، لذا سعی می شود تا ضمن بیان ظرفیتهای علوم انسانی اسلامی و منابعی دینی برای زندگی روزمره مردم، به بیان و بررسی آفتهای علوم انسانی موجود [غربی] و آسیبهای آن برای فضای زندگی مردم، پرداخته شود. در سطح دوم مخاطب شناسی نیز، مخاطب دانشگاهی و فرهیخته مورد نظر برنامه است. یعنی افرادی که به طور جدی و ریشه ای، مباحث تحول علوم انسانی را پیگری می نمایند.

معینی پور در خصوص اهداف کلان این برنامه تأکید کرد: ترویج ضرورت تحول علوم انسانی و اشاعه فرهنگ تحول خواهی در فضای علوم انسانی، از اهداف کلان و مهم برنامه "پگاه تحول 2" است. همچنین سعی شده است، اشاره هایی به رویکردها و جریانهای فکری و فلسفی علوم انسانی اسلامی صورت گیرد.

وی در آخر پیرامون موضوعات و مهمانان قسمت های مختلف برنامه "پگاه تحوّل 2" تصریح کرد:  برنامه اول و دوم، به موضوع «موانع فرهنگی تحوّل علوم انسانی در کشور» با حضور حسن بنیانیان و محمدهادی همایون پرداخت که از صداو سیما پخش شد.

برنامه سوم تا پانزدهم به ترتیب با موضوع «نقش علوم انسانی در تمدن سازی» با حضور مصطفی جمالی و محمدهادی همایون، «تحول روش، چرا و چگونه؟» با حضور مصطفی تقوی و علیرضا پیروزمند، «آسیب شناسی آموزش و پرورش موجود در فرآیند تحول» با حضور علی ذوعلم و محمدمهدی اعتصامی، «ظرفیت حوزه در فرآیند تحول» با حضور دکتر علیدوست و محمود حکمت نیا، «آسیب شناسی حوزه در فرآیند تحول علوم انسانی» با حضور دکتر علیدوست و محمود حکمت نیا، «حقوق و تحول علوم انسانی» با حضور ناصر قربان نیا و محمود حکمت نیا، «آسیب شناسی وضعیت حقوق در علوم انسانی» با حضور ناصر قربان نیا و محمود حکمت نیا، «علوم سیاسی در فرآیند تحول» با حضور دکتر میراحمدی و دکتر خرمشاد، «علوم قرآنی در فرآیند تحول» با حضور حجت الاسلام بهجت پور و رضایی اصفهانی، «بانکداری اسلامی» با حضور حجت الاسلام موسویان، «سیاست در فرآیند تحول» با حضور دکتر میراحمدی و دکتر بهروزی لک و برنامه های شانزدهم و هفدهم نیز با موضوع «نقش و جایگاه مکتب آزاداندیشی در تحول  علوم انسانی» با حضور حجت الاسلام غلامی ودکتر رفیعی آتانی، درساعت 22:15 از شبکه چهارم سیما پخش خواهد شد.

برنامه "پگاه تحول2" از شنبه 20 مهرماه شروع شده و تا زمان برگزاری دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی (26 و27 آبان ماه) روزهای شنبه تا سه شنبه از شبکه چهارم سیما پخش خواهد شد.