حبیب درخشانی از پایانی کشیدن پرتره داریوش مهرجویی خبر داد و گفت که این نقاشی 28 مهرماه در مراسم تجلیل از وی در فرهنگستان هنر رونمایی خواهد شد.

حبیب درخشانی، هنرمند نقاش و عضو فرهنگستان هنر در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد پرتره‌ای که قرار است از داریوش مهرجویی سینماگر پیشکسوت ایرانی بکشد، توضیح داد: کار بر روی این پرتره تمام شده و قرار است روز یکشنبه، 28 مهر ماه در فرهنگستان هنر رونمایی شود.

وی افزود: استاد مهرجويي از اعضاي پيوسته فرهنگستان هنر هستند كه علاوه بر وجه فيلمسازي، آثار تاليفي و پژوهشي نيز دارند به همين مناسبت مراسم بزرگداشتي به پاس نيم قرن فعاليت سينمايي و پژوهشي وی از 28 مهر ماه در ساختمان مركزي فرهنگستان هنر برگزار مي‌شود که یکی از ویژه‌برنامه‌های این مراسم اهدای یک تابلو از پرتره وی بود که این مهم به من واگذار شد.

درخشانی دلیل واگذاری کار کشیدن پرتره را به وی تخصصش در کشیدن پرتره دانست و بیان کرد:‌ با توجه به سابقه من در کشیدن پرتره و چهره‌نگاری این کار برعهده من گذاشته شد.

وی ادامه داد: من برای کشیده هر پرتره به ویژگی‌های شخصیتی، روحی و منش شخصی فرد توجه می‌کنم و صِرف کشیدن یک چهره به تابلو نگاه نمی‌کنم. به عقده من باید از شباهت عبور کرد هرچند با توجه به شخصیت فردی که قرار است چهره وی کشیده شود کم‌کم شباهت به پرتره نفوذ می‌کند.

این هنرمند نقاش در مورد روند اجرایی این اثر گفت: یک جلسه با آقای مهرجویی قرار گذاشتم و به منزل وی رفتم و ساعتی با وی نشستم تا در زمانی کوتاه اندازه‌های اولیه و شکل کلی پرتره را دربیاورم و بعد چند روزی روی تابلو کار کردم تا کارآکتر استاد مهرجویی را در نقاشی لحاظ کنم.

وی با ذکر این جمله که هر شخصیتی پرتره خاص خود را دارد، بیان کرد: ترکیب‌بندی اولیه کار در منزل آقای مهرجویی در آمد ولی با تفکر در آرا و فیلم‌های وی کار بر روی پرتره را به اتمام رساندم.

به گفته درخشانی، مهرجویی بیانی فلسفی دارد و فردی متفکر است که این دو ویژگی را در تابلوی خود گنجانده‌ است.

حبیب درخشانی، هنرمند نقاش

این هنرمند در پایان سخنان خود گفت: با توجه به علاقه شخصیم به مهرجویی و آثارش تمام سعس خودم را کردم تا این اثر درست از آب دربیاید. این پرتره روز یکشنبه 28 مهرماه رونمایی و به مهرجویی اهدا خواهد شد.

در روز آيين برگزاري مراسم بزرگداشت مهرجويي ارائه مقالات و سخنراني توسط هنرمندان پيشكسوت اين عرصه در نظر گرفته شده است. همزمان با برگزاري اين مراسم، نمايشگاه كتابي از آثار اين هنرمند در كنار ساير آثار فاخر سينمايي تا پايان هفته به نمايش گذاشته مي‌شود.

همچنين قرار است ويژه‌نامه‌اي شامل يادداشت و مقالاتي كه استادان و پيشكسوتان عرصه سينما براي اين هنرمند گرانقدر ارائه مي‌كنند، منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گيرد.

از ديگر برنامه‌هاي تدارك ديده شده نمايش سه فيلم شاخص با حضور اين هنرمند و جلسه پرسش و پاسخ علاقه‌مندان و پژوهشگران به مدت سه روز خواهد بود.