پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همكاري كميسيون حقوق بشر اسلامي، نشست علمي «شبهات قانوني و فقهي فراروي جمهوري اسلامي ايران از نگاه هنجارهاي بين­المللي حقوق بشر» را چهارشنبه اول آبان برگزار مي ­كند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اين نشست علمي با هدف بررسي مباحث حقوق بشر فراروي انديشه اسلامي در جهان معاصر در سطوح مختلف تقنيني، اجرايي و قضايي و رفع چالش هاي موجود حقوق بشر برگزار مي­ شود و سخنران آن دكتر علي­رضا ديهيم مديركل اسبق امور حقوقي وزارت امورخارجه است.

دبير نشست علمي يادشده دكتر محمدحسن ضيايي ­فر، دبير كميسيون حقوق بشر اسلامي است كه در روز چهارشنبه اول آبان ماه از ساعت 10 تا 12 در سالن اجتماعات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه واقع در قم، پرديسان، بلوار دانشگاه برگزار مي شود و شركت كليه علاقه مندان در آن آزاد است.

پروژه «بدعت از دیدگاه قرآن»

حجت الاسلام و المسلمین علی محمد یزدی از آخرین وضعیت پروژه «بدعت از دیدگاه قرآن» خبر داد و گفت: پروژه «بدعت از دیدگاه قرآن» از پروژه های مرکز فرهنگ و معارف قرآن است که نگارش آن به اتمام رسیده و اکنون در حال نظارت است. نظارت این پروژه را حجت الاسلام و المسلمین سید محمدرضا صفوی بر عهده دارد و  قرار است در حدود 250 صفحه ارائه شود.

وی در تشریح این پروژه نیز بیان داشت: هر چه از دین کم گردد و یا بر آن افزوده گردد بدعت است و مسأله این است که ساخت و مراقبت از جامعه بی بدعت با چه مقدماتی ـ در حوزه فکری ـ امکان پذیر است، مقدمات شناختی اعم از زمینه ها و ضدزمینه ها با حفظ رنگ قرآنی مباحث. شناخت بدعتها به مصونیت در برابر نظایر آن می انجامد؛ گرچه برچیدن بدعتهای موجود دشوار باشد. منابعی که به شناخت بدعتها کمک می کند، غالبا دست خوش مذهب زدگی شده و کسی که نخواهد در دام آنها بیافتد یا باید بصیر باشد و یا در پذیرش یا رد محتوای آنها از احتیاط کامل فاصله نگیرد. بصیر کسی است که مذاهب را بر قرآن عرضه کند و یگانه سند محکم موجود را بر تمام سندهای مذاهب مقدم بدارد. تعداد اندکی از پژوهشگران دینی، در بحث بدعت، قرآن محوری را اساس تحقیق خود قرار دادند، گویا بسیاری از آنان جز دفاع از مذهب خود معیاری نمی شناختند، تا آنجا که در دیدگاه آنان، بدعت، مساوی با تمام عقاید و افعالی است که در مذهب آنان پذیرفته نیست.

 لازم به ذکر است این پروژه از 7 فصل تشکیل شده است:

فصل 1. کلیات (واژه‌شناسی؛ انواع بدعت؛ آسیب شناسی بدعت ستیزی؛ نقش قرآن در برچیده شدن بدعتها معوق).   

فصل 2. زمینه‌ها، اهداف و پی‌آمدهای بدعت‌گذاری.

فصل 3. نمونه‌های تطبیقی بدعت (بدعت‌های اعتقادی؛ بدعت‌های عملی).

فصل 4. سیر بدعت گذاری در اعصار و مکاتب (قبل از یهود؛ یهودیان؛ مسیحیان؛ مشرکان؛ پس از ظهور اسلام؛ پس از رحلت پیامبر اعظم(ص).

فصل 5. برخورد با بدعتها.

فصل 6. احکام فقهی بدعت.

فصل 7. مبانی رفتار مسلمانان با قرآن در آینه معیارهای بدعت معوق.
 
پروژه «تفسیر قرآن به قرآن در آیینه روایات» در حال انجام است
 
حجت الاسلام و المسلمین علی مدبر (اسلامی) از آخرین وضعیت پروژه «تفسیر قرآن به قرآن در آئینه روایات» خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین اسلامی در ارتباط با این پروژه اظهار داشت: پروژه «تفسیر قرآن به قرآن در آیینه روایات» در مرکز فرهنگ و معارف قرآن و به عنوان موظفی بنده در حال انجام است، که نظارت آن را حجت الاسلام و المسلمین حسن رمضانی بر عهده دارد و تاکنون در حدود 400 صفحه از آن انجام شده است.

وی افزود: تفسیر قرآن کریم، منهج هایی گوناگون دارد: تفسیر قرآن با قرآن، تفسیر قرآن با سنت، تفسیر قرآن با عقل و ... از سوی دیگر ارتباط و تعامل این مناهج و تأثیر هر یک بر دیگری از مسائل مهم روش شناسی تفسیر است. در این پژوهش بررسی خواهد شد که نقش روایات تفسیری پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت معصوم آن حضرت(ع) (نه روایات صحابه و تابعان) چه نقشی در منهج تفسیر قرآن با قرآن دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در باب اهمیت این پروژه نیز متذکر شد: موضوع این پژوهش از مباحث مهم و چالشی در زمینه روش شناسی تفسیر قرآن، اعم از ترتیبی و موضوعی است و چون اثر مستقل و جامعی در این زمینه وجود ندارد نیازمند کاوش علمی، نظریه پردازی و پاسخگویی به شبهات پیرامونی آن است. مفسران در جمع میان منهج تفسیر قرآن به قرآن و نقش تفسیری سنت در این منهج به دیدگاه یگانه ای دست نیافته اند و در نتیجه گروهی به تفریط گرائیده (قرآنیون قائل به قرآن بسندگی در تفسیر) و برخی به افراط (اخباریان قائل به سنت بسندگی در تفسیر) و برخی نیز که دیدگاهی اعتدالی در این زمینه دارند (مانند علامه طباطبایی) درباره دیدگاه آنان اختلاف فراوانی وجود دارد و از این رو زمینه پژوهش در این موضوع وجود دارد.