هر چقدر وزیر ارشاد در انتخاب معاون فرهنگی خود به قول خودش سرعت را فدای دقت نکرد و به قول خبرنگاران دیر عمل کرد، معاون فرهنگی او ظاهراً زمان کمی نیاز داشت تا تکلیف یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های زیرمجموعه‌ وزارت ارشاد را روشن کند.

خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و ادب: از صبح امروز یکشنبه و حتی عصر روز گذشته، زمزمه‌هایی بین خبرنگاران حوزه کتاب در مورد تغییر مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد که شاید پرچالش‌ترین حوزه معاونت فرهنگی این وزارتخانه است، درگرفته بود. خبرنگار مهر حوالی ساعت 10 با احمد کمالی‌نژاد که گفته می‌شد جایگزین محمد اللهیاری شده است ـ و بالاخره هم شد ـ تماس گرفت که وی از این ماجرا اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که «تا الان صحبتی با من نشده است».

راه‌های ارتباط با معاونت فرهنگی و روابط عمومی آن و شخص محمد اللهیاری هم که معمولاً در این بزنگاه‌ها مسدود است و تنها همایون امیرزاده، مشاور اجرایی این معاونت بود که به سئوال خبرنگار مهر درباره این تغییر پاسخ داد. هرچند این پاسخ هم چندان تفاوتی با پاسخ ندادن نداشت، چون او طبق معمول چنین مصاحبه‌هایی در پایان آن درخواست کرد که صحبت‌هایش منتشر نشود! در هر حال حوالی ساعت 12 خبر انتصاب احمد کمالی‌نژاد، معاون اداره کتاب به عنوان سرپرست موقت این اداره‌کل به رسانه‌ها ارسال شد.

فارغ از این قضیه شکلی، مسئله مهم، پیام معاون جدید امور فرهنگی وزارت ارشاد است که در حکم امروز او نهفته است؛ اول اینکه؛ او با این کار، شاید زودتر از آنچه هرکس دیگری فکرش را می‌کرد و به عبارت دقیق‌تر کمتر از دو هفته پس از تصدی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، تکلیف حوزه‌ای را که در طول سال‌های اخیر بیشترین نقدها را از سوی اهالی نشر و کتاب متوجه خود ساخته بود، روشن و در واقع یکسره کرد.

از این حیث، قیاس وزیر ارشاد و معاون فرهنگی او هم شاید جالب باشد؛ هرچه علی جنتی در انتخاب معاون فرهنگی وزارت ارشاد، به قول خودش سرعت را فدای دقت نکرد و به قول خبرنگاران دیر عمل کرد، سیدعباس صالحی ظاهراً زمان کمی نیاز داشت تا تکلیف یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های زیرمجموعه‌ وزارت ارشاد را برای همه روشن کند.

با توجه به اینکه در این تغییر، معاون اداره کتاب به عنوان سرپرست موقت آن منصوب شده، لذا باید مهم‌ترین پیام آن را در برکناری مدیر قبلی جستجو کرد، نه لزوماً انتخاب و انتصاب گزینه‌ای که از چالش‌های مذکور بکاهد.

از این حیث احتمالاً باید یک فرجه زمانی دیگر برای انتخاب مدیر جدید اداره کتاب، به معاون امور فرهنگی داد و آنگونه که کمالی‌نژاد گفته، این فرصت 2 ماه بیشتر به طول نمی‌انجامد؛ دو ماه دیگر یعنی اواخر آذر و این زمانی است که برنامه‌های هفته کتاب هم تمام شده و به قول معروف آب‌ها از آسیاب افتاده و ناشران و نویسندگان و شاعران و ... باید منتظر معرفی مدیر اداره کتاب دولت تدبیر و امید باشند.

مسئله دوم اینکه؛ بسیاری نسبت به ایجاد تغییرات در اداره کتاب و راس هرم آن مطمئن بودند، اما گمانشان بر این بود که این تغییر (ات) به بعد از هفته کتاب موکول خواهد شد تا حداقل به زعم خودشان، کمتر حاشیه‌ای برای معاون جدید امور فرهنگی و کل این معاونت به وجود بیاورد و شاید برای رفع این حواشی احتمالی بوده که معاون جدید امور فرهنگی وزیر ارشاد امروز صبح و در نشست هم‌اندیشی اعضای ستاد هفته کتاب، تاکید کرده که اللهیاری همچنان فعالیت خود را به عنوان دبیر بیست و یکمین دوره هفته کتاب ادامه خواهد داد.

مسئله سوم و در واقع تفاوت دیگر وزیر ارشاد با معاون فرهنگی او، مسئله‌ای است که عمدتاً در ظاهر نمایان است؛ یکی از تفاوت‌های وزیر ارشاد و معاون فرهنگی او، تمایل یکی (جنتی) به حضور در برنامه‌های مختلف و پاسخگویی به سئوالات خبرنگاران درباره موضوعات مختلف حوزه فرهنگ و هنر و ترجیح دیگری (صالحی) به حضور در این برنامه‌هاست؛ به شرطی که کمتر به چشم بیاید. صالحی آنگونه که خبرنگاران حوزه کتاب تاکنون او را رویت کرده‌اند، در ظاهر فردی است آرام و به نظر هم می‌رسد کمتر اهل حاشیه و جنجال باشد.

معاون جدید امور فرهنگی وزارت ارشاد حتی در برنامه جشنواره ملی صنعت چاپ هم که چند روز پیش برگزار شد و اولین حضور رسمی او قلمداد می‌شد، ترجیح داد از اول تا آخر برنامه کنار وزیر بنشیند و حتی به عنوان سخنران هم پشت تریبون نرفت و تاکنون هم حاضر نشده و یا کمتر حاضر شده به سئوالات جدی خبرنگاران این حوزه درباره چالش‌های مهم پیش روی خود و زیرمجموعه‌اش پاسخ دهد و با تانی و لبخند، این کار را به نشست خبری هفته کتاب که ظاهراً یکی ـ دو هفته دیگر برگزار می‌شود، موکول کرده است.