ایلام - خبرگزاری مهر: نماینده مردم دره شهر، بدره، دهلران و آبدانان در مجلس گفت: استان ایلام به دلیل مشکلات بیکاری مقام اول مهاجرت در کشور را داراست.

علی محمد احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان ایلام محروم ترین استان کشور است چراکه در این استان مردم با مشکلات زیادی مواجه هستند و کسی به آنها توجه نمی کند.

وی بیان داشت: از بسیاری از شاخص های توسعه این استان در ردیف آخر استانهای کشور قرار دارد و از لحاظ فقر، مهاجرت در ردیف اول استانهای کشور قرار دارد.

این نماینده بیان داشت: امروز اولین مشکل استان بیکاری است و شاه کلید حل این مشکل و توسعه استان توسعه ظرفیتهای استان است که تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است.

وی افزود: استان ایلام در مقایسه با استان های همطراز خود هنوز از توسعه مناسبی برخوردار نیست و نزخ بالای بیکاری و نرخ پایین سرمایه گذاری از مشخصه های بارز اقتصاد استان با مراکز مشابه است.

احمدی با بیان این که استان ایلام در بخش نفت و گاز دارای توانمندی های فراوانی است، گفت: سرمایه گذاری در حوزه های مشترک نفتی این استان با کشور همسایه باید شتاب گیرد.

وی افزود: وزارت نفت به منظور استفاده بهینه از ظرفیت های منابع نفت و گاز استان ایلام باید سرمایه گذاری و توجه بیشتری داشته باشد.

لزوم توسعه ایلام/ مسئولان محرومیتهای ایلام را رفع کنند

احمدی در ادامه گفت: در استان ایلام ما به دنبال این بودیم که فرصت جدیدی را برای اشتغال‌زایی جوانان ایجاد کنیم.

نماینده دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: اعتبارات عمرانی فعلی به هیچ وجه بر طرف کننده مشکلات و نیازهای استان ایلام نیست.

احمدی اعلام کرد: حجم مشکلات و عقب ماندگی های استان ایلام در بخش های مختلف به قدری زیاد و گسترده است که با اعتبارات فعلی نمی توان امیدی به رفع آنها داشت.

وی با اشاره به نیازهای استان در بخش های عمرانی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و معیشتی مردم افزود: عدالت اجتماعی و عقل اقتصادی حکم می کند که سهم مردم غیور و سلحشور استان ایلام باید از اعتبارت ملی بیشتر شود.

رئیس مجمع نمایندگان ایلام تصریح کرد: مردم ما با وجود تمامی محرومیت‌هایی که به آنان نسبت داده‌اند همواره در تمامی صحنه‌های سیاسی حضور حماسی خود را نشان می‌دهند.

احمدی تصریح کرد: ما تمام تلاش خود را در راستای توسعه و پیشرفت ایلام به کار می‌بریم، اما توقع داریم که وزیر کشور نیز در کنار ما باشد چراکه قطعا با همدلی مسئولان ارشد کشور به فردایی بهتر می‌رسیم.

وي افزود: استان ايلام همچنين از حيث نرخ بيكاري و شاخص فقر جزو استان هاي نخستين كشور است.

وی گفت: استان ایلام از نظر جمعیت یک درصد کل جمعیت کشور را داراست اما براساس شاخص جمعیت، شاخص‌های مدنظر به درستی توزیع نمی‌شود، نظام ما نظام اعطای فرصت‌های برابر بوده و این نیز دقیقا یکی از آرمان‌های امام راحل و مقام معظم رهبری است، امیدواریم تخصیص بودجه براساس مزیت‌های نسبی باشد.

احمدی تصریح کرد: استان ایلام نه تنها از مرز نسبی عبور کرده بلکه از مرز مطلق نیز گذشته است، ایلام بحث‌های مهمی چون گردشگری و یادمان‌های دفاع مقدس را در دل خود دارد و سابقه درخشان مردم ایلام در هشت سال دفاع مقدس نیز بر کسی پوشیده نیست.

رئیس مجمع نمایندگان ایلام افزود: مهاجرت نخبگان از استان ایلام سبب می‌شود که فرصت‌ها از دست برود، ما در بیکاری و فقر مقام اول را داریم و اگر در تعویض استانداران مقام اول را نداشته باشیم قطعا دارای مقام دوم هستیم، مردم ما که با فقر و فلاکت در بحث اقتصاد کشور تلاش می‌کنند، رقابت و توسعه به کسی رحم نمی‌کند و به علت وجود مشکلات فرصت‌ها در استان ایلام از دست می‌رود.

اين نماينده مجلس گفت: بررسي ها نشان مي دهد يكي از مشكلات و معضل هاي كنوني استان ايلام عدم ثبات مديريت و تغيير پي در پي استانداران بوده است.

وي اظهار كرد: استان ايلام بعد از انقلاب تاكنون هر يك سال و نيم يك استاندار داشته كه عدم ثبات مديريت در اين استان از عوامل توسعه نيافتگي منطقه بوده است.

وي افزود: استان ايلام داراي ويژگي هاي ممتاز مختلفي بوده كه متاسفانه همواره اين فرصت ها يكي پس از ديگري از دست رفته است.

بیکاری و خشکسالی دلیل اصلی مهاجرت

وي به بودجه چهار هزار ميليارد ريالي دولت گذشته در قالب بند ب بودجه حوادث غيرمترقبه اشاره كرد و گفت: استان ايلام با وجود وقوع زلزله در آبدانان، خشكسالي هاي پي در پي در بيشتر مناطق استان اما تاكنون يك ريال از اين منابع دريافت نكرده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشاورزان خرده پای ایلام معیشت خانواده خود را از طریق بخش کشاورزی تامین می کنند، اظهار داشت: تقاضای من از وزیر جهاد کشاورزی این است که در سطح کلان به توزیع بوده های خشکسالی اکتفا نکند و با توجه به سطح زیر کشت، وارینه های کشت شده، بازدهی در هکتار و بررسی کارشناسی توزیع خشکسالی در منطقه ایلام، به کشاورزان این استان عنایت ویژه داشته باشید.

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر با اشاره به اینکه به دلیل خشکسالی نرخ مهاجرت از روستاها به شهرها به سرعت در حال افزایش است، اذعان داشت: خشکسالی و مهاجرت های ناشی از آن موجب پروپاشیدن اقتصاد خانوارها شده است که امیدواریم با توجه به بودجه اختصاص یافته برای خشکسالی عنایت ویژه ای به مناطق درگیر این موضوع شود.

احمدي گفت: مشكلات و نارسايي هاي ايلام هفتگي بايد شناسايي و رصد شده و با همراهي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و مساعدت دولت تدبير و اميد براي رفع آنها برنامه ريزي شود.

وی بیان داشت: شيوه كنوني تخصيص منابع ملي به استان ها كه براساس شاخص جمعيتي بوده بايد اصلاح شود.


وي ادامه داد: بررسي ها نشان مي دهد كه كشورمان در طول ۳۴ سال گذشته يك هزار و ۱۰۰ ميليارد دلار اعتبار از محل صادرات نفت درآمد داشته است.

وي اظهار كرد: براساس شاخص هاي جمعيتي رايج در تخصيص منابع بايد يك درصد اين اعتبار معادل ۱۱۰ ميليارد دلار به ايلام (دارا بودن يك درصد نرخ جمعيت كشور)‌ اختصاص مي يافت درحاليكه تنها چهار ميليارد دلار براي اجراي طرح هاي بزرگ در حوزه نفت و گاز و پتروشيمي به اين استان اختصاص داده شده است.

اين نماينده مجلس تاكيد كرد: وضعيت تخصيص منابع در گذشته تاكنون با اين شيوه، شايسته مردم ولايتمدار و شهيد پرور استان ايلام نيست.

احمدي گفت: استان ايلام به سبب منابع غني در حوزه نفت و گاز و انرژي، نيروهاي توانمند بومي از جايگاه مناسبي برخوردار است اما متاسفانه اكنون اين منطقه از نظر مهاجرت معكوس به ويژه در ميان نخبگان و افراد دانش آموخته رتبه نخست كشور را دارد.