یک رسانه ترک گلوله باران مواضع گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) توسط ارتش ترکیه را نشانه تعدیل راهبرد ترکیه در قبال سوریه خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر روزنامه ملیت چاپ ترکیه در مطلبی با اشاره به گلوله باران مواضع گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام در شمال سوریه توسط ارتش ترکیه، آن را نشانه تغییر عمده سیاست های ترکیه در سوریه خواند.

نویسنده معتقد است در نگاه اول پاسخ ارتش ترکیه به گلوله هایی که از خاک سوریه به داخل خاک ترکیه شلیک شده است امری عادی به نظر می رسد، اما به کاربردن نام این گروه در بیانیه ارتش ترکیه اهمیت فراوانی دارد، زیرا که این اولین بار است که ترکیه به یک گروه افراطی تروریستی هشدار می دهد.

به نوشته این روزنامه، ترکیه نگران رشد گروه های تروریستی در شمال سوریه در نزدیکی مرزهای ترکیه است گروه های تروریستی مانند النصره که پیشتر مورد حمایت ترکیه بوده اند، اما امروز ارتباط خود با مخالفان سوری را قطع کرده اند و به طور مستقل به دنبال اهداف خود در سوریه و داشتن دست برتر در این کشور هستند.

بنا بر دیدگاه نویسنده این مطلب دولت ترکیه در خصوص مسائل سوریه در یک بن بست قرار گرفته است، زیرا ورود گروه های تروریستی به اصطلاح جهادی از کشورهای مختلف به سوریه سبب قوت گرفتن گروه های افراطی و تند در سوریه شده است که راه خود را از مخالفان دولت سوریه جدا کرده اند.

در این مطلب آمده است آمریکا به محض اینکه این خطر را احساس کرد بلافاصله جبهه النصره را در فهرست گروه های تروریستی قرار داد و کمک های خود به این گروه را قطع کرد و به متحدان خود از جمله ترکیه هم در این خصوص هشدار داد.

نویسنده در ادامه می نویسد: صادقانه باید بگویم در آن زمان دولت ترکیه چشم خود را به حقایق و هشدارها بست و مرزهای خود را برای عبور تروریست ها باز گذاشت و همین امر سبب افزایش اعتراضات از درون و خارج از ترکیه شد، اما دولت ترکیه با رد اعتراضات به سیاست های خود و کمک و حمایت از تروریست ها ادامه داد.

نویسنده در ادامه یادآور می شود، سلطه گروه های تروریستی بر مناطق مرزی ترکیه و سوریه و ایجاد برخی تشکیلات محلی طرفدار گروه های تروریستی در همسایگی ترکیه در هفته های اخیر سبب نگرانی دولتمردان ترکیه شده است.

در پایان این مطلب آمده است افزایش تهدید امنیتی و برخی موضع گیری های مخالفان در داخل و خارج ترکیه سبب شده است تا دولت ترکیه تدابیر امنیتی در مرزهای جنوبی و کنترل آن را تشدید کند.