یک رسانه غربی به نقل از رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان از کاهش مناسبات ریاض با کاخ سفید در اعتراض به رویکرد آمریکا در مورد سوریه و ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، منابع آگاه می گویند "بندر بن سلطان" رئیس سرویس اطلاعاتی و امنیتی عربستان به دیپلمات های اروپایی گفته است ریاض قصد دارد مناسبات خود را با کاخ سفید کاهش دهد. بر این اساس این اقدام در اعتراض به خودداری آمریکا از مداخله در بحران سوریه و احتمال بهبود روابط این کشور با ایران انجام می شود.

بندر بن سلطان به دیپلمات های اروپایی گفته است واشنگتن فرصت اقدام موثر در بحران سوریه و حل بحران خاورمیانه را از دست داده و در حال نزدیک شدن به تهران است. این در حالی است که خودداری مقامات آمریکایی از حمایت از مداخله نظامی عربستان در اعتراضات بحرین در سال 2011، خشم ریاض را به دنبال داشته است.

عربستان پیشتر نیز طی اقداماتی از جمله انصراف از نامزدی برای عضویت غیردائم در شورای امنیت سازمان ملل خشم خود را از نزدیکی روابط واشنگتن-تهران به نمایش گذاشته است.

گفتنی است رژیم صهیونیستی نیز مانند دولت عربستان نگران به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 و کاهش فشارها به این کشور از سوی غرب است. این موضوع محور اصلی گفتگوهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی و وزیر خارجه آمریکا در روز چهارشنبه است.