ساری - خبرگزاری مهر: معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران گفت: بیش از شش هزار و 775 واحد دامدری صنعتی و کوچک روستایی در استان فعال است و این استان قطب مهم دامپروری به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار مهر،حسین نگهدار ظهر چهارشنبه در نشست مسئولان کشاورزی استان افزود: استان مازندران با توجه به شرایط آب و هوایی و منحصر به فرد خود به عنوان قطب دامپروری کشور محسوب می شود که علاوه بر تأمین نیازمندی های مردم استان، بخشی از نیاز مردم سایر استان های کشور به فرآورده های لبنی را نیز تأمین می کند.
 
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت:  مازندران با داشتن شش میلیون و 860 هزار و 98 واحد دامی اعم از گاو اصیل، دو رگ، بومی، گاومیش، گوسفند و بز یکی از قطب های مهم دامپروری کشور است و دارای بیش از 6775 واحد دامداری صنعتی و کوچک روستایی فعال دارای پروانه بهره برداری به ظرفیت 112 هزار و 71 رأس است.
 
وی افزود: در شش ماهه نخست امسال بالغ بر 350 هزار تن شیر خام از واحدهای دامداری استان استحصال شده که علاوه بر تأمین ماده اولیه 24 کارخانه فرآورده های لبنی استان، نقش بسزایی در حفظ اشتغال موجود و تأمین امنیت غذایی کشور ایفاء نموده است.
 
نگهدار خاطر نشان ساخت: در مدت زمان فوق به میزان بالغ بر 67832 تن فرآورده های لبنی به ارزش بیش از 98 میلیون دلار از استان مازندران به کشورهای همسایه خصوصاً کشورهای حاشیه دریای خزر صادر شده است.
 
تولید بیش از 30 درصد جوجه یکروزه کشور در استان مازندران
 
وی اظهار داشت: موقعیت خاص جغرافیایی و اقلیمی استان مازندران، شرایط مطلوبی را از نظر کمی و کیفی در زمینه تولید جوجه یکروزه فراهم کرده است بطوریکه جوجه های یکروزه تولیدی در موسسه های جوجه کشی این استان از نظر تعداد و کیفیت و درصد هچ حاضر رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.
 
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران اظهار داشت: استان مازندران با داشتن 39 کارخانه جوجه کشی با تعداد 560 دستگاه جوجه کشی و ظرفیت بیش از 860 میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار و میانگین درصد هیچ 83 درصد، سالانه بیش از 300 میلیون قطعه جوجه یکروزه معادل 30 درصد تولید جوجه یکروزه کشور را تولید و تامین می کند.
 
وی خاطر نشان ساخت: با توجه به شرایط مناسب تولید جوجه استان، تعدادی از واحدهای مرغ مادر سایر استان ها نیز تخم مرغ نطفه دار تولیدی خود را برای تولید جوجه یکروزه به کارخانه های جوجه کشی استان مازندران ارسال می‌نمایند.
 
 نگهدار در پایان یادآور شد: این صنعت با اشتغال بیش از 980 نفر و سرمایه گذاری بیش از هزار و 100 میلیارد ریال در این زمینه رتبه نخست را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.
 
محمد اخوان مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در خصوص بیماری پوسیدگی سفید ریشه محصولات زراعی و باغی اظهار داشت: اولین علائم این بیماری بصورت تاخیر در باز شدن و یا عدم باز شدن جوانه ها در بهار می باشد، برگ ها و میوه ها قبل از موعد خزان می‌کنند و اغلب پوسته درختان به رنگ قرمز در می‌آیند و گاهی در اثر شدت حمله قارچ، نهال و یا درخت بلافاصله خشک می‌شود و میوه ها و برگ ها، فرصت جبران پیدا نمی‌کنند.
 
وی با اشاره به اینکه این درختان به راحتی از زمین کنده می شوند، عامل این بیماری را از گروه اسکومیس ها که درون پریتسوم تشکیل می‌شود، خواند.
 
وی با بیان اینکه رعایت اصولی بهزراعی ، انتخاب نهال سالم، کاشت نهال در عمق مناسب و زهکشی در اراضی با بافت خاک سنگین می‌تواند عامل موثری در پیشگیری از بیماری فوق باشد، به بهره برداران توصیه کرد: به شعاع یک متر خاک اطراف طوقه کنار زده شود و محلول پاشی با یکی از سموم توصیه شده را انجام دهند.
 
تولید بیش از 94 هزار کیلوگرم عسل در شهرستان بابلسر
 
امیر خیراله پور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر در حاشیه این جلسه از برداشت سالانه بیش از 94185 کیلوگرم عسل در زنبورستان های این شهرستان خبر داد.
 
وی با بیان اینکه میانگین تولید عسل در هر کندو بیش از 11.5 کیلوگرم می باشد، گفت: بیش از هفت هزار و 465 کندوی مدرن در زنبورستان های این شهرستان وجود دارد.
 
ایشان در پایان تعداد بهره برداران این صنعت را بیش از 55 زنبوردار اعلام داشت.