کرج – خبرگزاری مهر: غدیر خم نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که پیامبر اسلام در حجةالوداع، علی ابن ابی طالب را "ولی" پس از خود اعلام کرد. هجدهم ذی‌الحجه، سال‌روز این واقعه میان شیعیان به عید غدیر خم شهرت دارد، در این روز تجلی حقیقت ولایت را در چشم هر عاشق حقیقت دوستی می توان به وضوح دید.

به گزارش خبرنگار مهر، شیعیان بر پایه برخی از آیات قرآن و بعضی احادیث معتقدند که پیامبر (ص) برای خود جانشینی تعیین کرد و آنان این جانشین را امام می خوانند و رهبر معنوی و روحانی جامعه و امت اسلام می شمارند. مدرک اصلی و اساسی شیعه درباره حقانیت جانشینی علی (ع) حادثه غدیر خم است. پیامبر خدا در هجدهم ذی الحجه هنگام بازگشت از حجه الوداع، در محلی که غدیر خم نامیده می شد، واقع در میان راه مکه و مدینه، توقف کرد تا مطلبی را به حاجیانی که همراه بودند اعلام دارد. وی دست علی را به دست گرفت و جمله معروف "هر آن کس که من مولای او بودم علی مولای اوست" را بر زبان راند و به این ترتیب،‌ به اعتقاد شیعه علی را به ولایت و جانشینی خود تعیین کرد. گذشته از این شیعه معتقد است که نص انتصاب علی به امامت مسلمین پس از رحلت پیامبر اکرم از جانب خداوند به حضرت محمد (ص) وحی شده بود. حادثه انتصاب معنوی علی بن ابیطالب (ع) از آن زمان به عنوان یکی از اعیاد بزرگ شیعه جشن گرفته می شود.

در نتیجه پس از رحلت پیامبر عده ای از مسلمانان پاکدین و متقی از جمله سلمان پارسی، ابوذر غفاری، مقداد اسود کندی و عمار بن یاسر چهار تن از صحابه پیامبر که به عنوان چهار ستون شیعه معروفند، غیورانه معتقد بودند که جانشینی پیامبر حق مشروع علی است.

این نظر با مخالفت اکثریت مسلمانان که پشتیبان خلافت ابوبکر بودند رو به رو شد، اینان ضمن اینکه از پذیرفتن اکثریت این ادعا که پیامبر جانشین خود را تعیین کرده است ابا می ورزیدند معتقد بودند که تصمیم گیری درباره خلافت مربوط به اجماع است یعنی "رای اکثریت"... جامعه در نتیجه علی و یارانش ناچار شدند که به انتخاب جانشین پیامبر از طریق گزینش اعتراض کنند همین ندای اعتراض که از میان حلقه یاران و پشتیبانان متقی علی برخاست، شیعیان را از بقیه مسلمانان جدا ساخت.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی البرز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص عید غدیر خم افزود: از آغاز ذی‌القعده سال دهم هجری که آخرین سال زندگانی پیامبر بود، به همه مناطق مسلمان‌نشین و ایل‌ها و قبیله‌های مسلمان عربستان خبر داده شد که پیامبر در این ماه به مکه معظمه خواهد رفت و حج به‌ جای خواهد آورد و بدین‌ترتیب بزرگ‌ترین اجتماع مسلمانان شکل گرفت، که به حجه الوداع معروف است.

حجت الاسلام سید عباس مسعودی در ادامه اظهار داشت: مراسم بیعت مسلمانان با پیامبر و علی ‏سه روز طول کشید و حتی بانوان با قراردادن دست خود در ظرف بزرگ آبی که در سوی دیگر آن در درون خیمه، دست علی قرار داشت، بیعت خود را اعلام می‌کردند.

وی افزود: شیعیان ولایت علی در غدیر خم را قبول دارند و در طول سالهای که از این حادثه می گذرد کوچکترین شکی به دل راه نداده اند ولی اهل سنت فلسفه "ولی" بودن علی را تنها اظهار نزدیکی پیامبر به علی و دوستی با او می‌دانند.

مسعودی یادآور شد: این واقعه و حدیث غدیر در کتاب های شیعه و بسیاری کتاب های اهل سنت نقل شده است. اولین منبع تاریخی که به این کتاب اشاره می کند یعقوبی تاریخ نگار شیعه در نیمه دوم قرن سوم هجری است و اولین آثار ادبی قابل تاریخ گذاری، مجموعه اشعاری از نویسندگان شیعه در قرن دوم هجری است. از حدود قرن دوم هجری واقعه غدیر خم بعنوان دلیل نویسندگان شیعه برای اثبات حقانیت علی بر جانشینی محمد آمده است.

 مسعودی افزود: فلسفه نام گذاری نام غدیر بر این منطقه به خاطر وجود برکه‌ای در این محل که در آن آب باران جمع میشده‌، بوده است. غدیر در۴ کیلومتری جحفه واقع شده و جحفه در ۶۴ کیلومتری مکه قرار دارد که یکی از میقات های پنجگانه‌ است. در جحفه راه اهالی مصر، مدینه، عراق و شام از یکدیگر جدا می‌شود. غدیر خم به‌ سبب وجود آب و چندین درخت کهنسال، محل توقف و استراحت کاروانیان بود و گرمایی طاقت‌فرسا داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: عید غدیر از جمله اعیاد مبارک مسلمانان است و از عید های دیگر افضل می باشد، عید غدیر، عید الله اكبر و عید آل محمد و ارزشمندترین و والاترین عید اسلامی است. هیچ روزى در طول سال، فرخنده ‏تر و مبارك‏ تر از این روز مقدس نزد شیعیان اهل‏ بیت نیست.

مسعودی در پایان گفت: در این روز مبارک است که به دیدن بزرگترها رفته و کدورت ها را از دل بیرون کنیم و به فرزندان خود آموزش دهیم که در این روز عزیز، به دیدار بزرگترها بشتابند.