بوشهر - خبرگزاری مهر: فعالیت‌های قرآنی در استان بوشهر در بخش‌های مختلف طی سال‌های اخیر توسعه زیادی یافته است و شاهد موفقیت‌های بسیاری در این زمینه هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، در سال‌های اخیر و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توسعه فعالیت‌های قرآنی شاهد کارهای بسیار خوبی در این راستا و تحقق برخی موارد مورد نظر رهبر معظم انقلاب هستیم که این فعالیت‌ها در نقاط مختلف کشور قابل مشاهده است.

تعداد موسسات قرآنی برای آموزش به جوانان و نوجوانان و علاقمندان به آموزش قرآن افزایش بسیار خوبی داشته است و شاهد بهبود وضعیت آموزش در این مراکز هم از نظر سخت‌افزاری و هم از نظر نرم‌افزاری هستیم.

استان بوشهر نیز از استان‌های پیشتاز در زمینه فعالیت‌های قرآنی است و فعالان عرصه‌های قرآنی در استان بوشهر در سال‌های اخیر موفقیت‌های بسیار خوبی را کسب کرده‌اند و روز به روز نیز شاهد فعالیت‌های و موفقیت‌های بیشتری در زمینه قرآنی هستیم.

تلاش‌های بسیار زیادی در سال‌های اخیر توسط دشمنان برای انحراف نوجوان و جوانان صورت گرفته است و توسعه و گسترش فعالیت‌های قرآنی می‌تواند راهکار بسیار خوبی برای مقابله با این تهاجمات فرهنگی و جنگ نرم دشمنان باشد.

تربیت 500 حافظ قرآن کریم در استان بوشهر

مدير موسسه جامعة القرآن الكريم و اهل بيت (ع) استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر 500 نفر حافظ قرآن را تربيت و به جامعه تحويل داده ايم.

حجت الاسلام عبدالحسين شيخي با بيان اينكه خدا را شاكريم كه خادم قرآن كريم و در خدمت قرآن هستيم، اظهار كرد: به ميمنت عيد غدير، عيد ولايت دو برنامه خوب را برنامه ريزي كرديم.

مدير موسسه جامعة القرآن الكريم و اهل بيت (ع) استان بوشهر از راه اندازي گروه تواشيح الغدير در اين موسسه خبر داد و افزود: جلسه اي با گروه تواشيح الغدير داشتيم كه اين گروه به موسسه جامعة القرآن الكريم و اهل بيت (ع) استان بوشهر پيوستند و زير نظر مركز قرائت ما، رسما وارد به همكاري شدند.

وي در ادامه گفت: ما به دليل اينكه در بحث و بعد قاري، حافظ و استاد غني بوديم، نياز به اين بود كه پوشش تواشيح هم داشته باشيم كه بحمدالله اين گروه شش نفره با مقبوليت بعضي از قاريان ممتاز استان كه فعاليت خود را از سال 1383 آغاز كرده اند، اين اتفاق افتاد و در روز عيد غدير شاهد اين بودیم كه گروه تواشيح الغديرجامعة القرآن الكريم و اهل بيت (ع) استان بوشهر راه اندازي شد.

برگزاری دوره‌هاي مختلف آموزشي و تخصصي قرآن

حجت الاسلام شيخي عنوان كرد: همزمان با عيد غدير، فروشگاه قرآني جامعة القرآن الكريم و اهل بيت (ع) در مركز استان بوشهر راه اندازي و آماده سازي كرديم و ما در بحث كتاب هاي مذهبي و به خصوص كتب تخصصي و آموزشي قرآني و قرآن مخصوص براي حفظ قرآن، نرم افزارهاي قرائت و تخصصي برای حفظ در اين فروشگاه قابل ارئه و عرضه مي باشد، كه طي مراسمي افتتاح شد.

وي ادامه داد و گفت: كتابهایي كه در اين فروشگاه قرآني برای ارائه به هم استاني ها هست، اغلب در خصوص فهم قرآن، حفظ قرآن، روخواني و روان خواني هست، كتب قرآني براي تمامي سنين در اين مجموعه داريم و به خاطره اينكه يكي از انتشارات برتر در كشور، انتشارات جامعة القرآن الكريم و اهل بيت (ع) هست و براي ما اين افتخار كسب شده است كه تاليفات قرآني استان در اين انتشارات به چاپ رسيده است.

نماينده حقوقي موسسه جامعة القرآن الكريم و اهل بيت (ع) قم در استان بوشهر با اشاره به اينكه دوره هاي مختلف آموزشي و تخصصي در اين مركز انجام مي شود، گفت: امسال يك هفته قبل ماه مبارك رمضان، دومين و بهترين دوره تخصصي تربيب مربي را در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس عسلويه با همكاري شركت غيرصنعتي پاسارگاد با حضور حجت الاسلام طباطبايي و حجت الاسلام علم الهدي سيد محمدحسين طباطبايي و هشت استاد برتر از قمي برگزار كرديم كه در اين دوره 80 نفر شركت كردند.

فعالیت 17 شعبه و سه هزار نفر در موسسه جامعة القرآن الكريم

وي افزود: اول دوره تخصصي تربيت مربي در خردادماه 91 با حضور 10 استاد برتر كشوري برگزار شد و در دومين دوره از استان هاي هرمزگان، كهگيلويه و بوير احمد و خوزستان به عنوان شركت كننده در دوره هاي با كيفيت موسسه جامعة القرآن الكريم و اهل بيت (ع) استان بوشهر حضور داشتند.

حجت الاسلام عبدالحسين شيخي اظهار كرد: در دوره هاي تخصصي تربيت مربي در استان از بهترين امكانات استفاده شد و يعني چيزي كه در شان قرآن كريم بوده، استان بوشهر كوتاهي نكرده است و بر خود واجب مي دانم كه از زحمات و همكاري حجت الاسلام ضياحي نژاد و نصوري مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس تشكر و قدرداني كنم، كه ما موفق به اين شديم در اين دو دوره تخصصي تربيت مربي 120 نفر شركت كردند.

اين مقام مسئول عنوان كرد: در حدود 17 شعبه فعال استان بوشهر داريم، كه به حمدالله قريب به 3 هزار نفر را در اين شعبات مشغول به فعاليت هاي قرآني مي باشند.

وي افزود: حسنی كه موسسه جامعة القرآن الكريم و اهل بيت (ع) استان بوشهر دارد، اين هست كه از دو ماه پيش شعبه برادران جامعة القرآن الكريم و اهل بيت (ع) در شهرستان بوشهر راه اندازي كرديم، كه در روزهاي زوج از ساعت 15 و 30 دقيقه اين كلاس با حضور قاريان و حافظان در دفتر مركزي موسسه برقرار است.

سهمیه 3500 نفری استان بوشهر برای تربیت حافظان قرآن

اين استاد تفسير قرآن كريم در ادامه با اشاره به اينكه مسئوليت ستاد حفظ اداره كل اوقاف و امور خيريه استان با همكاري موسسه جامعة القرآن الكريم و اهل بيت (ع) استان بوشهر، بر اساس منويات مقام معظم رهبري در بحث 10 ميليون حافظ تشكيل شد و امسال سهميه اداره اوقاف و امور خيريه استان بوشهر حدودا سه‌هزار و 500 نفر بوده است كه اين تعداد را توسط اساتيد اوقاف در استان بوشهر پوشش بدهند.

شيخي گفت: در جلسه اي كه با روساي اوقاف شهرستان ها برگزار شد، مقرر شد كه اسامي حفاظ به همراه اساتيدشان را به ما اعلام بكنند، تا براي برگزاري دوره تخصصي تربيت مربي و حفظ، جامعة القرآن الكريم و اهل بيت (ع) استان در بوشهر وارد كار بشود و ما در هر شهرستان اين دوره را برگزار كنيم و ديگر نياز نباشد اوقاف نيروها را جهت دوره به قم بفرستند و در استان خود آموزش ببينند.

وي افزود: ما در شهرستان هاي بوشهر، دشتستان، گناوه، جزيره جنوبي بندر ريگ، كنگان، دير، بردخون و جم شعبات داريم و برنامه ريزي كرديم در شهرستان دشتي، بندر دلوار، چاهكوتاه، پشتكوه شعبات در حال راه اندازي مي باشد.

تعداد قرآن آموزان ما در استان بوشهر چهار‌هزار نفر هست

وي يادآور شد: تعداد قرآن آموزان ما در استان بوشهر نزديك به 4 هزار نفر است كه حدود 500 نفر در دايره حفظ قرآن كريم قدم بر مي دارند.

شيخي اظهار كرد: دو شعبه بشري و خاتم الانبيا (ص) در پايگاه ششم شكاري شهيد ياسيني شهر بوشهر بسيار فعال هستند و طبق آمار سال گذشته يك هزار و 200 نفر مشغول كارهاي قرآني هستند و نزديك به 120 نفر مشغول به حفظ بودند و اكثر اساتيد ما در اين شعبات مذكور، حافظ كل هستند.

وي از برگزاري دوره تجويد ويژه خردسالان خبر داد و گفت: ما علاوه بر اينكه دوره هاي تجويد بزرگسالان در اين مركز داير مي باشد، اين دوره ويژه تجويد و روخواني خردسالان با كتاب نيز برگزار مي شود.

شيخي با بيان اينكه هدف ما در سال 91 تجهيز امكانات شعب قرآني بوده است، گفت: در سال 92 به دنبال گسترش شعب هستيم و هم مرمت و بازسازي فضاي ساختمان شعب را در دستور كار داريم و اگر اين اتفاق بيفتد، سال 93 مي تواند بهترين زمان براي رشد چشمگير حفاظ ما باشد و به آن نتيجه مطلوبي كه دوست داريم، خواهيم رسيم.

نماينده حقوقي موسسه جامعة القرآن الكريم و اهل بيت (ع) قم در استان بوشهر افزود: در سال آينده بايد تلاش كنیم كه آمار حفاظ و قاريان استان بوشهر در اين مركز 12 هزار نفر برسد و اين يك نظري كلي و كشوري مي باشد.

جامعة القرآن براي هر سن كتاب دارد/ نداشتن ساختمان قرآني در استان بوشهر

وي عنوان كرد: موسسه جامعة القرآن الكريم و اهل بيت (ع) قم، يكي از بزرگترين انتشارات كشور را دارد و ما هم با راه اندازي فروشگاه قرآني در بوشهر، حتما از تاليفاتي كه به وسيله مولفان خود استان هست، براي عرضه در اين فروشگاه قرآني استفاده خواهيم كرد.

اين مقام مسئول در ادامه يادآور شد: اين مركز علاوه بر اينكه خردسال را پوشش مي دهد، بزرگسالان را نيز پوشش مي دهد و موسسه جامعة القرآن الكريم و اهل بيت (ع) قم، حدود 700 شعبه در كل كشور دارد كه شعبات هم به برادران و خواهران و خردسالان مربوط مي باشد و خوبي اين مركز اين است كه سال گذشته نفر اول حفظ بين المللي مسابقات اوقاف كشور، از جامعة القرآن بود و اين موسسه در مسابقات كشوري اوقاف سهميه دارد كه اين يك امتياز هست براي جامعة القرآن.

اين استاد تفسير قرآن كريم ادامه داد و افزود: در جامعة القرآن براي هر سن كتاب دارد و روشمند تدريس مي كنند و شيوه سليقه اي كنار گذاشته مي شود و در طرح جديد تدريس افراد با محدوديت علمي مواجه نمي شود.

وي با اشاره به اينكه جامعة القرآن در خارج از كشور هم شعباتي دارد، اظهار كرد: در كشورهاي آفريقايي و لبنان شعبه دارند و هدف ما از توسعه شعب در استان بوشهر اين است كه جاهايي كه بستر و زمينه براي توسعه و ترويج فرهنگ قرآني، مثل شهر خورموج وجود داشته باشد و مديريت براي اتحاد قرآني در اين شهر مقداري ضعيف است.

وي اظهار كرد: يكي از موانعي كه مانع پيشرفت ما در شهر بوشهر شده است، نداشتن ساختمان قرآني است و اكثر ساختمان هاي شعبات در استان بوشهر استيجاري و يا اوقافي است.

شيخي با بيان اينكه اگر شوراي عالي قرآني در استان به رياست نماينده ولي فقيه راه اندازي بشود،به شدت استقبال مي كنم  گفت: دليل استقبال ما اين است كه چيزي كه به حضرت آيت الله صفايي بوشهري متصل باشد رشد و معنويت بيشتري خواهد داشت و موفقيت بيشتري هم خواهد آورد و به اين نتيجه هم رسيديم.

برگزاری سالانه 3200 كرسي تلاوت و ترتيل خواني و دوره‌هاي آموزشي

حامد فكوري دبير شوراي هيئات مذهبي استان بوشهر نیز اظهار كرد: فعاليت هاي هيئت هاي مذهبي بر حول سه محور؛ روحاني محوري، مسجد محوري و قرآن محوري است كه الحمدالله ظرفيت‌هاي در سطح عالي و ممتاز قرآني در بين نوجوانان و جوانان شناسايي شده و مورد آزمايش قرار گرفته اند.

وي افزود: از ديگر فعاليتي كه هيئت هاي مذهبي در سال انجام مي دهند، برگزاري كرسي هاي تلاوت و دوره هاي آموزشي حوزه علوم قرآني و ترتيل خواني در مساجد و حسينيه ها مي باشد كه در اين راستا بخش بانوان هيئات مذهبي از ظرفيت بالا و فعال تري در جامعه برخوردار مي باشند.

فكوري در ادامه با بيان اينكه قرآن خواني، قرآن داني و قرآن باوري در هيئات مذهبي جز مراحل اصلي قرائت شايسته قرآن كريم است، گفت: لذا از منظر شارع مقدس كسي مي تواند بهترين قاري باشد كه اين سه مرحله را طي كند و الحمدالله در همين كلاس هاي كرسي تلاوت و ترتيل خواني، در استان بوشهر بيش از يكهزار نفر افراد بي سواد به بركت نور قرآن و حضور در اين محافل انس با سواد شدند.

وي افزود: قرآن كريم هديه آسماني براي زنده كردن دلها است و پيامبر خدا (ص) و امامان معصوم و اهل بيت (ع) توجه ويژه اي نسبت به تلاوت، ختم و تفسير قرآن كريم داشته اند و بر همه ما كه به عنوان خادمان و ذاكران اين خاندان هستيم تكليف است اين مسير را ادامه دهيم زيرا قرآن متن فرهنگ اسلامي و چراغ هدايت بشر در طول تاريخ بوده است.

دبير شوراي هيئات مذهبي استان بوشهر فهم صحيح و عميق مفاهيم قرآني در گرو تدبر قرآن كريم است، عنوان كرد: در هيئت هاي مذهبي استان بوشهر مستقر در مساجد و اماكن مذهبي و دانشگاه ها و مدارس، سالانه بيش از سه هزار و 200 كرسي تلاوت و ترتيل خواني و دوره هاي آموزشي برگزار مي‌شود.

فكوري با اشاره به اينكه قرآن و اهل بيت (ع) عامل صلابت دين اسلام هستند، گفت: دشمن امروز عظمت قرآن و جايگاه ولايت را در كرده و مورد هدف قرار داده است و از اين رو تلاوت قرآن، بزرگترين سهم را در گسترش قرهنگ قرآني در جامعه اسلامي را دارا است و آزادي تنها در سايه تعاليم قرآني است، زيرا قرآن متضمن قانون تكامل يافته است.