ارومیه - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی از برنامه ریزی برای اصلاح سیستم سنتی باغات انگور استان خبر داد.

سید علی مختاری در گفتگو با خبرنگار مهر، از برنامه ریزی برای اصلاح سیستم سنتی باغات انگور استان خبر داد و افزود: اصلاح سیستم مدیریت تولید محصول در باغات سنتی انگور و تبدیل آنها به باغات ایستاده در آذربایجان غربی از راهکارهای افزایش میزان تولید، کاهش ضایعات و ارتقای سطح کیفی محصول است.

وی با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت و توسعه باغ های انگور در مناطق مستعد مطالعه شده، اصلاح سیستم مدیریت تولید در باغ های دیم به شکل رواناب و آبیاری تکمیلی، اصلاح باغ های قدیمی درجه 2 و نوسازی آنها را از برنامه های بخش کشاورزی در توسعه و رونق باغات انگور آذربایجان غربی دانست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در حال حاضر باغ کلکسیون ملی پشتیبان ارقام انگور در ارومیه ایجاد شده، ادامه داد: این باغ با هدف حفظ و نگهداری ارقام پرمحصول انگور، شناخت خصوصیات گیاه شناسی، تهیه شناسنامه ژنتیکی و استفاده در برنامه های اصلاحی ارقام انگور راه اندازی شده است.

مختاری با بیان اینکه آذربایجان غربی به خصوص شهرستان ارومیه از کانونهای مهم تولید انگور در کشور محسوب شده و سالانه بالغ بر 240 هزارتن انگور در 50 نوع از تاکستانهای آن برداشت می شود، ادامه داد: هم اکنون روزانه بیش از 200 تن انگور به کشورهای همسایه از جمله روسیه و آذربایجان صادر می شود.

فرآوری 45 درصد انگور تولیدی آذربایجان غربی

وی ضمن تاکید بر بستر سازی مناسب برای توسعه صادرات انگور تازه خوری از آذربایجان غربی، اعلام کرد: از 21 هزار هکتار باغ های انگور استان در سال جاری پیش بینی برداشت بالغ بر 216 هزار تن انگور شده که از این میزان تولید  188 هزار و 563 تن انگوراز باغات آبی و 27 هزار و 437 تن انگور از باغات دیم برداشت می شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه در این راستا تا کنون 205 هزار تن انگور از باغات انگور آذربایجان غربی محصول برداشت می شود، ادامه داد: امسال 16 هزار هکتار از باغ های انگور آذربایجان غربی زیر کشت انگور آبی و 5هزار هکتار به کشت انگور دیم رفته است. 

وی با بیان اینکه 30 درصد از کل انگور تولیدی آذربایجان غربی به مصرف تازه خوری، 25 درصد آن تبدیل به کشمش شده و 45 درصد نیز به صنایع تبدیلی جهت تولید کشمش، کنسانتره و شیره انگور تحویل داده می شود، گفت: در حال حاضر قیمت عمده فروشی انگور بی دانه سفید و قرمز از عمده ارقام غالب تولیدی باغات انگور استان به ترتیب 25 هزار ریال و 35 هزار ریال ماست.

مختاری با اعلام اینکه قیمت خرید انگور صنعتی به صورت نقدی 7 هزار ریال وبه صورت نسیه تحویلی به کارخانجات صنایع تبدیلی 11 هزار ریال است، یادآور شد: آذربایجان غربی دارای رتبه چهارم کشور در تولید انگور بوده و افزون بر 50 رقم انگور در باغ های آن کشت می شود.