یک آسیب شناس علوم رفتاری معتقد است که طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، افراد مجرد را از حقوق اساسی خودشان محروم می کند.

مجید ابهری در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد  اجرای طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده افزود: در این طرح چند نکته قابل توجه است. در یکی از مواد آن برای تشویق افراد مجرد به ازدواج یا حمایت از متاهلین بسیار مودبانه مجردها را از حقوق اساسی خود محروم می کند. درست است که جوانان و افراد مجرد باید تمایل به ازدواج پیدا کنند و خانواده ها به فرزندآوری روی آورند اما با اینگونه قوانین آسیبهای رفتاری، سیاسی و فرهنگی به جامعه وارد می شود و اهداف مورد نظر طراحان آن حاصل نمی شود.

وی گفت: برای افزایش جمعیت یعنی تشویق خانواده ها به فرزند بیشتر ابتدا باید زیرساختهای ضروری در جامعه آماده شود. بهداشت و درمان، آموزش در سطوح مختلف، امکانات رفاهی و تفریحی، زمینه های اشتغال، سرفصلها و ضرورتهای اولیه در افزایش جمعیت است. در شرایط حاضر که بعضی از مدارس شیفتهای مختلف آموزشی دارند یا بسیاری از مادران مشکل تغذیه فرزند خود را با شیر مادر یا شیر خشک دارند چگونه می توان از خانواده ها خواست که به فرزند بیشتر تمایل پیدا کنند.

این آسیب شناس علوم رفتاری تاکید کرد: مشکلات مسکن برای افراد دارای فرزند بیشتر و همینطور سایر موانع موجود در این زمینه هر گونه تبلیغ سطحی و ظاهری را بی اثر می کند. اگر قرار باشد طبق این طرح از استخدام افراد مجرد جلوگیری شود و حتی در زمینه اعضای هیئت علمی موضوع تجرد و تاهل را از شرایط جذب قلمداد کنیم، آسیبهای ناشی از ازدواجهای صوری و قراردادی همینطور عوارض خروج نخبگانی که تمایل به ازدواج مجدد یا اصولا ازدواج ندارند بسیار است.

به گفته ابهری، با توجه به اینکه تشویق افراد مجرد به ازدواج از وظایف دینی و اخلاقی هم دولت و هم معتمدین و نهادهای متولی است باید در نظر گرفت که می توان از افراد متاهل و دارای فرزند حمایتهای مالی در قالب و شکلهای دیگری انجام داد که به قیمت محروم کردن دیگران از حقوق اجتماعی خود تمام نشود.

وی افزود: باید ساز و کارهای تشویق به ازدواج اساسی و منطقی و جذاب باشد نه آن که اجبار به استخدام یا اداره زندگی فرد را به ازدواج مجبور کند. در مورد زنان نیز این موضوع صدق میکند. ممکن است کسی همسرش را از دست داده باشد و یک یا دو فرزند به یادگار نزد او باقی مانده باشد یا این که مطلقه باشد، چگونه می توان از چنین فردی درخواست کرد که به اجبار تن به ازدواج مجدد دهد. همانطور که از نگاه آسیب شناسی ازدواج تا به امروز تجارب تلخی از ازدواجهای اجباری در ذهن پژوهشها داریم اطمینان دارم ازدواجهای اجباری به خاطر اشتغال نیز نتایج بسیار ناخوشایندتری از معایب تجرد خواهد داشت.

این استاد دانشگاه گفت: متاسفانه در بسیاری از اوقات اتفاق می افتد که برای حل یک مشکل در جامعه ما مشکلات دیگری ایجاد می شود. برای تحقق برنامه های فرزندآوری و پیشگیری از سالمندی جمعیت کشور باید کارشناسان جامعه شناسی، رفتارشناسی و خبرگان جمعیت در یک کارگروه تخصصی روشها و طرق مختلف تشویق به ازدواج و حمایت از فرزندآوری را در ابعاد مختلف مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده و سود و زیان هر تفکر، طرح و قانون را پیش از انتشار در جامعه یا اجرایی شدن آن مورد ارزیابی قرار دهند.

ابهری اظهار داشت: فعالیتهای عجولانه برای تحقق فرزندآوری جامعه را در مقابل آسیبهای دیگری قرار خواهد داد که امیدوارم متولیان امور ابعاد آنها را مورد مطالعه قرار دهند و در زمینه این طرح نیز از نخبگان و صاحبنظران نظرخواهیهای انجام شود تا آنکه اتفاق تلخ افزایش جمعیت تهران در عرض چند روز به خاطر خانه های رایگان و زمین رایگان دوباره تکرار نشود؛ چرا که عوارض تلخ آن روزها هنوز هم گریبانگیر دولت و مردم تهران است.