یک تحلیلگر لبنانی در مقاله ای به پنج دلیل شکست کنفرانس ژنو دو درباره سوریه که قرار است طی روزهای 23 و 24 نوامبر برگزار شود، اشاره کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر ، "ناجی البستانی" تحلیلگر لبنانی پایگاه لبنانی النشره امروز در مقاله ای به پنج دلیل عمده شکست کنفرانس ژنو دو درباره سوریه اشاره کرده که به شرح ذیل است:

نخست؛ پافشاری جریانهای مخالف بر لزوم گنجاندن بند کناره گیری "بشار اسد" از قدرت در دستور کار نشست ژنو دو که کاملا از سوی دولت سوریه رد می شود.

دوم؛ اختلافات شدید میان گروههای مخالف دولت سوریه که از سطح سیاسی وارد عرصه میدانی و نبرد در سوریه نیز شده است. این مسئله اتخاذ موضع واحد از سوی مخالفان را با مشکل جدی روبرو کرده است.

سوم؛  گروههای مخالف پیشنهاد آزادی زندانیان و رفع محاصره برخی مناطق تحت کنترل دولت سوریه را در مقابل عدم حمله به ارتش سوریه و توقف فوری عملیات نظامی ارائه کرده اند که در شرایط فعلی رهبری سوریه با آن موفق نیست و آن را در راستای بازسازی قوای نظامی مخالفان می داند.

چهارم؛ مخالفت ترکیه و عربستان با برگزاری موفقیت آمیز نشست ژنو دو؛ این دو کشور با توجه به ارتباطات ویژه خود با مخالفان سوری خواستار حل سیاسی بحران نیستند.

پنجم؛ موضع راسخ دولت روسیه در حمایت از دولت سوریه در برابر مواضع پرنوسان دولت آمریکا درباره تحولات سوریه که ناشی از اختلافات واشنگتن با کشورهای اروپایی حامی مخالفان در موضوع جاسوسی و تنشهای ایجاد شده در روابط این کشور با عربستان است.