بوشهر - خبرگزاری مهر: کشاورزان آب‌پخشی از وضعیت نرخ آب‌بهای نخیلات خود ابراز نارضایتی کردند و خواستار رسیدگی بیشتر مسئولان به این موضوع شدند؛ این در حالی است که مسئولان آب استان، پرداخت آب‌بها را الزامی و تنها راه تامین اعتبارات برای تعمیر و نگهداری شبکه‌های آبیاری می‌دانند.

به گزارش خبرنگار مهر، آب‌پخش به عنوان قطب تولید خرمای استان بوشهر محسوب می‌شود و سهم بالایی در میزان خرمای تولید شده در کشور دارد و نخل‌داری و فعالیت کشاورزان در عرصه نخل به عنوان شغل اصلی بسیاری از مردم این منطقه محسوب می‌شود.

نخل‌ داری از مشاغل سخت و پرزحمتی است که علی‌رغم تلاش‌ها و زحماتی که نخلداران در طول سال متحمل می‌شوند، سود چندانی برای کشاورزان ندارد و افزایش هزینه‌ها می‌تواند اقتصاد خانواده کشاورز را با مشکل مواجه کند.

نرخ آب‌بها در هفته‌های اخیر به یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های کشاورزان منطقه آبپخش تبدیل شده و کشاورزان مناطق مختلف خواستار پیگیری برای تجدید نظر در نرخ آب‌بهای نخیلات شده‌اند.

ابراهیم مهرآوران از نخلداران آب‌پخشی در ارتباط با نرخ آب‌بها می‌گوید: افزایش حق‌آبه و سهمیه آب نخیلات نارضایتی همه کشاورزان را در پی داشته و همه کشاورزان خواستار بررسی و تجدیدظر در ای موضوع هستند.

وی افزود: تنها درآمد ما فروش محصول خرما است که امیدواریم با حمایت مسئولان شاهد افزایش قیمت خرما و حمایت بیشتر از کشاورزان و نخلداران باشیم.

اعتراض مکرر کشاورزان به نرخ آب‌بهای نخیلات آبپخش

امام جمعه آب‌پخش نیز در این زمینه گفت: در روزهای گذشته کشاورزان منطقه آبپخش با مشکل آب کشاورزی مواجه بوده‌اند و بر اساس مراجعات صورت گرفته میزان آبی که به‌منظور آبیاری نخیلات در اختیار ایشان قرار گرفته با توجه به وضعیت منطقه پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست.

حجت‌الاسلام خداداد رضائی با اشاره به اعتراض مکرر کشاورزان به نرخ آب بهای نخیلات آبپخش در سال جاری، اظهار داشت: نرخ آب‌بهای نخیلات منطقه آبپخش در سال جاری از مسائلی است که کشاورزان به آن اعتراض دارند و خواهان تجدید نظر مسئولان در قبال این موضوع هستند.

وی یادآور شد: کشاورزان اعتقاد دارند که نرخ آب‌بهای نخیلات در هر سال زراعی توسط مسئولان آب منطقه‌ای استان تعیین می‌شود و مسئولان این سازمان قادر به بازنگری و کاهش مبلغ آب‌بهای نخیلات کشاورزان هستند.

وی اضافه کرد: افزایش حق‌آبه و سهمیه آب نخیلات آبپخش از مسائلی است که انتظار داریم مدیران شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر در برهه زمانی کنونی در این زمینه با ما همکاری لازم را داشته باشند و از این طریق به کشاورزان منطقه کمک کنند.

این مسئول اذعان داشت: نارضایتی مردم از خدمات اداره آبیاری آبپخش نیز از موضوعاتی است که در ماه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم و عموم کشاورزان آبپخش از وضعیت خدمات و پاسخگویی مسئولان این اداره ناراضی و گله‌مند هستند.

امام جمعه آبپخش عنوان کرد: بی‌توجهی مسئولان این اداره به کشاورزان و باغداران منطقه آبپخش از مسائلی است که شاهد هستیم و به‌طور مثال در نشست هم‌اندیشی کشاورزان که هفته گذشته شاهد برگزاری آن بودیم، هیچ یک از مسئولان این اداره حضور نیافتند.

 مشکل آبیاری نخیلات دشتی مانند کلافی سر در گم است

رئیس شورای اسلامی روستای دشتی با بیان اینکه مشکل آبیاری نخیلات دشتی در ماه‌ها و سال‌های جاری مانند کلافی سر در گم است، گفت: انتظار داریم مسئولان با جدیت و تلاش خود مشکلات کشاورزان این منطقه را شناسایی و برای رفع آن برنامه‌ریزی کنند.

محمدحسین مشتاقی با بیان اینکه در سال گذشته در منطقه دشتی با التماس و زور شاهد ارائه یک دور آبیاری برای کشاورزان منطقه بوده‌ایم، افزود: این موضوع در حالی است که در برخی از مناطق روستایی شاهد ارائه بیش از چهار دور آبیاری در مدت زمان مشابه دشتی بوده‌ایم.

وی متذکر شد: وضعیت بد زهکش‌های در مجاورت روستای دشتی اسماعیل خانی نیز از مشکلاتی است که کشاورزان این روستا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و مسئولان با برنامه‌ریزی برای رفع این مشکل کمک بزرگی به کشاورزان این روستا می‌کنند.

مشتاقی خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم سهمیه آب روستای دشتی در سال‌های گذشته به‌طور دقیق در اختیار باغداران این روستا قرار نگرفته و از مسئولان شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی و آب منطقه‌ای انتظار داریم سهمیه مطلوب آب را در اختیار کشاورزان این روستا قرار دهند.

وی ادامه داد: تخصیص سهمیه آب نخیلات روستای دشتی بر اساس آمار نخیلات این روستا موضوعی است که کشاورزان دشتی اسماعیل‌خانی همواره به آن تاکید دارند و از مسئولان مربوطه انتظار داریم بر اساس پارامترهای مربوطه سهمیه آب نخیلات روستای دشتی را به‌طور کامل در اختیار کشاورزان قرار دهند.

نرخ آب‌بها دغدغه اصلی کشاورزان آب‌پخشی است

 رئیس شورای اسلامی بخش آبپخش گفت: با توجه به تاثیرگذاری بالای صنعت کشاورزی بر معاش مردم آبپخش شوراهای اسلامی این منطقه با جدیت خاصی دغدغه‌های مردم در این عرصه را پیگیری می‌کنند و مشکلات کشاورزی را اساسی‌ترین دغدغه خود می‌دانند.

خداکرم روشن‌صفت بیان داشت: در هفته‌های گذشته نرخ آب‌بها به یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های کشاورزان منطقه آبپخش تبدیل شده و کشاورزان مناطق مختلف با مراجعه به شوراهای اسلامی شهر و روستا خواستار پیگیری برای تجدید نظر در نرخ آب‌بهای نخیلات شده‌اند.

وی اضافه کرد: اعلام بیلان کار شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر در قبال آب‌بهای دریافتی از کشاورزان که به اذعان مسئولان منبع اصلی فعالیت‌های این شرکت است، خواسته عمومی کشاورزان است که انتظار داریم مسئولان به این خواسته پاسخ دهند.

رئیس شورای اسلامی بخش آبپخش اذعان داشت: مرمت زهکش‌ها در شبکه آبیاری آبپخش، افزایش میزان لایروبی کانال‌های اصلی، درجه یک و درجه دو، احداث پل‌های دسترسی به اراضی کشاورزی و تسطیح جاده سرویس در حاشیه نخیلات از خواسته‌های اساسی کشاورزان از شرکت بهره‌برداری است.

روشن‌صفت عنوان کرد: شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر باید پاسخگوی خواسته‌های مردمی باشد و با تمام توان در راستای رفع دغدغه‌ها و مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند، تلاش کند.

آب‌بهای کشاورزان در برابر خدمات ارائه‌شده بسیار ناچیز است

 مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر نیز عنوان کرد: کشاورزان با پرداخت به‌موقع آب‌بهای سالانه نخیلات و اراضی کشاورزی خود می‌توانند نقشی موثر در رشد و توسعه زیرساخت‌های آب کشاورزی داشته باشند.

سیدمهدی موسوی ابراز داشت: آب‌بهای پرداختی کشاورزان در طول یک سال زراعی در برابر خدمات دولت مثل احداث سدها مخزنی و سدهای انحرافی، کانال‌های اصلی و فرعی آبیاری، ایستگاه‌های پمپاژ و تلاش شبانه‌روزی پرسنل صنعت آب مبلغی بسیار ناچیز است.

وی اضافه کرد: با مقایسه‌ای ساده بین مبلغ آب‌بهای پرداختی کشاورزان در طول یک سال زراعی و هزینه‌های جاری نخیلات متوجه می‌شویم که هزینه آب‌بها نسب به هزینه‌های جانبی نخل تقریبا یک در هزار و در حد سرشکن هزینه‌های سالانه نخیلات است.

آب‌بهای پرداختی کشاورزان مستقیما به حساب خزانه دولت واریز می‌شود

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر گفت: هزینه آب‌بهای پرداختی کشاورزان به‌منظور بهره‌برداری از خدمات آبیاری در طول سال زراعی با اعتباراتی که صرف توسعه شبکه‌ها و کانال‌های آبیاری می‌شود، قابل مقایسه نیست.

موسوی اظهار داشت: تنها ساخت کانال دشتی اسماعیل‌خانی شبکه آبیاری آبپخش، هزینه‌ای بالغ بر دو برابر آب‌بهای کل نخیلات استان در طول یک سال زراعی دارد و این در حالی است که سالانه چندین پروژه عمرانی صنعت آب در استان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: معاونت حفاظت و بهره‌برداری و طرح و توسعه سازمان آب منطقه‌ای استان بوشهر پروژه‌های متعددی به‌‎منظور توسعه زیرساخت‌های آب کشاورزی در دستور کار خود قرار داده‌اند تا بتوانیم این مایه حیاتی را به شبکه‌های آبیاری و زهکشی برسانیم.

موسوی افزود: آب‌بهای پرداختی کشاورزان مستقیما به حساب خزانه دولت واریز می‌شود و در صورت مشارکت کشاورزان در امر پرداخت آب‌بها در زمینه تعمیر و نگهداری شبکه‌ها و کانال‌های آبیاری صرف می‌شود که خود کشاورزان از منافع آن بهره‌مند می‌شوند.

پرداخت آب‌بها از نظر شرعی ضروری است

 معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی و شرایط کشاورزان مناطق مختلف استان مسئولان آب منطقه‌ای پس از محاسبه میزان آب‌بها مبلغ آنرا به نصف کاهش دادند و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، آب‌بهای نخیلات منطقه آبپخش 530 تومان پرداخت شد.

حسین باشی‌زادگان بیان داشت: پرداخت آب بها توسط مراجع تقلید و بزرگان دینی همواره مورد تاکید بوده و باید به این نکته توجه داشته باشیم که پرداخت آب‌بها از نظر شرعی ضروری است و کشاورزان باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

 وی با بیان اینکه شبکه آبیاری آبپخش فرسوده است، ابراز داشت: شبکه آبیاری آبپخش، شبکه‌ای فرسوده است و بیش از 71 سال قدمت دارد؛ بر اساس محاسبه سال 88 قریب به 55 میلیارد تومان برای بازسازی این شبکه آبیاری نیاز است.

افزایش دو برابری آب مصرفی به علت فرسودگی شبکه آبیاری

باشی‌زادگان اضافه کرد: در ارتباط با نوسازی شبکه آبیاری آبپخش پیگیری‌های لازم صورت گرفته و در این زمینه ردیف اعتباری مورد نیاز برای بازسازی این شبکه آبیاری، جزو شبکه‌های آبیاری زیردست سد رئیسعلی دلواری گرفته شده و در این زمینه منتظر تخصیص اعتبار هستیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: تشکل آب‌بران موضوعی است که در سال‌های اخیر مکررا دنبال آن بوده‌ایم و به دلیل شرایط خاص منطقه‌ای این موضوع تا کنون به نحو مطلوب در شبکه آبیاری آبپخش اجرا نشده است.

وی افزود: موضوع آبیاری ساعتی نخیلات مساله مهمی است که سبب خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به کشاورزان در عرصه آبیاری می‌شود، ولی به دلیل شرایط اجتماعی و عدم همکاری کشاورزان تا کنون این شیوه آبیاری در آبپخش محقق نشده و تا کنون تنها روی کاغذ مانده است.

 وی یادآور شد: کل شبکه آبیاری آبپخش در طول یک سال زراعی به 60 میلیون متر مکعب آب نیازمند است، ولی به‌دلیل فرسوده بودن شبکه آبیاری آبپخش و با توجه به استنباط‌های صورت گرفته و پیگیری مسئولان آب منطقه‌ای این میزان به 120 میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

تامین اعتبارات نگهداری شبکه‌های آبیاری از طریق آب‌بهای کشاورزان

باشی‌زادگان تاکید کرد: آبیاری نخیلات منطقه آبپخش باید بر مبنای چهار ساعت آبیاری با سرعت 150 لیتر بر ثانیه برای هر 100 اصله نخل انجام شود و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کشت زراعی بدون مجوز شرکت آب منطقه‌ای در آبپخش ممنوع است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته دو دور آبیاری نخیلات به‌صورت کامل در ایام قبل از برداشت محصول تولیدی کشاورزان صورت گرفته است و دور سوم آبیاری از حد فاصل 20 مهرماه با 20 آذر ماه انجام خواهد شد.

باشی‌زادگان خاطرنشان کرد: تعمیر و نگهداری و مدیریت بهره‌برداری از وظایفی است که شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر به عهده دارد و کل هزینه‌های این شرکت باید از طریق آب‌بها تامین شود و هیچ منبع دیگری در این زمینه وجود ندارد.

.....................................................
گزارش: مسعود باقری