شیراز - خبرگزاری مهر: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از کشف سه بنای هخامنشی در دور پنجم مطالعات باستان شناسی، حفاظت و مستندنگاری شهر پارسه تخت جمشید خبر داد.

قدرت الله تاج بخش در گفتگو با خبرنگار مهر توضیح داد: مطالعات مشترک هیات ایرانی  وایتالیائی در تداوم برنامه سالهای گذشته در شهر پارسه تخت جمشید با حضور پژوهشگران مختلف در حوزه های مطالعاتی باستان شناسی، حفاظت و مرمت، زمین شناسی، ژئوفیزیک، نقشه برداری و تشکیل بانک های اطلاعاتی آغاز شده و تلاش گروه تحقیقاتی در برنامه امسال حفاظت و شناخت هر چه بیشتر شهر پارسه است.

وی در خصوص نتایج حاصله از این کاوش ها گفت : در حال حاضر محوطه تل آجری در شهر پارسه در حال کاوش است و از این بنای ارزشمند آثار جالب توجهی از یک بنای مذهبی دوره هخامنشی بدست آمده است. همچنین تعداد 3 بنای هخامنشی دیگر از طریق بررسی های ژئوفیزیک در شهر پارسه در برنامه امسال هیات باستان شناسی کشف شده است. با کشف این سه بنا تعداد بناهای دوره هخامنشی شهر پارسه به بیش از 20 بنا رسیده است. طرح و پلان این بناها نقشه برداری و مستندنگاری شده تا برنامه تکمیل شهر پارسه جهت الحاق به پرونده ثبت جهانی پربارتر شود.

کاوشهای گروه ایرانی و ایتالیایی در تخت جمشید

وی با اشاره به اینکه برنامه های گروه مطالعاتی مشترک ایرانی و ایتالیائی با حمایت و پشتیبانی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس، پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه، پروژه تخت جمشید به مدت دو ماه در تخت جمشید انجام می شود و اداره کل میراث فرهنگی استان فارس تلاش دارد تا تمامی امکانات لازم برای حمایت و پشتیبانی از این گروه تحقیقاتی به انجام رساند گفت:  عمده متخصصین این گروه تحقیقاتی از دانشگاه های شیراز، پژوهشگاه و معاونت میراث فرهنگی کشور و سایر دانشگاه های داخلی نظیر دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه تهران هستند و پژوهشگرات ایتالیائی به ویژه دانشگاه بولونیا ایتالیا در این برنامه مشارکت فعال دارند.

وی افزود: مهمترین ویژگی برنامه مطالعات تخت جمشید این است که مطالعات چند رشته ای در قالب یک تیم علمی از طرف دانشگاهها هدایت می شود و سازمان میراث فرهنگی این برنامه را مدیریت و پشتیبانی می کند. برنامه مطالعات از ژئومورفولوژی خاک های سطحی تا مطالعات ژئوفیریک، باستان شناسی، زمین باستان شناسی، زیست باستان شناسی، مرمت، حفاظت، نقشه برداری گسترده، تصاویر هوائی و سرانجام تشکیل بانک های اطلاعاتی شهر پارسه شامل می شود. تمام این اطلاعات تحت پوشش شبکه وب در حال انجام و برای تمامی دانشگاههای داخلی و خارجی در دسترس قرار خواهد گرفت.

تاج بخش گفت: شهر پارسه در دوره هخامنشی بنیان نهاده شد و نخستین شهر ایران باستان  است که بخش حاکم نشین آن یعنی تختگاه تخت جمشید تا به امروز باقی مانده است. زندگی در این شهر اگر چه در دوره های پس از هخامنشی  و به ویژ ه دوره اسلامی تداوم یافته است اما همگان شهر پارسه را به عنوان شهر هخامنشی می شناسند. حفاظت از حریم درجه یک تخت جمشید برای حفاظت از تختگاه تخت جمشید اهمیت ویژه دارد و مطالعات در حال انجام می تواند به احیاء و حفاظت این شهر کمک کند. با تحقیقات باستان شناسی در حریم تخت جمشید در واقع سند این شهر برای ثبت جهانی محکم تر می شود. تلاش میراث فرهنگی بر حفاظت از تخت جمشید استوار است و به همین دلیل از گروههای تحقیقاتی از دانشگاههای داخلی و خارجی هر ساله برای انجام این نوع تحقیقات دعوت بعمل می آید.

شهر پارسه را داریوش هخامنشی در سال 521 پیش از میلاد بنیان گذاشت. نخستین کاوش های آن در حدود 80 سال پیش آغاز شد اما این شهر آنقدر وسیع است و اهمیت دارد که باستان شناسان باید تا 100 سال در مورد آن تحقیق کنند. شهر پارسه نخستین شهرهای ایرانی است که طرح و پلان آن با پردیس ایرانی طراحی شده است.

این شهر الگوی معماری شهری ایران در دوره های بعد از هخامنشی قرار می گیرد و تداوم این نوع شهر در آرمان ایرانیان با عنوان بهشت یا پردیس در جهان از ان یاد می شود.