اصفهان – خبرگزاری مهر: مدیرکل کتابخانه های مساجد کشور گفت: کتابداران محور فعالیت های فرهنگی جامعه هستند که نباید دید کاری آن ها تنگ باشد و کار را در حوزه یک کتابخانه ببینند بلکه باید به کار کتابخانه توسعه بدهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل هاشمی در همایش اعطای مجوز فعالیت به 200 کتابخانه مساجد در استان اصفهان با بیان اینکه 10 هزار کتابخانه باز و بسته درمساجد کشور وجود دارد، اظهار داشت: تا کنون هزار  و 400 باب آن ها بررسی و ارزیابی شده و مجوز رسمی برای آن ها صادر شده است.

وی افزود: از میان هزار و 400 باب مجوز کتابخانه کانون های مساجد کشور 200 باب آن مربوط به استان اصفهان است که استان اصفهان در این حوزه فعال است.

مدیرکل کتابخانه های مساجد کشور تصریح کرد: کتابداران محور فعالیت های فرهنگی جامعه هستند که نباید دید کاری آن ها تنگ باشد و کار را در حوزه یک کتابخانه ببینند بلکه باید به کار کتابخانه توسعه بدهند و کتاب را به خانه های مردم ببرند.

وی با بیان اینکه زنان محور اصلی خانواده هستند، گفت: باید زنان و مادران جامعه را با کتاب مانوس کرد که این کار پدر خانواده و فرزندان را نیز با کتاب مانوس و موجب ترویج فرهنگ کتابخوانی می شود.

هاشمی ادامه داد: با ارائه مجوز به کتابخانه های مساجد سرانه ای برای آنها اختصاص می یابد که این سرانه برای فعالیت های کتابخانه ها صرف می شود و بر اساس درجه کتابخانه ها اختصاص می یابد.

 کتاب حلقه وصل بین نسل هاست
 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در این همایش گفت: کتاب حلقه وصل بین نسل هاست که حذف آن سبب جدایی بین نسل ها می شود.

حجت الاسلام محمدقطبی اظهار داشت: کتاب حلقه وصل بین نسل هاست و نسل های مختلف را به یکدیگر پیوند می دهد که حذف آن سبب جدایی بین نسل ها می شود.

وی افزود: بررسی فرهنگ اقوام و نسل های گذشته به واسطه مکتوبات انجام می گیرد و انتقال دانش به نسل ها باید از بستر کتاب عبور کند و کتاب حرف اول را در اندیشه و معرفت می زند و جایگاه بالا و متعالی در این خصوص دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه در حوزه کتاب و کتابخوانی و نقش آفرینی کتاب باید اقداماتی صورت گیرد، تصریح کرد: پیوند کتاب و مسجد یک حرکت ارزشمند توسط کانون های فرهنگی هنری مساجد که در تقویت کتابخوانی و بسط و گسترش آن با محور مسجد صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه کانون های فرهنگی و هنری مساجد تنها مراکز فرهنگی هستند که پسوند مسجدی دارد، گفت: باید کارهای فرهنگی با محوریت مساجد انجام شود و محوریت مساجد تثبیت شود و در طرح مسجد تراز اسلامی همه فعالیت ها با محوریت مسجد و پایه و اساس مسجد انجام می گیرد.

حجت الاسلام قطبی در بخشی از سخنان خود به اصل کتابخوانی و توسعه فعالیت های کتابخانه های مساجد اشاره کرد و گفت: شاخصه موفقیت های کتابخانه مساجد در تعداد مرتبه مطالعه کتاب است.

وی تلاش برای تولید کتاب را نیز یکی از عرصه های مهم و ارزشمند برای کانون های مساجد اعلام کرد و افزود: اعضای کانون های مساجد تولیدات پژوهشی خود را در قالب یک کتاب ارائه و مجوز برای آن اخذ شود.

در بخش دیگری از این همایش  مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان اظهار داشت: نزدیک به هزار و 600 باب کانون فرهنگی هنری در مساجد استان اصفهان فعالیت دارد که فعالیت های مختلفی در حوزه فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی و اجتماعی دارند.

حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی افزود: از میان هزار و 600 کانون فرهنگی هنری مساجد استان 900 باب آن ها دارای کتابخانه هستند که 200 باب آن ها مجوز رسمی دریافت و مابقی نیز در بررسی ها آینده مجوز می گیرند.

حجت الاسلام معتمدی تلاش در عرصه مسجد را فرصتی برای افراد بیان کرد و گفت: این تلاش های جوانان و نوجوانان در مسجد ذخیره ای برای آخرت و توشه ای برای آن زمان است که امیدواریم مورد رضایت امام زمان(عج) قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: کتابداران پیشتاز، امروز مجوز کتابخانه های مسجد خود را دریافت و بر گسترده فعالیت های خود می افزایند که کارکرد مساجد در این خصوص افزایش خواهد یافت.