قم - خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه، مباهله را نمونه بارز همفکری و همراهی خانواده دانست و گفت: مباهله، راست ترین راستی آزمایی تاریخ است.

حجت‌الاسلام محسن غرویان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فرارسیدن 24 ذی الحجه، اظهار کرد: حادثه ای که با نام مباهله در تاریخ نقل شده است مراد از راستی آزمایی است. در واقع پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) می خواستند، حقانیت و قاطعیت خود را در عقاید اسلامی بیان کنند و حادثه مباهله در واقع برای این هدف بوده است.

وي تصريح كرد: ماجرای مباهله موجب شد تا عظمت و حقانیت اسلام بر تمام مردم اثبات شده و صداقت گفتار رسول اکرم(ص) و ادعاهای وحیانی آن حضرت بیش از گذشته آشکار شود، این واقعه یکی دیگر از دلائل نبوت و کرامت های آن حضرت به شمار می‌آید.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه اظهار کرد: شکوه و عظمت حادثه مباهله، آن روز تاریخی را به عنوان یکی از ماندگارترین روزهای تاریخ اسلام قرار داد و آن روز به عنوان، روز جشن، شادی و شکرگزاری به درگاه حق و به عنوان یادآور عظمت اصحاب کسا در حافظه تاریخ ثبت شد.

تثبیت جایگاه اهل بیت در مباهله

وی با اشاره به تثبیت جایگاه اهل بیت(ع) در روز مباهله اظهار کرد: واقعه مباهله، موقعیت اهل بیت(ع) را در جامعه به ویژه در میان اندیشمندان مسلمان آن چنان استحکام بخشید که حتی تندروترین مخالفان آن بزرگواران نتوانسته‌اند از ذکر آن خودداری کنند و خداوند متعال به این وسیله حق را در زبان و قلم آنان جاری کرده است.

حجت الاسلام غرویان با بیان اینکه مباهله مانند بسیاری از احکام و دستورات شریعت اسلام ادامه ادیان توحیدی پیشین است، گفت: این سنت آسمانی و حرکت معنوی برای پیروان ادیان گذشته کاملا آشنا بود به طوری که ابوحارثه از علمای نجران، هنگام مشاهده پیامبر و همراهان در محل مباهله گفت،او همانند پیامبران الهی به مباهله نشسته است.

مباهله و چگونگی برخورد با مخالفان

وی با بیان اینکه در مباهله درس‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها شیوه مقابله با مخالفان است، گفت: مباهله اهل بیت(ع) به مسلمانان آموخت که هرگاه مخالفان با منطق و دلیل قانع کننده به سوی صراط مستقیم هدایت نشدند و آنان به لجاجت پرداخته و از پذیرش حق روی برگرداندند با مباهله به مقابله برخیزند و در برابر دشمنان، خود را عاجز و درمانده نشان ندهند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: از آنجا که مباهله، به عنوان آخرین حربه پیامبر، پس از اثر نکردن منطق و استدلال مورد استفاده قرار گرفت، بنابراین منظور آن ظاهر شدن اثر خارجی نفرین است، نه یک نفرین ساده بی‌اثر.

همراهی اهل بیت با پیامبر(ص) در جریان مباهله

وی افزود: جریان مباهله نشان داد، قوام و اساس دین اسلام به خاطر این پنج نفر است، وگرنه پیامبر می‌توانست به تنهایی نفرین کند و اهل بیتش را با خودش نیاورد، ولی این قضیه نشان داد که اهل بیت پیامبر(ص)، همگام و همراه او برای رسیدن به حق هستند و همواره آماده استقبال از مرگ‌اند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: انسان باید در راه عقاید حقه خود، قرص و محکم بایستد و اطمینان داشته باشد، خداوند او را یاری می کند.

حجت‌الاسلام غرویان یادآور شد: جریان مباهله نشان می دهد که پیامبر اسلام و اهل بیت ایشان واحد اجتماعی منسجم با عقاید حقه بودند و رسول خدا در جریان مباهله افراد را در کنار هم جمع کردند و پیام این است که واحد اجتماعی خانوادگی باید از نظر عقیدتی هم فکر باشند و در این صورت توان و قدرت برای استقرار پیدا می کنند.

وی افزود: به لحاظ نگاه تربیتی پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع)، عنایت خاصی به بینش و جهان بینی دارند و این فکر و عقیده حق می تواند محور اعتماد و انسجام افراد با هم باشد.