«شطرنج» نوشته استفان زویگ با ترجمه محمد قصاع، از مجموعه «کلاسیک‌های مدرن» از سوی انتشارات قدیانی منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه  «کلاسیک‌های مدرن» آثار نویسندگان مطرح جهان است که تا به امروز، مجال چندانی برای معرفی نیافته‌ و اغلب در سایه نوشته‌های مشهور نویسنده‌های خود قرار گرفته‌اند. از جمله آنها می‌توان به آثاری از «استفان زویگ»، «فرانک اوکانر»، «اچ. جی. ولز» و «جوزف کنراد» اشاره کرد.

انتشارات قدیانی با توجه به لزوم آشنایی دوستداران ادبیات با آثار نویسندگان مطرح، قرار است 40 جلد از این را مجموعه به تدریج در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد که برخی از این آثار در قالب داستان کوتاه و بعضی دیگر در قالب مجموعه‌های داستانی یا داستان بلند منتشر شده و یا خواهند شد.

کتاب «شطرنج» نوشته استفان زویگ با ترجمه محمد قصاع، از جمله این آثار داستانی است. استفان زویک، ۲۸ نوامبر سال ۱۸۸۱ در اتریش به دنیا آمده و ۲۲ فوریه ۱۹۴۲ از دنیا رفته و داستان «شطرنج»، نخستین بار پس از مرگ زویگ، در ۱۹۴۲ در بوئنوس آیرس به چاپ رسیده است.

داستان این‌گونه آغاز می‌شود: «شلوغی و تکاپوهای آخرین لحظه پیش از حرکت، بر عرشه کشتی مسافربری که قرار بود نیمه شب نیویورک را به مقصد بوئنوس آیرس ترک کند، حاکم بود. کسانی که از دور و نزدیک آمده بودند تا دوستانشان را بدرقه کنند، درهم می‌لولیدند و یکدیگر را هل می‌دادند.

پادوهای حامل تلگراف با کلاه‌های کج، به سرعت در تالارها حرکت می‌کردند و اسم‌هایی را صدا می‌زدند؛ چمدان‌ها و گل‌ها به کشتی آورده می‌شدند، بچه‌های کنجکاو از پله‌ها بالا و پایین می‌دویدند و گروه نوازندگان روی عرشه با خونسردی و پیوسته موسیقی می‌نواختند.

من کمی دور از این شلوغی و هیاهو بر عرشه تفریحی ایستاده بودم و با دوستی صحبت می‌کردم که ناگهان نزدیک ما دو یا سه بار نوری قوی درخشید. به نظر می‌رسید پیش از حرکت کشتی، خبرنگاران و عکاسان با عجله با شخصی برجسته مصاحبه می‌کردند. دوستم به آن سو نگریست؛ لبخندی زد و گفت: «آه، شما پرنده‌ای کمیاب روی کشتی دارید. او چنتوویک است» و چون این گفته‌اش واکنشی در من ایجاد نکرد، کمی بیشتر توضیح داد: «میر کو چنتوویک، قهرمان شطرنج جهان. او آمریکا را از ساحل شرقی تا غرب دور زده و در مسابقه‌ها شرکت کرده است و حالا برای کسب پیروزی‌های بیشتر به آرژانتین می‌رود.»

کتاب «شطرنج» نوشته استفان زویگ و با ترجمه محمد قصاع  را انتشارات قدیانی در ۱۲۴ صفحه و با قیمت ۳۵۰۰ منتشر و روانه بازار نشر شده است.