شیروان - خبرگزاري مهر: امام جمعه شهرستان شیروان گفت: اگر امروز در جامعه شاهد فرو پاشی کیان خانواده ها هستیم به این علت است که از اهل بیت(ع) فاصله گرفته ایم و تصور می کنیم با عقل و تدبیر خود می توانیم این راه پرپیچ و خم را طی کنیم.

حجت الاسلام حسين كوثري در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به روز خانواده و تكريم بازنشستگان عنوان كرد: تنها راه نجات و رستگاری در دنیا و آخرت، عشق و علاقه  به اهل بیت(ع) و پیروی از آنان است.

وي افزود: روز خانواده آنگاه مایه عزت و شرف خواهد بود که اهل بیت(ع) را الگوی رفتاری خود قرار دهیم؛ چرا كه تنها راه برون رفت از مشکلات این است که در تلاطم دریاي خروشان، بر کشتی نجات سوار شویم و جان خود را به وسیله ناخدای راه بلد نجات دهيم.

امام جمعه شیروان گفت: اگر امروز در گوشه و کنار شاهد فرو پاشی کیان خانواده هستیم به این علت است که از اهل بیت(ع) فاصله گرفته ایم و تصور می کنیم با عقل و تدبیر خود می توانیم این راه پرپیچ و خم را طی کنیم؛ بدون اینکه اطلاعی از آینده و راه های پیش رو و راهزنان جاده داشته باشيم.

وي اضافه كرد: بدون شک در هر زمان که افراد جامعه، اهل بیت(ع) را چراغ راه وکشتی نجات خود قرار داده و از آنان پیروی کرده اند؛ عزت و امینت شامل حال آنها شده و هر گاه آموزه هاي اهل بیت(ع) رها شده و به فرمایشات آنان عمل نشد؛ خسارتهای فراوانی بر دنیا و آخرت افراد وارد و نظم و وحدت و اقتدار جامعه به خطر افتاده است.

حجت الاسلام کوثری اظهار کرد: به حکم عقل و نقل، در زندگی باید پیرو کسانی شد که پاک و پاکیزه بوده و مصلحت و منفعت ما را بر منفعت خود ترجیح مي دهند.

او با بيان اين كه اين افراد كساني هستند كه روحیه ایثار و ازخود گذشتگی دارند، گفت: سوره"هل اتي" این ویژگی ها را فقط در اهل بیت(ع) ذكر مي كند.

حجت الاسلام کوثری افزود: بیست و چهارم ماه ذیحجه روز توجه امت اسلام به اهل بیت عصمت و طهارت(ع)است چرا که اين روز مصادف با نزول آیه تطهیر سوره احزاب و مباهله پیامبر اسلام(ص) با نصارای نجران به همراه اهل بیت(ع) و نزول آیه 61 سوره آل عمران و بخشش انگشتري از سوي امام علي(ع) در حال رکوع و نزول آیه 55 سوره مائده است.

وي عنوان كرد: نزول این آیات جایگاه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را مشخص كرده و بهترین مدال افتخار آنان به شمار مي رود.

به گفته نماينده ولي فقيه در شهرستان شيروان بيست و پنجم ذي الحجه همچنين مصادف با نزول سوره هل اتي در شان اهل بيت(ع) در سال نهم هجري قمري است كه خود امتیازی بالا و شانی والا را برای آنان اثبات مي كند.

او با اشاره به اين كه واژه اهل بیت، ترکیبی اضافی و مرکب از دو واژه اهل و بیت است، اظهار کرد: تركيب اهل بيت در سه مورد در قرآن مجید ذكر شده است.

حجت الاسلام كوثري عنوان كرد: اين تركيب در داستان حضرت موسی آنگاه که نوزاد بود و خواهرش به فرعونیان گفت: هل ادلکم علی اهل بیت یکفلونه لکم و هم له ناصحون( آیا شمارا به خانواده ای راهنمایی کنم که سرپرستی او را به عهده گیرند و خیرخواه این کودک باشند؟)(سوره قصص آیه 12)، در داستان ابراهیم(ع) آنگاه که همسرش از بشارت فرشتگان شگفت زده شد و فرشتگان به او گفتند: رحمت الله و برکا ته علیکم اهل البیت(رحمت خداوند و برکت های او بر شما خانواده )(هود آیه 73) و در  سوره احزاب آیه 33 آنگاه كه قرآن پیامبر(ص) را مخاطب قرار می دهد می فرماید: انمایرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا(خداوند خواسته است که پلیدی را تنها از شما اهل بیت بزداید و شما را کاملا پاک گرداند)، به كار رفته است.

وي اضافه كرد: طبق آیات و روایات، اهل بیت شامل حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا(س) و امام حسن و امام حسین(ع) مي شود و پیامبر اکرم(ص) نيز در اين مورد فرمودنند:هولاءاهل بیتی(اینان اهل بیت من هستند).

امام جمعه شیروان گفت: پیامبراکرم(ص)می فرمایند: هر كس که خداوند با شناخت اهل بیت من و ولایت ایشان بر او منت نهاده باشد خداوند همه خیرها در او گردآوري شده است.

به گفته حجت الاسلام كوثري بر اساس فرموده حضرت محمد(ص) اهل بیت(ع) همانند کشتی نوح(ع) هستند.

وی گفت: پيامبر اكرم(ص) مي فرمايند: مثل اهل بیت من در میان شما چونان کشتی نوح است در میان قوم او؛ هرکه برآن کشتی سوار شد نجات یافت و هر که از آن بازماند غرق گشت.

حجت الاسلام کوثری اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) به علی بن ابی طالب(ع) فرمودند: ای علی شما  همانند بیت الله الحرام هستید که هر کس وارد آن شود ایمن گردد وهر کس شما را دوست بدارد و اطاعت کند از عذاب آتش درامان خواهد بود.