مستند "مسافر ایران" که در آن داستان بانوی لبنانی که فرزندش در دوران جنگ عراق علیه ایران همراه با رزمندگان ایرانی جنگیده و به شهادت رسید، ساخته شد.

محسن یزدی مستندساز در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد فیلم "مسافر ایران" اینگونه توضیح داد: "عبده خلیل قاسم" مادر محمدحسن هاشم شهید 8 سال دفاع مقدس ایران است. محمدحسن هاشم تنها فرزند این بانوی لبنانی است که برای دفاع از انقلاب اسلامی به ایران آمد و در عملیات والفجر 8 و در فاو به شهادت رسید.

وی با اشاره به اینکه در این مستند روایتی از حضور این زن فداکار بر سر مزار فرزندش روایت می‌شود، بیان کرد: مزار شهید محمدحسن هاشم در بهشت زهرای تهران است و از آنجا که این مادر لبنانی ساکن لبنان است کمتر فرصت می‌کند به مزار این شهید سر بزند.

این مستندساز ادامه دارد: این مادر چند وقت پیش به ایران آمد و ضمن حضور بر سر مزار این شهید با دو زن فداکار دیگر ایرانی که یکی اصالتا ژاپنی است دیدار و گفتگو کرد.

یزدی در مورد مادر شهید ژاپنی که در ایران زندگی می‌کند، گفت: خانم بابایی اصالتا ژاپنی است ولی 50 سال پیش به ایران آمد و در ایران زندگی می‌کند. فرزند وی نیز در عملیات بیت‌المقدس به شهادت رسیده است. مادر شهید محمد حسن هاشم بعد از مدت‌ها که به ایران آمده بود بعد از حضور بر سر مزار فرزند شهیدش با خانم بابایی و مادر شهید بهروز مرادی دیدار کرد.

این فعال فرهنگی در مورد چرایی ساخت این مستند توضیح داد: توجه و عشق به انقلاب اسلامی تنها به داخل مرزهای ایران محدود نمی‌شود و همه کسانی که به نهضت جهانی اسلام معتقدند از انقلاب ما حمایت کردند و من قصد داشتم این جریان را در مستند "مسافر ایران" نشان دهم.

یزدی در پایان سخنانش با ذکر این جمله که همانطور که آن روزهای که ما به کمک احتیاج داشتیم لبنانی‌ها به ما کمک کردند امروز نیز ما باید به آنها کمک کنیم، گفت: برای فیلمبرداری این اثر 40 دقیقه‌ای دو روز در لبنان بودیم و باقی کار را در ایران انجام دادیم. این اثر را برای جشنواره فیلم عمار ارسال کرده‌ایم و احتمالا در این جشنواره آن را به نمایش درخواهیم آورد.