قم - خبرگزاری مهر: دبیر چهارمین کنگره شعر مقاومت بین المللی اسلامی از حضور 60 شاعر ایرانی و غیر ایرانی و مهمانانی از 24 کشور خارجی در این کنگره خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، بهروز اثباتی ظهر شنبه در حاشیه مراسم افتتاحیه چهارمین کنگره شعر مقاومت بین المللی اسلامی در که در قم برگزار شد در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در گذشته و در حال شعر امری شناخته شده در جهان اسلام بوده و هست، تاثیر شعر در زبان عرب را همگان می‌دانند ولی تا چندی پیش شعر مقاومت در میان اعراب بیشتر به جنبه‌های ناسیونالیستی اختصاص داشت.

وی با بیان اینکه شعر ناسیونالیستی بهره ای از اندیشه های دینی نبرده است، گفت: شعر ناسیونالسیتی مبارزه را به طریقی غیر از دین و مذهب ادامه می‌دهد ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ادبیات مقاومت بر اساس مفاهیم دینی شکل گرفت.

اثباتی تاکید کرد: جنگ های 33 و 22 روزه حزب‌الله و حماس با رژیم صهیونیستی هم بر تاثیرگذاری شعر مقاومت صحه گذاشته است، همچنین بیداری اسلامی نیز موجب رشد شعر مقاومت در میان کشورهای اسلامی و عربی شده است.

دبیر کنگره بین‌المللی شعر مقاومت اظهار داشت: هدف ما از برگزاری کنگره شعر مقاومت بین‌المللی اسلامی معرفی پیشرفت‌هایی است که در این عرصه طی چند سال اخیر اتفاق افتاده است، همچنین در چهارمین دوره برگزاری این کنگره مهمانانی از 24 کشور خارجی حضور دارند.

اثباتی تصریح کرد: هزار و 480  اثر نیز توسط شاعران ایرانی به دبیرخانه کنگره ارسال شده بود که از میان آنها 20 نفر انتخاب شدند و در مجموع 60 نفر در این کنگره سه روزه شرکت دارند.

وی با بیان اینکه بیش از 200 رزومه از کشورهای خارجی به دبیرخانه ارسال شده بود، گفت: متاسفانه با توجه به محدودیت‌های موجود تنها 30 نفر برای شرکت در مرحله نهایی انتخاب شدند.

اثباتی ادامه داد: همچنین در سه دانشگاه نیز نشست‌های علمی برگزار خواهد شد و امشب هم در کرج و تهران شب شعر مقاومت برگزار می‌شود.

دبیر کنگره بین‌المللی شعر در پایان تصریح کرد: مراسم اختتامیه این کنگره نیز دوشنبه شب در تالار سعدی برج میلاد برگزار می‌شود.