از مجموع بازیکنانی که توسط فدراسیون بسکتبال و برای حضور در فصل جدید مسابقات لیگ برتر به عنوان سهمیه‌ ملی معرفی شدند، وضعیت تیمی چهارده نفر مشخص شده اما در این میان و به غیر از بازیکنانی که لژیونر شدند، هستند سهمیه‌هایی که همچنان بدون تیم هستند و البته تیم هایی که بدون سهمیه مانده اند در حالیکه تیمی بیش از جد مجاز بازیکن سهمیه ملی در اختیار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، فدراسیون بسکتبال به منظور بهره بردن همه تیم‌ها از توانایی‌ها و تجربه بازیکنان سطح اول کشور یعنی ملی‌پوشان و تاثیر مثبتی که پخش شدن آنها میان تیم‌ها می‌تواند در سطح مسابقات داشته باشد، چند سالی است که برای برگزاری مسابقات لیگ برتر باشگاه‌‎های کشور اقدام به تعیین فهرستی با عنوان سهمیه‌های ملی می‌کند.

بر این اساس امسال همچون سال گذشته 20 بازیکن به عنوان سهمیه ملی از سوی فدراسیون بسکتبال معرفی شدند و سهم هر تیم هم از این فهرست 3 بازیکن تعیین شد.

البته با توجه به 12 تیمی شدن لیگ برتر، اینکه همه تیم‌ها از حق کامل و قانونی خود برای جذب سمیه‎های ملی بهره ببرند عملا امکان پذیر نبود. به خصوص اینکه از مجموع 20 بازیکنی که به عنوان سهمیه ملی معرفی شدند، صمد نیکخواه بهرامی، حامد حدادی، اصغر کاردوست و یونس لاله‌زاده لژیونر شدند تا فقط 16 بازیکن ملی برای نقل و انتقال میان دوازده تیم لیگ برتری باقی بماند.

با این اوصاف و تا به امروز که تنها دو روز به آغاز فصل جدید مسابقات لیگ برتر باقی مانده، هستند تیم‌هایی که اصلا بازیکنی از فهرست سهمیه‌های ملی ندارند در حالیکه تیمی هم بیش از حد مجاز تعیین شده بازیکن سهمیه ملی در اختیار گرفته است.

مهدی کامرانی آخرین بازیکن از فهرست سهمیه‌های ملی بود که تکلیفش برای لیگ امسال مشخص شد. این بازیکن که تا سال گذشته برای مهرام بازی می‌کرد، قرار است امسال برای پتروشیمی، مدافع عنوان قهرمانی به میدان برود، تیمی که پیش از این هم چهار بازیکن سهمیه ملی در اختیار گرفته بود و حالا با این اوصاف دو بازیکن بیش از حد مجاز تعیین شده در اختیار دارد.

البته گفته می‌شود قرار است پتروشیمی یکی از بازیکنان سهمیه ملی خود را به تیم دیگری منتقل کند و از یکی دیگر هم به عنوان بازیکن خارجی و با تبعیت از قانون به خدمت گرفتن این دسته از بازیکنان - عدم استاده همزمان از دو بازیکن خارجی تا پیش از پلی‌آف - بهره ببرد اما هنوز دقیقا مشخص نیست که کدام سهمیه ملی از جمع شاگردان مهران حاتمی جدا خواهد شد.

در هر صورت به غیر از پتروشیمی پنج تیم دیگر هم برای مسابقات امسال سهمیه ملی در اختیار دارند. در این میان دانشگاه آزاد سهمیه‌های ملی سال گذشته خود را حفظ کرد اما مهرام، ذوب آهن و همیاری زنجان هم اقدام به جذب بازیکنانی جدید از این فهرست کردند. ماهان هم جزو تیم‌هایی است که دو بازیکن سهمیه ملی از سال گذشته در اختیار دارد هر چند به دلیل مشکلات داخلی هنوز وضعیت این بازیکنان برای ادامه همکاری با این تیم مشخص نیست اما در هر صورت و طبق قرارداد فعلا ساهاکیان و داوری بازیکنان سهمیه ملی در ماهان هستند.

به گزارش مهر، در مجموع به غیر از پتروشیمی (5 بازیکن)، دانشگاه آزاد (3 بازیکن)، مهرام و ماهان (2 بازیکن) و ذوب آهن و همیاری زنجان (یک بازیکن) 6 تیم دیگر شرکت کننده در لیگ برتر 92 یعنی صنایع پتروشیمی، صنایع هفت الماس (تکماش) قزوین، شهرداری گرگان، استقلال زرین قشم، نیروی زمینی و افرا خلیج فارس هر یک به دلایلی که بیشتر مربوط به مسائل مالی یا قوانین داخلی باشگاه می‌شود، از جذب بازیکن ملی امتناع کرده‌اند.

در کل اینکه از مجموع 20 بازیکن سهمیه ملی و به غیر از چهار بازیکنی که لژیونر شده‌اند، تا به امروز تکلیف 14 بازیکن سهمیه ملی برای حضور در لیگ امسال مشخص شده اما هستند دو بازیکنی که هنوز وضعیت تیمی نامشخصی برای لیگ آینده دارند.

وضعیت تیمی 20 بازیکن سهمیه ملی بسکتبال در آستانه فصل جدید مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های کشور به این شرح است: 

* صمد نیکخواه بهرامی: فوجیان چین

* حامد حدادی: سیچوآن چین

* اصغر کاردوست: الکاظمیه کویت

* یونس لاله‌زاده: دی لیگ آمریکا

* حامد آفاق: پتروشیمی بندرامام
* حامد سهراب‌نژاد: پتروشیمی بندرامام
* ارسلان کاظمی: پتروشیمی بندرامام
* عرفان نساج‌پور: پتروشیمی بندرامام
* مهدی کامرانی: پتروشیمی بندرامام

* اوشین ساهاکیان: فولاد ماهان اصفهان
* جواد داوری: فولاد ماهان اصفهان

* سامان ویسی: همیاری زنجان

* محمد جمشیدی: دانشگاه آزاد
* محمد حسن‌زاده: دانشگاه آزاد
حامد حسین‌زاده: دانشگاه آزاد

* موسی نبی‌پور: مهرام
* سعید داورپناه: مهرام

* روزبه ارغوان: ذوب آهن اصفهان

* بنی کوچوئی: بدون تیم

* آرن داودی: بدون تیم