وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت از نشر آثار حوزه دفاع مقدس را از اولویت‌های این وزارتخانه برشمرد و از خریداری بخشی از کتاب‌های چهارمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس و ارسال آنها به کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز دوشنبه 13 آبان از چهارمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس که در بالکن شبستان مصلی امام خمینی برپا شده است، بازدید کرد.

جنتی که در این بازدید سردار حق‌طلب رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و حسین صفری نماینده وزارت ارشاد در برگزاری این نمایشگاه او را همراهی می‌کردند، از جمله ملک اعظم، روایت فتح، ساقی، سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، آجا، سایان، پلاک 8، فاتحان، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، شهید ابراهیم ‌هادی، گروه مطالعات اندیشه‌ورزان آریا، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، خورشید باران، نیروی هوایی ارتش و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) دیدن کرد.

وزیر ارشاد همچنین در سخنانی درباره بازدید خود از نمایشگاه ملی دفاع مقدس گفت: این بازدید برای من بسیار آموزنده بود؛ به خاطر اینکه تعداد قابل توجهی از ناشرانی که در حوزه دفاع مقدس کتاب منتشر می‌کنند در این مکان حضور داشتند.

وی افزود: نویسندگان مختلفی در زمینه دفاع مقدس قلم زده‌اند و ایثارگران و خانواده‌های شهدا خاطرات شهدایشان را گفته‌اند و امروز این خاطرات در این کتاب‌ها مکتوب شده و در اختیار اقشار عمومی قرار گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرات دفاع مقدس را یکی از سرمایه‌های بزرگ کشورمان توصیف کرد و تاکید کرد: این خاطرات یادآور مقاومت در برابر تجاوزی است که به کشور ما صورت گرفت و باید خوشحال باشیم که امروز شاهد این هستیم که این خاطرات که دفاع گام به گام رزمندگان ما را برای بیرون راندن دشمن و پاسداری از تمامیت ارضی و حفظ استقلال کشور در پی داشته، در قالب کتاب‌هایی منتشر شده است.

جنتی در مورد ارزیابی‌اش از روند ترجمه آثار حوزه دفاع مقدس به زبان‌های دیگر گفت: برخی از این آثار به زبان‌های دیگر ترجمه شده و در اختیار سایر ملت‌ها قرار گرفته است. بنابراین من لازم می‌دانم به سهم خودم از این همه تلاش که به خصوص به دست ناشران بخش خصوصی انجام شده است، قدردانی کنم. ان‌شاءالله اجر آن‌ها با خداوند است.

وزیر ارشاد در مورد حمایت‌های وزارتخانه مطبوعش از ناشران عرصه دفاع مقدس نیز گفت: دفاع از نشر این قبیل آثار جزء اولویت‌های ما است و اگر جایی بتوانیم حمایتی بکنیم، حمایت از این حوزه در راس آن‌ها است. وزارت ارشاد تا جایی که بتواند از نظر امکانات مالی از حمایت این حوزه دریغ نمی‌کند.

جنتی همچنین فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خصوص ترجمه آثار حوزه دفاع مقدس به زبان‌های دیگر را مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد این روند با جدیت ادامه یابد.

وی همچنین در جریان بازدید از این نمایشگاه گفت: من باورم نمی‌شد این همه ناشر در حوزه دفاع مقدس داشته باشیم و این همه کتاب در این حوزه چاپ شده باشد. حمایت از مقاومت جزو اولویت‌های وزارت ارشاد است و طبیعتاً باید کمک بیشتری به کتاب‌های این حوزه صورت گیرد و ما تا جایی که امکان دارد، سعی می‌کنیم بخشی از کتاب‌هایی که در این نمایشگاه عرضه شده است، برای کتابخانه‌های عمومی کشور خریداری کنیم.

وزیر ارشاد سپس یادآور شد: باید به گونه‌ای شود که این کتاب‌ها به دورترین نقاط کشور هم برود. ما امیدواریم فرهنگ کتابخوانی در کشور توسعه پیدا کند به خصوص با سرمایه عظیمی که از حوزه دفاع مقدس در اختیار داریم. خاطراتی که از رزمندگان داریم، بزرگترین سرمایه این کشور است و نسل جوان ما باید با این گذشته افتخارآمیز آشنا شود.

همچنین در جریان بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه دفاع مقدس، یک جوان آبادانی در یک نمایش تک نفره در بالکن شبستان، روایتی از دفاع مردمی از میهن اسلامی را به نمایش گذاشت که با استقبال وزیر ارشاد و حاضران در این بازدید مواجه شد.