یک روزنامه لبنانی امروز در گزارشی نوشت: درگیریها در سوریه وارد مرحله ائتلافهای جدید و تشکیل گروههای مسلح بزرگ شده و برخی منابع از جدی شدن رایزنی ها برای تشکیل ارتشی موسوم به ارتش محمد به جای ارتش آزاد خبر می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه لبنانی السفیر امروز در گزارشی به جدی شدن رایزنی ها در مرز سوریه و ترکیه برای تشکیل بزرگترین گروه مسلح در سوریه که جایگزین ارتش آزاد خواهد شد، اشاره کرده است.

بنابراین گزارش، اطلاعات دریافتی از شمال سوریه حاکی از آن است که ارتش جدید گروههای مسلح از ائتلاف میان چندین گروه بزرگ مسلح تشکیل خواهد شد و مقامات سعودی و قطر حمایت مالی و پشتیبانی از آن را طبق معمول برعهده خواهند داشت.

در همین راستا برخی سران گروههای مسلح در سوریه از جمله گروه موسوم به "ستاد مشترک ارتش آزاد"، "گردان التوحید"، "صقور الشام" ، "جیش الاسلام" ، "فرقة الثانیه" در شهر ریحانیه ترکیه گرد هم آمده اند تا درباره تشکیل ارتش موسوم به "ارتش محمد" رایزنی کنند.

این گروهها همچنین در نظر دارند بلافاصله پس از تشکیل این ارتش جدید، تشکیلات "دفتر سیاسی" را جایگزین "ائتلاف ملی" کنند تا مشکلاتی در پیگیری مطالبات خود در عرصه سیاسی نداشته باشند.

بنابراین گزارش، یکی از اصلی ترین دلایل جدی شدن تلاش گروههای مسلح و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای شکیل ارتش محمد، پیروزیها و پیشرویهای ارتش سوریه در استان حلب و جنوب دمشق در آستانه برگزاری نشست ژنو دو است.

بر این اساس، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی امید زیادی به جایگزینی ارتش سلفی موسوم به ارتش محمد به جای ارتش آزاد دارد تا بتواند توان گروههای مخالف سوری در دو عرصه نظامی و سیاسی را بازسازی کند.