معاون هنری ارشاد با اظهار تاسف از تخریب خانه‌هایی مانند خانه زنده‌یاد بنان، ادامه حیات این اماکن را تنها به دست وزارت ارشاد امکان‌پذیر ندانست و از سازمان‌های دیگری که باید در این زمینه به ارشاد کمک کنند سخن به میان آورد.

علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد تخریب خانه زنده‌یاد غلامحسین بنان استاد آواز ایران با ذکر این جمله که "من دوست دارم هر کس نظر خودش را بدهد"، گفت: یک سری عادت‌های رسانه‌ای و هیاهوی بی‌موردی است که راه می‌افتد. هیچ‌کس هم در مورد آنها مقصر نیست و همیشه هم اتفاق می‌افتد که یکی از آنها مورد خانه بنان است.

وی افزود: خانه بنان بیش از  12 سال پیش فروخته شده و دیگر در اختیار خاندان بنان نبوده است. در آن زمان به دلایلی که نیاز مالی عمده‌ترین آنها ذکر شده است این خانه فروخته شد و از تملک همسر زنده‌یاد بنان درآمد.

مرادخانی خاطرنشان کرد: وزارت ارشاد امکان خرید این منزل را نداشت همانطور که منزل آقای تجویدی هم به همین شکل فروخته شد و ارشاد نتوانست کاری بکند اما ما باید یک اراده کلی برای این کار داشته باشیم که این اماکن حفظ شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان به ایجاد این رابطه بین شهرداری و معاونت هنری امیدوار بود تا در موارد مشابه بتوان از تخریب مکان‌هایی چون خانه بنان جلوگیری کرد؟ گفت: بله حتما باید این رابطه به وجود بیاید که اتفاقا هم اکنون نیز کارهایی برای یافتن راه‌های ایجاد این رابطه و تداوم آن انجام شده است.

معاون هنری ارشاد به موزه موسیقی به عنوان نمونه بارز رابطه درست میان معاونت هنری و شهرداری اشاره کرد و توضیح داد: ساختمان موزه موسیقی می‌توانست برج باشد ولی الان موزه است و یا خانه _ موزه عزت‌الله انتظامی که هم‌اکنون در حال ساخت است.

وی افزود: در مقابل این اتفاقات خوبی که می‌افتد حادثه‌هایی چون خانه بنان را هم داریم ولی این که ما برای خانه بنان چه می‌کنیم یا کرده‌ایم جای بحث دارد. ما باید یک لحظه‌هایی هم به این فکر کنیم که شخصی رفته و جایی را خریده و و می‌خواهد از آن استفاده کند و کسی هم نمی‌تواند به او خرده بگیرد.

این فعال فرهنگی با ذکر این جمله که "ما امکانات لازم برای خرید خانه استاد بنان و تبدیل آن به موزه را نداریم" گفت: من پیشنهاد کردم بد نیست یک سری تشکل‌های مردمی به وجود بیاید و امکاناتی را فراهم کند که این گونه اماکن حفظ شوند. همین الان ایران درودی که جزو نقاشان مهم ما هستند و یا آقای ادیب و یا  آقای جواد عقیلی به دنبال ایجاد موزه‌های هنری هستند ولی جایی برای این کار ندارند.

مرادخانی در پایان سخنان خود گفت: باید فضاهایی ایجاد شود تا این گونه موزه‌هایی که برای هنر کشور لازم هستند درست شود و ما هم حاضریم کمک کنیم اما این که از ابتدای امر ما بیایم و کار ساخت یک مکان، تجهیز و تبدیل آن به موزه را انجام بدهیم ممکن نیست. هیچ جای دنیا این طور نبوده و الان هم امکانات دولت هم طوری نیست که بتوانیم چنین اقدامی را انجام بدهیم. باید کمی واقعی با مسائل برخورد کنیم. ما باید روی کمک‌های مردمی هم حساب کنیم.

تخریب منزل تاریخی استاد غلامحسین بنان در حالی صورت می گیرد که شورای اسلامی شهر تهران بارها در جلسات و مصوبات خود به جلوگیری از تخریب خانه های مشاهیر فرهنگی هنری تاکید کرده بود. این در حالی است که تاکنون منازل و اماکن زیادی از مشاهیر فرهنگی هنری کشورمان در شهر تهران مورد تخریب برای ساخت پاساژهای تجاری قرار گرفته است.

خانه تاريخي استاد بنان در منطقه نیاوران تهران قرار دارد و از جمله منازل تاریخی شهر تهران است که این هنرمند صاحب نام موسیقی ایرانی از سال 54 در آن سکونت داشته است.