وزیر دفاع ترکیه از کشورهای ارائه کننده پیشنهاد ساخت سپر موشکی خواست تا دوره این پیشنهادها را افزایش دهند تا آنکارا بتواند از میان آنها گزینه مورد نظر را انتخاب کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، هر چند پیشتر اعلام شده بود که توافق ترکیه با چین برای ساخت و راه اندازی سپر موشکی تقریبا نهایی شده، اما اعتراضات ناتو و آمریکا به این تصمیم سبب شد تا ترکها در تغییر نظری آشکار از کشورهای ارائه دهنده پیشنهاد ساخت و راه اندازی این سامانه موشکی خواست تا پیشنهادهای خود را تمدید کنند.

رویترز در این رابطه می نویسد : "عصمت ایلدیز" وزیر دفاع ترکیه از کشورهای ارائه دهنده پیشنهاد ساخت سپر موشکی خواست تا پیشنهادهای ارائه شده به آنکارا را تمدید کنند.

ترکیه با پیشنهاد سه میلیارد و 400 میلیون دلاری شرکت دفاعی CPMIEC چین برای ساخت سپر موشکی و همچنین موشک های دور برد موافقت کرده بود، اما اعتراضات غرب که این شرکت در فهرست تحریم های آنها قرار دارد موجب شد تا آنکارا اعلام کند این توافق نهایی نیست.

مقامات آمریکایی در اعتراض به این توافق ترکیه و چین اعلام کرده بودند : این سیستم موشکی نمی تواند در درون سیستم ضد موشکی ناتو فعال باشد و قابلیت های دفاع جمعی را ندارد و مذاکرات ما با ترکیه در این خصوص ادامه خواهد داشت.

شرکت CPMIEC چین که در حال مذاکره با ترکیه برای ساخت موشک دوربرد ضد هوایی FD 2000 است به بهانه نقض تحریم های تسلیحاتی آمریکا علیه ایران و کره شمالی تحت تحریم آمریکا است.